I veckan avsnitt får Esse och Gullin besök av Alrik Söderlund från Auto, motor & sport samt Alriks bilar. Det diskuteras veckans nyheter från Nio och deras batteribytarprojekt, Fords nya elbil samt vad-det-nu-är-jaguar-håller-på-med och deras konceptbil. Dessutom har två provkörningar gjorts av de tre herrarna: Skoda Elroq är småsyskonet till Enyaq som nu är på gång och Audi A6 e-tron får vissa i podden att betala vad som helst för att få ställa på uppfarten. Men allt är inte guld och gröna skogar med dessa bilar och trion delar ut både ett och två slag till tillverkarna.
Tack för ytterligare en härlig måndagspodd, ni höjer er hela tiden från en redan hög nivå och kul ni tar in gäster också ibland.
Håller helt med er att tanken med batteribyte var bra när det kom ut, men med tanke på att batteritekniken förbättras och kostnaden nu går ner så blir en redan dyr och krånglig batteribytarteknik än mindre intressant.
Kia EV3 standard range bör jämföras med Skoda Elroq 60 i pris och utrustning tycker jag. På samma sätt får man kryssa i mycket extrautrustning i Skoda elroq 85 för att matcha Kia EV3 GT Line.
Fördelen med Skoda Elroq är väl att man har lite mera valfrihet med utrustning, men å andra sidan är ju Kia EV3 mycket välutrustad även i den mindre standardrange versionen.
Sedan betalar jag gärna extra för en bra navigator och ruttplanerare (med röststyrning) och där imponerar ingen riktigt bra ännu. Båda bilarna visar annars på bra komfort och praktiska lösningar i standardutförande som jag värdesätter i mina bilar före allt annat man betalar dyra pengar för!
Få se hur priserna ligger i slutet på 2025 med lite möjliga priskrig på vägen.
Två intressanta bilar är det iallafall som passar många tänkbara elbilsköpare.
Får jag önska nåt inför 2025 på era redan bra bil recensioner så vore flera avsnitt där ni också använder bilarnas röststyrning för ruttplanering. Nu när även chatGPT börjar integreras i bilarna så blir också röststyrningen undan för undan bättre och mera likt ett vanligt samtal.
Sedan vore det bra om ni lyckas fixa leverantörens app också vid provkörningarna, så man kan se hur det fungerar om man vill förplanera rutt m.m innan man sätter sig i bilen.
Jag tror det är de sätten som kommer att växa framöver när leverantörerna lyckas förenkla och förbättra de möjligheterna att förplanera och planera/omplanera rutter när man är i färd redan. Skärm i bilen är bra, men alternativen är bättre och säkrare ur trafiksäkerhet (om de fungerar bra) att använda!
Håller med @cgullin till 100% Jaguar Type 00 är nog det mest exciting i bilväg på länge och den skulle platsa på min uppfart direkt om den kommer i British Racing Green
Har haft XJ6 och XJ12 från den tiden (1968-1992) Jaguar faktiskt byggde vackra men ohh så opålitliga bilar men det här är så otroligt rätt move från Jaguar att sikta på en ny målgrupp för den gamla med keps och tweedkostym håller på att dö ut Tata har så mycket pengar att dom kan kosta på sig att ta Jaguar till nästa nivå i många år framöver
Skulle byta min Bentley mot Type 00 vilken dag som helst
Edit: Alrik analog (look) hastighetsmätare kommer du kanske få i ID.2all GTI Can’t wait…
“Copy nothing” säger Jaguar och bygger ännu en bil i mängden som är helt pekskärmscentrerad
Klart att jag inte är målgruppen, men jag var nog inte målgruppen för gamla Jaguar heller så det gör ingen större skillnad
Nöjer man sig med att det ser ut som en analog mätare så gick det faktiskt att få i Ioniq 9. Blev riktigt glad av att se det
Och i Porsche Taycan kan man få det klassiska Porsche five dials instrumentet med olika funktioner
Rent hypotetiskt vad skulle ni @cgullin och @Esse betala för en Skoda Elroq med Android Automotive OS system med google maps och Kia EV3 drivningssystem i övrigt?
Själv skulle jag lätt betala det utsatta priset för Skoda Elroq och även lite till för en liknande kombo och njuta av bilen tills den skrotas
Jag värdesätter nog inte Android Automotive så mycket. Finns Apple Carplay är jag nöjd. Tar man Kia EV3 så kan man ju klicka igång förvärmningen av batteriet manuellt så då kan man navigera med Google Maps ändå
Jo men du får ju riktig one pedal drive ala kia ev3 också i en skoda elroq med en sådan kombo
Extra beröm idag för att ni var så raka och ärliga när det kommer till prisläget och att det är helt orimligt för en vanlig barnfamilj att ens överväga en BMW eller Audi kombi vilket ju är riktigt synd. Även ID7 är ju dyr men känns ju spontant som att den kommer dominera segmentet bland privatköpare som ändå är villig att lägga lite mer på en bra och praktisk familjekombi.
Själv hoppar jag på en 3 års leasing igen och ger marknaden några år till att komma ner på rimliga nivåer så man återigen kan köpa sig sin bil kontant.
