VW ID.7 Reflektioner

BUZZ är på foliering så då har jag den här rackaren några dagar


Första intrycket vilken fantastisk färg och otroligt ombonad inredning med intressanta materialval Stolarna med många inställningar sitter man riktigt bra i Jag vill sitta så lågt som möjligt och upprätt vilket var inget problem och ratten hamnade precis rätt infotainmentskärmen är stor med många funktioner men för mig är det Android Auto uppkopplad sen kör vi en liten panel med det nödvändigaste framför ratten är precis rätt Heads Up displayen är otroligt bra och stör inte alls 2024 varningen för att man överskrider hastigheten är två försiktiga “boing” som lätt överröstas av en riktigt bra Harman Kardon ljudanläggning och en skylt med hastighet och ett utropstecken på 3 ställen men inget man stör sig på Travel Assist funkar sådär men det beror på att dom flesta vägar här inte har mittlinje och det gör i princip alla bilar lite nervösa Inredningen är ombonad och känns lite “Amerikanare” stor och rymlig det är riktigt bekvämt att åka i den Comfortläget är perfekt för runt i stan men ah-ha upplevelsen är det adaptiva chassit med sina inställningar går det att styva upp fjädring och krängningshämmare och hej och hå vad den här klumpen svänger på små krokiga vägar om inte vikten var där känns den som en BMW M5 från 00talet helt fantastisk

Om jag var en mellanchef och skulle välja mellan Polestar 2 BMW I4 eller ID.7 som tjänstesläde så går Polestar bort först det enda jag skulle sakna i den är Google systemet i4 har otrolig körglädje men känns trång om jag har en normal Svensk familj funkar den inte tyvärr för jag gillar verkligen att köra i4 ID.7 slår dom båda på fingrarna både i komfort och prestanda speciellt med det adaptiva chassit och Harman Kardon ljudet är inte helt fel

Nu kommer någon säkert hojta att dom inte går att jämföra pga prissättning och jag har ingen aning om vad dom kostar jag bedömer dom på komforten och att köra dom på snabba vägar krokiga vägar och ibland grusvägar och där är det tight mellan I4 och ID.7 men ID.7 är snäppet bättre på alla sätt och det är vad jag skulle åka mellan kundbesöken i och dra ut på småvägar på helgerna och kanske även ta en dag på Gotland Ring med den

Just my 2 cents

Id7 skriker inte “det går bra nu” på samma sätt som en BMW gör heller.

Har sett den live några gånger, den är riktigt proportionerligt och snygg med.

Dags för första inlägget!

ID.7:an är en trevlig bil, har haft en hemma inför byte av förmånsbil runt årsskiftet.
Tyvärr finns det ju inte så mycket att välja på om man inte vill åka SUV. Det enda jag saknar jämfört med den Arteon SB ehybrid jag kör idag är känslan att sätt sig i bilen, då jag upplevde att i ID.7:an satt jag högre i och mer “på” bilen. Så väntar på priser på GTX och Pro S.
Samt att drömmer om att A6 e-tron blir billigare än i5:an, men det kommer ju inte hända.
Har ni tips på andra kombi elbilar?
Har provat NIO et5 touring, men den föll mig inte i smaken och sen allt med Kina och nytt märke…

Jag har svårt att tänka mig att en redan tung bil blir bättre med en motor diff och drivaxlar i nosen som säkert lägger på extra 100 till 200 kilo det är likadant med I4 jag tror att den tappar mycket av körglädjen med en motor i nosen och 4 hjulsdrift OK jag fattar om man bor i Åre och ska ta sig fram eller om man alltid drar tungt släp då kan extra allt var behjälpligt men vill man ha en körglad bil är vikten av största vikt (fniss) där har alltid lättast varit bäst

Hade inte möjlighet att prova körglädjen. Då det var 0°C och blötsnö när jag hade ID.7:an och var på sommardäck, det hade säljaren glömt att nämna… Pro S är ju större batteri och ger lite längre räckvidd, GTX är väl rolig, alltid kul med lite fler hästkrafter :grinning::thinking: Sen är nog +2ton bil inte direkt körglädje, även om batteriets placering och tyngd, luras lite. Tyckte mer att den kändes som en perfekt åkalångt bil, tyst och bekväm. Är nog inga problem. Att åka +100mil på en dag med den. Så ett batterie som ger verkliga 50-60mil i räckvidd i motorvägsfart, så är den perfekt.
Även om jag kommer åka runt i Stockholmsområdet…

1 gillning

Brukar spendera 120+ mil under en dag i en ID 4 några gånger per år, och det är också väldigt behagligt.

