Vad säger ni? Inte så många av oss vanliga som fått prova den ännu.
https://www.youtube.com/live/w5Tfe8J_6Ok?si=49yjZzC2MF_j_1V1
Svenska representanterna röstade EV3.
Vad säger ni? Inte så många av oss vanliga som fått prova den ännu.
https://www.youtube.com/live/w5Tfe8J_6Ok?si=49yjZzC2MF_j_1V1
Svenska representanterna röstade EV3.
Grattis Renault!
Trodde inte de skulle vinna 2 år i rad, men Renault sticker verkligen ut. Allt från deras stora planer på att bygga allt i Europa till deras bilar.
Enorm skillnad på hur det såg ut ett tag!
Hoppas de prissätter bilarna nu bättre också i Sverige och inte dödar försäljningen av Renault 5 e och senare Renault 4 e.
Intressant med Dacia Duster också. Få se om de blir populärare än Renault den dagen de går över helt till elbilar. Jag tror så, men det får framtiden utvisa!
Absolut gör de det.
De lyckades med konststycket att utveckla en ny bil som skall vara en stöttepelare utan 5 stjärnor i Euro NCAP.
Men lågt betyg där är ganska vägen att gå för de internationella Motorjournalisterna.
Kanske skulle vara en av de kriterier @cgullin och @Esse skulle kunna diskutera om en bil är ”färdig” eller ej om den inte fyller basala säkerhetstester.
Jag är kog fel person då, jag köpte en BMW i4, en bil som också fått 4 av 5 stjärnor i Euro Ncap
Ja det är förstås tråkigt att inte få 5 stjärnor, även om det kanske finns ett antal premium bilar som testas tidigare som skulle få lika “dåligt” betyg då om de testades igen. Det är ett problem med NCAP som jag ser det och kanske därför motorjournalister inte fäster alltför stor vikt i detta alltid.
Vi får se hur en del bilar med stora skärmar utan knappar klarar sig i Euro-NCAP enligt 2026 års uppdatering.
Då kommer det krävas fysiska knappar för vissa funktioner i bilarna för att få full pott. Inte svårt gissa vilka leverantörer hamnar under luppen framöver, men som kommer att pusta ut om de redan testat bilen och fått ett 5-stjärnigt betyg.
Intressant blir väl om Tesla klarar sig undan genom sina knappar istället för spak för blinkers. Gör dom det så ger jag inte mycket för de ändringarna, då det måste vara säkrare att ha en fast blinkersspak, än knappar som följer rattrörelsen.
Fast jag tycker ändå det är en ganska stor skillnad på I4 som är en snart 5år gammal plattform som sedan dess mest sminkats och fått ett batteri i botten jämfört med en helt ny elbils plattform där man skapar allt från noll designat för 2025.
Jag anser att Renault gjort ett stort misstag, men som sagt.
Säkerhet prioriteras inte så högt internationellt, och ärligt handlar årets bil inte så mycket om bilen heller om man rullar tillbaka i listorna.
Finns några av historiens största bottennapp med på den där listan.
Cupra Teramar fick full pott från ett land, börjar på S och slutar på panien
Appropå Tesla och körriktningsvisare, så ser det iallafall ut på bilderna av juniper som att spaken är tillbaka. Om det nu inte bara är deras S3exy lösning de satt dit för att lura NCAP
Hoppas man tar med också fysiska dörrhantag välplacerade invändigt fram och bak och lätta att öppna vid ett akutläge. Men det är väl för svårt att speca för Euro-NCAP antar jag.
Tror inte att Årets Bil 2025 loggan i vindrutan är ett direkt försäljningsargument här i landet brunsås däremot när Marcel i Provence med baguette under armen och en Galouise i mungipan går in hos sin lokala bilhandlare så är Car of the Year 2025 loggan ett sceau d’excellence
När jag jobbade med Peugeot och dom vann Car of the Year med någon ny modell blåstes det upp enorma annons kampanjer i Frankrike Spanien Italien Portugal men här i Sverige satt Årets Bil loggan minimalt i hörnet på produktbladet
Sälja bil kulturen är olika överallt
Jag tycker att Euro-NCAP skulle behållt sitt fokus på vad som händer vid en eventuell krock. Numera inkluderar det så många andra aspekter att i varje fall jag inte direkt kan säkert säga om jag överlever om jag krockar med en bil som har 5 stjärnor och om jag skulle dött om jag sitter i en med 3 eller 4.
