Zeekr 001 provkörd

Zeekr är Geelykoncernens nyaste varumärke och de satsar på rena elbilar. Först ut i Sverige är Zeekr 001 och det är en låååång halvkombi med mycket plats både för förare och passagera samt ett bagageutrymme som är ok.

Zeekr 001 är sprungen ur Lync & Co och är därmed ett systerföretag till Volvo pc Polestar. Det märks på framförallt på fronten där den delar de karaktäristiska dubbla positionsljusen på huven. Det betyder att bilen till en viss del är framtagen i Göteborgsområdet av samma folk som jobbar med Lync & Co.

Interiört är det guld för hela slanten där grundmodellerna får roséguldsdetaljer medan det går att ändra till traditionell guldfärg på toppmodellen.

Zeekr säljer enbart direkt från sin webbsida, bilarna måste hämtas i Haninge utanför Stockholm. De kommer dock bygga upp en mobil serviceorganisation samt jobbar med att skapa avtal med en rikstäckande servicekedja.

Ett showroom är på väg att byggas i Gallerian i Stockholm.

Alla bilar har ett batteri på 100 kWh och laddar med 200 kW (400 volt). Alla varianter har alla körsystem och liknande inkluderat. Stöd för Android Auto och CarPlay trådlöst. Mobil nyckel och nyckelkort i stället för traditionell nyckel. Ja allt som kan tänkas ingå ingår men priviligium-modellen har några extra godbitar.

Mått: 4955 mm lång, 1999 mm bred, 1560 mm hög.
Bagagevolym: 539 liter.

Varianter

  • Bakhjulsdrivna “Long Range Single Motor RWD”: 677 000 kr

    • Räckvidd: 620 km (WLTP)
    • Motor: 200 kW
    • 0-100: 7,2 s
    • Dragvikt: 1500 kg (Dragkrok är tillägg)
    • Däck: 21 tum.
  • Fyrhjulsdrivna “Performance Dual Motor AWD”: 707 000 kr

    • Räckvidd: 590 km (WLTP)
    • Motor: 400 kW
    • 0-100: 3,8 s
    • Dragvikt: 2000 kg (Dragkrok är tillägg)
    • Däck: 22 tum.
    • Möjlighet att välja till tvådelad färg där taket är “pianosvart” oavsett bilens övriga färg (+10 000 kr).
  • Fyrhjulsdrivna “Privilege Dual Motor AWD”: 757 000 kr

    • Räckvidd: 590 km (WLTP)
    • Motor: 400 kW
    • 0-100: 3,8 s
    • Dragvikt: 2000 kg (Dragkrok är tillägg)
    • Däck: 22 tum.
    • 12-högtalarsystem från Yamaha.
    • Simulerat motorljud
    • Möjlighet att välja en blå-guldig interiör (+ 17 000 kr)
    • Tvådelad färg där taket är “pianosvart” oavsett bilens övriga färg.
    • Luftfjädring
    • Tredelad klimatzone så bakre passagerare får egna kontroller.
    • Ventilerade säten fram och bak.
    • Möjlighet till massage i sätena fram och bak.

Färger

  • Crystal White: Ingår
  • Tech Grey: 15 000 kr
  • Phantom Black: 15 000 kr
  • Electric Blu: 20 000 kr

Uppkoppling efter ett år: 99 euro per år – inkluderar då möjlighet att titta på Netflix och Youtube.

Se våra våra snabbtittar

Läs också textartiklar på Allt om Elbil och Feber.

3 gillningar

Gillar bilen skarpt!
Ska bli trevligt att få se denna bil på våra vägar.

Den lockar verkligen på pappret med det priset! Har dock svårt för inredningen med roséguld/koppar(?) men man får väl vänta med att dömma ut tills man sett den i verkligheten. Sen är frågan om man skulle våga köpa en med tanke på andrahansvärde och (brist på) serviceverkstäder.

@Esse du/ni jämförde mot Model Y men det naturliga borde väl vara att jämföra mot Model S sett till biltyp?

Ja delvis men kundmässigt så är det nog inte riktigt samma division – den kostar ju dubbelt så mycket och har mkt högre effekt på motorerna. Men jag kunde absolut nämnt den.

Förvisso med dagens Model S-priser. Fast någon som köpt en S för ett antal år sedan (när den var betydligt billigare) och inte vill/kan betala över miljonen för en ny S kanske den kan vara intressant?

En annan aspekt jag glömde nämna är Kina. Dels att den tillverkas där, dels att hela bilens mjukvara verkar vara utvecklad där. Var tar datan vägen? Hade känt mig lite bättre med ett Android-baserat OS ala systerbilen Polestar 4 (falsk trygghet?). Polestar 4 lär väl dock kosta betydligt mer med tanke på vad Polestar 2 kostar.

Just när det kommer till mjukvara är det samma GDPR-regler för alla biltillverkare för europeiska marknaden oavsett var bilarna tillverkas så där ser jag ingen direkt skillnad.

Systemet i Zeekr 001 är Android Automotive-baserat precis som i Polestar och Volvo för övrigt :slight_smile:

Fick för mig att ni sa något om att det skulle startas ett service-centrum någonstans i närheten av Stockholm. Vad innebär detta i praktiken, kan jag ändå serva min bil på vilken verkstad som helst om man som jag bor i Skåne? Måste jag dessutom hämta bilen i Stockholm om jag nu väljer att köpa den?

Denna bil är just nu den enda bil på marknaden mig veterligen som passar mig (om ett nytt märke godkänns i vår bilpolicyn för företagsbil). Detta med främst i åtanke på att det inte finns någon elbil i denna prisklass som klarar 2000Kg i dragvikt. MEN, som tidigare nämnts så är man ju grymt nyfiken på hur bilen klarar trafik med alla förarsystem osv…
Ett riktigt test i verklig trafik ser jag med spänning fram emot :slight_smile: .