Kört en 60 mil långtur i GTX Tourer. Summering är helt enkelt så mycket bättre bil än någon av de tidigare MEB som jag kört (men också den dyraste…).

Travel assist är rejält förbättrad, behövdes bara en lätt hand på ratten och inga varningar om att hålla i ratten än fast man gör det som jag fått på äldre MEB då och då. Nu så tom ignorerade travel assist majoriteten av 70 skyltarna vid avfarterna från E4an, men inte alla så det kan ju varit ren tur också. Dock vill den fortfarande dra i ratten på 2+1 väg då körfältet tillfälligt blir bredare vid övergången från 1 till 2 filer. Detta har jag även upplevt på äldre MEB.

Komforten var enligt mig bra. DCC chassit upplevde jag lite fastare än den ID.7 Pro jag provat förut. I mjukaste läget var Pro alldeles för mjuk och gungig, här i GTX betydligt bekvämare med högsta komfort lagom mjukt och sedan har man hela spannet kvar för olika grader av fastare inställningar. Massage funktion som jag trodde var ren gimmick förvånade mig att faktiskt att tillföra en del komfort på en sådan här sträckkörning.

Räckvidden verkar lovande (men har ju också ett stort batteri), turen gick efter norrlandskusten av E4an så majoriteten 100-110 väg med sega sträckorna runt Hudik, Härnösand och Ö-vik. Bilen hade 20 tums sommardäck. Temperaturen låg mellan 5-8 grader och stundtals blöt väg. Bilen påstod att jag fortfarande hade ca 13 mil räckvidd kvar efter jag kört en bit över 39 mil så den beräknade att jag skulle kunna köra lite över 52 mil i dessa förutsättningar (WLTP 57,6 mil för GTX Tourer). Hade dock kupevärmen lite snålt inställd på 20 grader då jag inte vill ha tokvarmt på långturer och drive mode i eco.

Gjorde ett kort laddstopp, dock så hade inte batteriförvärmningen gått igång av navigationen. Vet inte varför, jag bytte ca 1,5 timme innan laddstoppet från den laddare som bilen föreslog till en annan laddare om det kan ha påverkat. Jag hade bara tänkt ladda 20% men bilen hann ladda 40% på den korta tiden jag käkade en banan och gick på dass. Laddade 20-60%, toppade kurvan på 164kw vid 46% och genomsnittlig laddhastighet på 147kw med icke förvämt batteri.

Testade inte sport läget något då jag var mer intresserad av att se räckvidden under de förutsättningar jag hade, men upplevde då aldrig att kraft saknades i eco för omkörningar.

3 gillningar

Tack för rapporten, låter som ett lyft.

Jag ska åka första långturen, Sthlm - Gbg, i helgen med min ID7 Tourer GTX. En sträcka vi har åkt många gånger med ID4 Pro RWD (2021) så jag har bra referens. Kan återkomma med min upplevelse.

2 gillningar

Några andra reflektioner från turen.

Hastighetsvarnaren går på gps hastighet inte vad displayen visar. Dvs börjar plinga först då man kör mer än 3km/h över gällande hastighet enligt förardisplay. Har för mig att i mjukvara 4.0 så varnade den då man gick över hastigheten enligt displayen, men kan minnas fel. Den larmar dessutom inte om man frirullar i nedförsbacke och bilen ökar över hastighetsgränsen utan bara om gasen är nedtryckt. Bara kört MEB av årsmodell 2024 eller nyare så jag vet inte om det är standard även hos andra märken, här vet jag att 4.0 var likadan.

Sedan fortfarande väldigt neutral pling som dessutom inte kommer direkt om man bara tillfälligt råkar gå över.