Sagt av någon som kört Renault Zoe senaste åren och den hade väll typ 1. Men grattis till Renault 5. Ser häftigt ut men noterade på e-car expo i Köpenhamn att skärmarna sitter för högt upp för min del.
Säkerhetsstandarderna blir ju striktare ju längre åren går, vore ju konstigt om alla bilar hade 5 stjärnor i säkerhetstesterna, och det vore ju om något ett underbetyg för själva säkerhetsmärkningen.
Det skulle vara intressant att se någon efteranalys av hur väl klassningen i Euro-NCAP korrelerar med antalet olyckor och hur allvarliga skadorna blev.
Folksam förde statistik på bilar i verkliga olyckor förr i alla fall . Chrysler Voyager fick dåligt betyg i Euro NCAP , men klarade sig ganska bra i verkliga olyckor .
.
Den statistiken var bra. En medelklass eller småbil som gjorde bra ifrån sig i folksams statistik var ett bra köp.
Samtidigt så det inte allt.
Voyagern var en så pass stor och tung bil att den klarade sig pga det. Det är välkänt att EuroNCAP-resultaten bara kan jämföras mellan bilar i samma storleksklass, annars är det alltid ju större desto bättre.
En bil som klarade sig på båda ställena var kanon, t.ex Saab 9-5.
Jag är nog böjd att hålla med om att det är skräp med omröstningarna till årets bil. Man kan nog kanske jämföra röstningen bäst med Melodifestivalomröstningarna.
Det har tydligen blivit en stor diskussion nu efter omröstningen där det nu är kollision mellan bilindustrin och Euro-NCAP. Som i och försig inte är nåt unikt. Ekonomi vs säkerhet brukar tyvärr alltid hamna i konflikt vad det än gäller!
Angående säkerhet så är det förstås tråkigt om man medvetet tvingar sig till att tulla på bra säkerhet i bilarna. Det som inte syns säljer tyvärr dåligt. Hellre mera lull-lull än en krockkudde till ger bättre profit.
Jag hade gärna sett att man hade flera instanser som sammantaget visar hur säker en bil är. Det blir också lite missvisande att man jämför alla storlekar i ett gemensamt betyg. Köper man en lättare småbil så vet man att den ofta är sämre i en frontalkrock med en tyngre stor bil som exempel.
Stor tung bil är bra för sin egen skull , men kanske inte för sina medtrafikanter. Men efter att på 40 år blivit påkörd tre gånger ( tre bilar skrot ) , av folk som inte kan hålla fokus på trafiken . Med nackskador som numera yttrar sig i att det strålar smärta och nerv krypningar i armarna , ända ut i fingrarna. Så är jag så oändligt trött på att så många rattsurfar mm . Så när jag går i pension, och inte kör lika mycket mil längre . Så överväger jag faktiskt att köpa en Dodge RAM , som går att köra på etanol . Någon stor elbil kommer jag inte ha råd med , så det får väl bli något sånt .
Helt galet. Jag bor ändå i Stockholm med mycket folk och värdelösa bilförare och inte varit med i någon krock. Tråkigt med skadorna men skönt att det inte varit värre som trafikolyckor kan innebära.
Sista och värsta gången , var faktiskt i Stockholm. Vi hade stannat i kö , från Årsta tror jag det heter ? Mot Söder . En bilförare som uppgav som ursäkt att hen skruvade på radion , körde in i oss med en sån kraft att våran MB 300 diesel , for in i framför varande bil som i sin tur for in i nästa bil . Det blev hyrbil hem .
Det förklarar en hel del. Söders sidan i Sthlm är som djungeln…
Läskigt och kan gå så otroligt illa. Verkar ändå gått rätt ok även om det blivit konsekvenser.