Jo jag tackar Mercedes ingenjörer för det . Och att vi inte satt i en småbil .
Få se när de äntligen släpper priser på Renault 5.
Vill minnas att den fanns listad över 25 000 Euro bilar och att jag då pessimistiskt gissade ett startpris på 380 000kr om jag inte minns fel.
Nu tror jag trots upphausningen att det borde ligga på en fullutrustad modell under 400 000kr ± 10 000kr. Kanske 350 000kr ± 10 000kr för den enklaste.
Annars blir det nog ganska liten försäljning igen för Renault i Sverige.
Vad tror ni andra och påverkar Euro NCAP betyget 4 eran värdering/val?
Edit: glömde att Renault har 3 olika varianter. så killgissar att spannet kanske är acceptabelt mellan 350-480kkr, men att som vanligt privatleasing blir på tok för högt.
Nope, i EuroNCAP får man en massa stjärnor för aktiva elektroniska system. Läser tester på bilar och värderar efter passiv säkerhet som krockzoner etc. Nu har jag inte läst 5:ans test men hoppas att den är mer än en skokartong att krocka med. Körde själv omkring i en Fabia med 3 stjärnor med mina barn utan att oroa mig. Är inte uppväxt med Volvo i blodet så utgår från allt som är säkrare än en motorcykel är bra
Priser släppta.
Evolution: Från 349.900 kronor, eller 3.290 kronor i månaden för privatleasing
Techno: Från 399.900 kronor, eller 3.690 kronor i månaden för privatleasing
Iconic 5: Från 409.900 kronor, eller 3.890 kronor i månaden för privatleasing
Jag blev blev mest förvånad på att leasingen var såpass bra, jämfört med priset. Lite tvärtom som de saluförde scenic när den släpptes. Kanske har de lärt sin läxa nu vad Svenskarna efterfrågar?
Jag själv skulle nog helt klart leasa bilen om jag valde mellan köp och leasing Lite cool med plåtfälgar på evolution
Håller med till 100%. En R5 Iconiq kommer man inte kunna sälja för 269 860 kr efter 3 år, jag hoppas iallafall inte det, borde ligga under 200 vid det laget. Privatleasar man den lägger man ut 140 040kr
Evolution tycker jag man ska hålla sig borta ifrån, man får en så mycket bättre bil genom att lägga den där 500-ingen, det är värt 16 000 kr extra över 3 år. Väldigt förvånad att sensorer inte ingår förren den dyraste modellen.
Skillnaden i pris/leasing är inte heller så stor mellan Techno och Iconic 5 versionen, så Iconic 5 kan nog bli populärare än Techno. Rätt snygg är den.
Håller med om Evolution, möjligen nån som köper den och låter den stå okörd i garaget
Finns det några bilar i Sverige att provköra? Hitade inget på deras site om det.
Nej inte än, första bilarna kommer i mars
Säg att jag som kör drygt 3000 mil om åtet skulle köpa en sån för 400000 kr . det blir 3333 kr i månaden i värdeminskning på 10 år och 30000 mil , plus kapitalkostnad och en hel del reparationskostnader under den tiden . Efter det är det nog inte mycket till restvärde på den .
Samtidigt är det kanske exakt så som vi/man borde köpa och äga en bil? Och ännu bättre om du först sparat ihop de 400tkr och köper den kontant. Leasing(både privat och företag) är väll en rätt så trasig version av att äga en bil och sedan dumpa den vidare på någon annan?
Pratade precis med Hedin i Göteborg. De säger att de tror sig få bilar mars/april, lite beroende på hur många de får sålt.
Jag är nog lite för feg för att våga boka en utan att ha provkört den och de hade inga bilar för prov alls…
Har man ångerrätt X antal dagar efter leverans om man bokar? Om inte så bör man såklart provköra den rejält först. Även om bilen säkert är riktigt bra och passar de allra flesta utmärkt så är det för mycket pengar i sjön om den inte passar just dig.