En irriterande sak som kvarstår, att MEB inte kommer ihåg senast inställda drive mode efter man varit ute ur bilen.

2 gillningar

Finns det ens bilar som kommer ihåg detta?

Har för mig att de tidigare hänvisat till miljö och utsläpp när detta kommit upp, dvs bilen skall starta i det optimala läget.

Men D-läget är väl inte optimalt i låga hastigheter? Så en MEB-bil borde väl i sådana fall starta i B.

Jag stör mig också på det; jag vill alltid starta på B. Tycker den rullar obehagligt lätt i D-läget, så man kör ju nästan in i stolpen när man ska krångla sig upp ur garaget. :smile:

B/D mode väljer man direkt på spaken.

Men det jag menar med drive mode är att bilen startar i ”normal” istället för sport eller ECO.

Jag har också hört något liknande dock att de ska starta i det läge som är i WLTP certifieringen. Men då tex MEB har eco som är lite snålare (främst klimatanläggning och slöare effekt vid gaspådrag) och som @Bankiren säger B läge som regenerar mer i tätortskörning så känns det som en dum ursäkt. I just ID7an så var det att jag ville ha en egen inställning av DCC som jag förstått endast går att ändra i individuella läget. Bilen default startar i comfort. Men detta är bara irriterande inte en dealbreaker.

På min ID.BUZZ har jag ställt in individuella inställningar och den startar alltid i det läget man kan se längst upp till vänster i förardisplayen vilken mode man är i en rutig flagga = Sport en stjärna = individuellt osv

Fick en OTA uppdatering förra veckan och den har ställt till det ordentligt tidigare startade den alltid med Travel Assist igång men nu gör den det ibland och ibland inte Android Auto startade tidigare automatiskt när man klev in och var oftast igång innan man la i B nu får man manuellt starta Android Auto och det är inte alltid den går igång på första försöket ibland tar det upp till 4-5 försök så otroligt irriterande Snackade med min verkstad i måndags och i nästa vecka (för jag behöver bilen fram till söndag) tar dom in den och gör en hel uppdatering av mjukvaran som jag och dom hoppas löser konstigheterna

Hatar när det inte funkar som det ska…

Intressant, aldrig kört Buzz men alla andra MEB jag kört har ändrat till drive mode till normalläget efter man varit ute ur bilen. Och de test jag sett på youtube har också de bilarna ändrat automatiskt till normalläget.

Pratar vi om samma sak “växlar” P R N D B då startar den alltid i P eller är det “drive mode” du menar

Jag blev osäker och gick ut och kollade jag har inget Normal drive mode jag har bara ECO Sport Comfort och Individual jag har ställt in mina settings i individual som jag vill ha och den startar i det läget varje gång Jag ser i förarpanelen att det är en stjärna för Individual och inte flagga för Sport eller gran för ECO



ID.7:an jag har startar tyvärr alltid i Drive mode Normal, irriterande. Tycker Eco borde vara snålast och den man använt i WLTP. Sen borde det gå att välja vilket lägge man vill starta i, bara en text där man godkänner att bilen kan förbruka mer el än vad den gör i standard lägget.
Men nu blir det att ändra varje gång man ska i väg, veckans I-landsproblem :grinning:

MEB bilarna startar som du säger i det mode du stänger av den i.

Men det är bara på skärmen då alla inställningar gå tillbaka till comfort tills du åter väljer individual.

Upptäckte detta när jag valde individuella inställningar med sportstyrning och mjukare fjädring.
Klart märkbart att det läget inte var i även om displayen Visar så efter omstart.

Och det är en bekräftat ”bugg” eller feature kanske man skall säga.

WLTP är uppmätt i comfort.

Och jag körde min ID4 snålare i komfort och i D läge alla dagar i veckan.

B står för Bekväm stadstrafik och är alltid negativt för förbrukningen över distans.
Alltid mer snålt att frirulla än att gasa/bromsa.

Det vetefan så du menar att fast det står tex styr sport fjädring comfort när jag kollar i individuell inställning så är allt comfort? då får du förklara hur det hänger ihop för nog kan jag känna skillnad på dom inställningarna eller…