Mer på ämnet dyra reparationskostnader och ombordladdare och tyvärr Danska på den filmen också, men lite förstår man kanske.
Vi har ju lite motsvarigheten till Anders Berner i våran @Esse med sin skånska här i Sverige och han förstår man ju oftast
Skaver lite hos mig om det blir så att olika segment i befolkningen skall sitta med sämre räckvidd än andra. Är helt okej om viss rika entusiaster väljer att lägga sina pengar på luftfjädring, sport-chassi, köregenskaper mm, men batteri/räckvidd och laddhastighet hoppas jag i framtiden stabiliserar sig på typ samma grundläggande nivå för alla. Lite som el, vatten och internet som de flesta har oavsett inkomst. Men vi får se vad framtiden ger
Samtidigt är det familjebilarna som gör längre och oftare stopp. Jag känner i alla fall att jag inte behöver så enormt lång räckvidd med två hundar och en bebis.
Wow hinner du in i bilen efter laddningsstopp innan du behöver stanna igen?
Trixigt med behov då familjer och sk “familjebilar” kan se så olika ut!
Man bör nog definiera lite mera behovet också och inte dra alla familjer och dess behov över en kam.
Lite samma som man kallar det andrabil där många har olika bilder och behov av vad en andrabil är. Nog sagt om det.
Jag tror batteribehovsfrågan inom ett inte alltför många år är en parentes och det är andra mera prioriterade saker man diskutterar i bilarna som man kan klaga på!
Det diskuteras mycket prissättning och priser på bilar. Det bästa för marknaden och tillverkarna är väl att prissätta bilen så dem går med vinst? Inte ”lura” marknaden. Att sälja med förlust, visst jag kanske har råd att köpa eller leasa då men marknaden skakar ju och är osäker.
Tänk också på att de flesta privatleasing-avtal endast tillåter 1000 mil per år. Det blir 2,7 mil per dag.
Vad då räckvidden på bilen är är ganska ointressant, eller hur?
Tanken med låga privatleasingpriser som nog inte går ihop rent ekonomiskt på bara det måste ju vara att sedan se till att lägga till kostnader för vinterhjul, byte/förvaring, service(om det inte ingår), försäkring, hög kostnad för att öka milen samt ta ut ett överpris för onomormalt slitage.
Det ser billigt ut i annonsen men tre år senare har du betalt betydligt mer.
Du är nog lite i samma sits som mig i valet att köpa eller leasa. Jag kommer avvakta till slutet av 2025 innan jag bestämmer mig, men hoppas hitta ett hyfsat överkomligt köp då med dom behoven jag har.
Får man fråga vad du hoppar på för leasing?
Om frågan var till mig så blev det en Zeekr X Long Range RWD. Var länge inne på att köpa en begagnad BMW iX1 men när det nu väl var dags så hittade jag ingen som var specad som jag ville ha den och fick ett bra bemötande och provkörning av Zeekr när de var nere i Skåne för provkörning att jag slog till på deras privatleasing för runt 4000kr. I mitt fall la jag sedan till 500 mil per år och vinterhjul(inkl byte och förvaring) så då landar det på ca 5400 kr i månaden.
Jag var helt inne på att köpa denna gång men med tanke på hur jag tror att ekonomin och börsen kommer utveckla sig framöver så var det en dålig affär att sälja av nu och köpa en bil för 600tkr.
Tänker att jag återkommer här med mina intryck av Zeekr X under Q1 2025.
Jag tror också att nästa år blir bra läge för köparna men i mitt fall så behövde jag en bil nu då min förra leasing tog slut idag.
Grattis till en bra deal på leasing!
Om 3 år ser garanterat marknaden betydligt bättre ut för köp av elbil så jag tror din tajming till nästa bil blir väldigt bra!
Oj ! . Där kände jag inte igen mig på något sätt . Jag har bara lämnat tillbaka bilarna , och sedan har det varit bra med det , trots 3500 mil om året . Men inget jag kan garantera för andra . Och vinterhjul måste man ju inte hyra om man inte vill . Alla VW gruppens bilarna går att öka milen på till en väldigt rimlig kostnad . Men hanterande av kunder kan ju vara helt annorlunda på andra biltillverkare och finansbolag . Men grattis till nyförvärvet.
Förlåt för att jag frågar men , vilka bilmärken är det som bara tillåter 1000 mil per år . När jag begärt offerter på andra märken , så har jag fått svaret . Kia 3000 mil max . Hyundai 2500 max . Toyota 2500 max . Skoda 2500 mil max . VW Seat och Audi har jag fått svaret , du kan leasa på vilka mil du vill . Volvo och Polestar har jag kollegor som leasar med mycket mil per år , men vet inte exakta max mil . Att det står 1000 mil på nätsidorna , är oftast bara ett prisförslag.
Jo, jag vet att det är ett prisförslag. Men jag minns också att Esse brukar prata i poddarna om att den genomsnittliga körsträckan inte är så fasligt lång heller, så det finns nog en anledning till att de anger 1000 mil per år.
Men även 2000 mil per år blir inte mycket mer än en laddning i veckan heller.
Jo så blir det nog .
Bra avsnitt. Helt korrekt analys av prisbilden på elroq. Jag är exakt ute efter en bil som Kia EV3 eller elroq. Men, jag tillhör kategorin som inte vill spendera för mycket pengar på en bil även om jag har pengar för att i praktiken casha den. Elroq behöver ner rejält i pris och även även Ev3 till viss del för att locka människor som mig.