VW investerar i Rivian

Volkswagen Group will invest $1 billion into EV startup Rivian as part of a broad software development deal that could expand to as much as $5 billion.

Från Bloomberg News

Enligt ett par bekanta från förr i bilindustrin i USA har Rivians mjukvara tagit många kliv framåt sen start och många hävdar att dom med senaste uppdateringarna gått om Tesla och blir bara bättre

Edit VW har haft planer att bygga en USA sized Pick Up och SUV under deras International Scout varumärke i USA så detta ger ju en möjlighet till det utan att bygga egna fabriker

Rivians bilar kanske går att sälja i USA, för den europeiska marknaden är stora och klumpiga bilar ingen framgång skulle jag tro. Men den som lever får se.

När R3 kommer blir den nog väldigt uppskattad även i Europa om priset hamnar rätt

Tror det är bra. VW har brister i kompetensen vad gäller mjukvara, att köpa in sig ger tillgång till den kompetensen.

Jag personligen är väldigt intresserad av att se hur R2 kommer bli. På pappret ser den bra ut. Vet inte hur intresserad jag fortfarande är andra halvan av 2026 dock…