Årets bil 2025: Renault 5

Tyvärr så råder ändå fysikens lagar vid mötesolyckor. Betyget gäller bilklassen med sin egen vikt i krockprovet , men om man i en småbil med fem stjärnor i betyg , frontar Gullins BMW med fyra stjärnor, så kommer Gullin klara sig bäst i alla fall . För att inte tala om en Volvo EX 90 på tre ton . Se upp för dom ! . Och skulle man krockprova den lastbilen jag kör på 64 ton , mot en betongvägg . Så skulle den få noll i betyg . För jag sitter med benen 20cm från fronten, och skulle vara stendöd och platt som en pannkaka. Men om Volvon Frontar mig då blir det hen som får väldigt ont . Och jag klarar mig eftersom jag sitter så högt upp . Men om det dyker upp en älg , så är det kanske bättre med en låg Lotus ? Gasen i botten och passera under magen på den . Eller en Gammal Saab med starka A stolpar .

Det var bra råd . Eller varför inte 40000 kr , om man anser att lite dörr uppslag är normalt slitage . Och tycker man att kant skavda fälgar är normalt slitage , så kanske man ska avstå från privatleasing . Original fälgar kan vara extremt dyra att ersätta . Ps” finansbolagen får gärna tjäna pengar och bli rika på mig , om jag jag också känner att jag är en nöjd kund . Oro är ofta baserat på erfarenhet. Och jag är nog mer otrygg med att äga en modern bil utan garantier , och risken för väldigt dyra reparationer, och klalitetsproblem som jag inte kan styra över . Om jag är rädd om bilen eller inte , styr jag ganska mycket över själv . Ett motorras och ett växelådsras i bagaget . På Cupra privatleasing sida finns det väldigt tydliga instruktioner , med många exempel bilder på vad som är godkänt och inte . Och den informationen fanns 2015 på Seat också, när jag leasade min första leasingbil . Andra biltillverkare är kanske sämre ?.

Såg en grön Renault 5 i Sundbyberg nu på morgonen. Gillar verkligen hur den ser ut :slight_smile:

1 gillning

Jag har aldrig förstått Renault och dess prissättningar, men jag har en teori som möjligen kan ligga bakom.

Jag tror att Renault helt kallt räknar med att restvärdet på Renault 5 kommer att ligga högt som begagnad. Säljs de inte med ett förhållandevis högt 2:a handsvärde här i Sverige och andra länder, så lär de nog gå åt som smör i solsken i Frankrike åtminstone. Renault 5 med sin retro-feeling som nog inte ska underskattas, kan vara ett skäl att man även gärna fyller ÅF hallar fulla med lågt prissatta leasingbilar också.

Det verkar börja röra på sig. Hedin Göteborg har en R5:a på lån onsdag och torsdag.

Jag var på ett köpcentrum i dag . Och vad ser jag , jo en Renault 5 . Provsatt till stor belåtenhet 192 cm lång . Till och med lite lårstöd och sköna säten . Trevliga knappar i rad dessutom. Den kommer att sälja som smör i solsken tror jag . Mindre plats i bagaget än i min Cupra . Men mycket trevligare bil innan man provkört i alla fall .

3 gillningar