Jag är otroligt spänd på att köra den framhjulsdrivet 150 hästar multilink bakaxel 1400 till 1500 kilo (skulle optimalt vara 200 kilo lättare) i ett lagom format den och JCW Mini Cooper (190 hästar 1750kg) är väl idag på marknaden det som kommer närmast en 70-90tals Hot Hatch (100-110 hästar 750-900kg)
Renault 5 Turbo 3E kommer väl tyvärr få en astronomisk prislapp medan Twingo ser riktigt kul ut
Renault made in France kommer nog slå hårt i syd Europa
Ja i den bästa av världar , så skulle dom sälja till samma pris som till finansbolagen . Men då krävs det kanske en Renault 5 köpar förening ( var det inte du som föreslog det ? ) . Då kan föreningen köpa en batch med bilar , som bilexperten Ronny Svensson sa att finansbolagen gör . Men dumpa håller jag inte med om , för det finns ju många som vill kunna köpa en tre år gammal bil . Och såna Elbilar finns att köpa med dagens restvärde till bra priser . Ska unga idag spara ihop till en ny bil , samtidigt som dom ska spara ihop till kontantinsats på dyra boenden . Så blir det nog ingen ny bil på många år för en vanlig löntagare . Och detta sparande sker nog i samma tidsperiod, som många skaffar barn . Då är det kanske bra att denna möjlighet finns till att åka i nya säkra bilar för familjen . Då kan jag nog tycka att det är bättre att vi gamlingar åker i gammal skit , hemma åker Gumman i större säkra Volvon och jag i pluttbilen . Man kan ju om man vill behålla bilen , friköpa den när det är dags att lämna tillbaka bilen . Jag har frågat hos VW finans på tidigare bilar , och det är fullt möjligt där i alla fall . Och dom tankarna har funnits på alla tre tidigare bilar . Men den första drog mycket olja ( en liter på tusen mil ) så ingen fara så , men en bra konstruerad motor ska inte dra någon olja alls enligt mig . Den andra en Passat med DSG låda , växlade dåligt tyckte jag . Den tredje var bra på alla sätt , men jag insåg att en elbil nog passar mitt transportbehov bättre , än en laddhybrid med 6 mils räckvidd . Tre års provkörning av bilen innan man bestämmer sig för om man vill äga den , ser jag som en stor fördel . Nya planer på att friköpa nuvarande Cupra . Men den ska tillbaka Februari 2027 , och då har kanske bensinpriset stuckit, med högt friköps pris på min ? . Så vi får se hur det blir .
Anekdot ” . Dotter med pojkvän ville ha rekommendationer till lämplig kombi bil , när dom skulle bilda familj . Det blev en Audi A6 efter att jag och svärföräldrarna tillfrågats. Några år senare skulle maken få tjänstebil , och undrade om min dotter ville ha en mindre bränslesnål bil , då hon börjat pendla en bit . Blir inget med det ” sa hon till honom , för pappa har sagt att jag och barnen ska åka i en stor säker bil . Stolt över henne att hon stod på sig .
Det är jättebra att hon vill åka i en säker bil! Dock finns det väl massvis med mindre bilar (som är mindre törstiga) och fortfarande har liknande säkerhetsklassning via EURO NCAP och dylikt. En begagnad Toyota kommer man väldigt långt med tillexempel.
Verkar som att dessa allmänna och ideologiska diskussioner mellan köp vs leasing dyker upp i flera trådar.
Känns som den diskussionen kanske förtjänar en egen övergripande tråd?
Finns det någon kalkylator för detta där man kan typ knappa in kontantpris och leasingpris och få en tydlig illustrering över vad som är “bäst” rent ekonomiskt?
Svårt att bygga tänker jag eftersom det korta svaret är “det beror på”. Ska du låna till bilen eller casha den? Bara där har du stora kostnader. Jag har byggt ett par olika kalkylatorer som finns på min hemsida men ingen som jämför rakt av.
Privatleasing: Privatleasingkalkylatorn - Jämför och se totalkostnaden - Elbilsmagasinet
Ägandekostnad: Räkna ut totala ägandekostnader för din bil - Elbilsmagasinet
Problemet när man räknar på privatleasing är att det finns en oerhört osäker del som lätt glöms bort vilket är onormalt slitage. Givetvis kan detta även påverka restvärdet men om du köpt/lånat till bilen så kan du ju alltid välja att bara fortsätta äga bilen och betala av lånet istället för att byta bil. Men privatleasing är det ett slutdatum där du måste återlämna den(säg efter 36 mån). Om du ändå vill räkna så råder jag dig till att ta med runt 15tkr i kalkylen för privatleasing för återlämnandet.