Tack för intressant avsnitt, som vanligt!
Bra att ni diskuterade batteribyte på alla bilar. Jag har också funderat på det faktum att man fokuserar så mycket på batterilivslängd och mätmetoder för att bestämma SOH, men så lite på krav att lätt kunna byta ut ett batteri.
Om det vore lätt att byta skulle det genast finnas en marknad med tredjepartsbatterier till bra pris när orginalbatteriet blivit trött. Det skulle minska köpångesten på dyra elbilar och kanske minska efterfrågan på stora batterier som man vill ha nu för att ta höjd för degradering.
Hur svårt eller omöjligt är det att byta batterier idag?
Jag vet att det finns en del som bytt på äldre Nissan Leaf, men det är nästan bara dem man hör om. Det borde ju vara aktuellt på en eller annan äldre Tesla också kan man tänka sig?
Uttjänta batterier är bra om man någorlunda kan byta ut på bilarna, men där skiljer det sig säkert en del mellan leverantörerna.
Det kommer ny teknik där jag skulle önska att man istället byter uttjänta celler i batterierna, istället för hela batterier, men skulle det inte komma så vore det förstås bra med nån typ av standard som gör det lättare att kunna åka in till valfri laddstation eller verkstad och byta ut batteriet när behövet finns.
Batterier utvecklas i rasande fart.
Tror vi verkligen att batterierna i 2024-2028års elbilar kommer vara ”uttjänta” innan bilen är det, alltså såpass att de någonsin behöver bytas pga kapacitetsbrist?
Och angående andrahandsvärdet på en NIO skulle vara högre för att batteriet enkelt går att byta?
Det motsäger sig själv då man aldrig kommer veta hur pass ”sliten” batteribanken med batterier för just den bilen är den dagen bilen väl skall gå till andrahandsmarknaden.
Ja lika bra det kanske. Äga bostad / hyra bil är nog bättre än tvärt om i alla fall . Man vinner ju så mycket ekonomiskt på att köra på el , så summan av kardemumman blir rätt bra ändå . Passat bensin 2019 4500 kr plus bensin 3500 kr i månaden , 2022 Seat laddhybrid 6200 kr plus el 500 kr och bensin snitt 1500 kr i månaden , 2024 Cupra Born 6100 kr plus hem el 1000 kr i månaden , 3500 mil om året och inkl försäkring och service på alla tre . Mindre och mindre bilar , men lika rymliga inuti förutom bagaget då . Benutrymmet i baksätet något bättre i Passaten , men där sitter aldrig någon annan än Hunden . Jag är 192 cm lång och sitter bra i alla tre .
Där har du en bra poäng. Batterierna håller nog bättre kvalitet än en hel del annat på nya bilar idag. Vi vet fortfarande för lite hur elmotorerna och övriga tekniken i bilarna håller och kostar över en längre tid. Jag är inte heller säker på om det är batterikvaliteten som avgör när man skrotar bilen och på skroten lär batterierna helt klart tas om hand och säljas/användas vidare.
Sedan kan det kanske vara en tanke om man efter kanske 30 000mil och batteriet tappat kapacitet ner till under 80% efter bara några få år. Typiskt förfarande där man kan tänka sig taxibilar som jag såg nåt exempel på.
Där kunde det vara vettigt om man kanske slapp byta hela batteriet eller skrota bilen om skicket är ok. Det är väl de specifika lite unikare fallen det kanske hade varit bra om man lätt kunde boosta upp batteriet med nya celler istället om det skulle bli billigare. Få se hur Mercedes m fl. lyckas med sin nya teknik.
Där i specifika fall som Taxi, kanske NIO med sin batteribytarteknik också kan sälja in sig bättre?
Om man kan tänka sig att lyssna på en dansk, pratar Jim Rosa lite om service och reservdelskostnader i största allmänhet här. Det kan ju faktiskt vara lite av ett problem om några år…
Jag tror framförallt att det här med batterier med försämrad kapacitet/räckvidd kommer bli ett problem för familjebilarna. Om tekniken går framåt under närmaste fem åren och vi då har nya bilar med verklig räckvidd runt 60 mil och att man samtidigt har en begagnad som ligger runt 30 mil så tror jag att familjen gärna vill byta “upp” sig. Andrabilar, pendlingsbilar och liknande där spelar försämrad kapacitet/räckvidd mindre roll eftersom man ändå har chans att ladda den här hemma varje dag om man vill. Dessutom är det då endast en person som drabbas istället för att hela familjen måste lägga upp sin resa utifrån laddstopp och liknande. Så familjebilar tror jag kommer få det rätt svårt på begagnatmarknaden under kommande år.
Tack för videon. Det är precis sånt jag efterlyser mera.
För de som leasar bilar 3 år och byter är det kanske ointressant, men för den delen ska väl inte leverantörerna komma undan med dåliga garantier och sedan ta höga priser på reservdelar.
Nja, det tror jag inte. Det är ju inte så att de kommer kosta lika mycket som elbilarna som går 60 mil, det kommer vara en verklig skillnad i pris och blir bilarna på 30 mil inte lika attraktiva kommer priset behöva sänkas än mer och många av oss som klarar oss på 30 mil får mer bil för pengarna