Volkswagen ID.4 eller Tesla Model Y

Hej!

Mitt första inlägg och börjar med en viktig fråga!
Planerar att köpa en ny eller kanske 1 år gammal elbil. Jag har fastnat för model y (bra erbjudande med fasta 0% ränta nu) men id4 verkar också vara bra…prismässigt? Skiljer sig nog inte så mycket för att vi vill ha en bil med dragkrok och dra husvagnen med…1300kg - man kan tydligen utöka dragvikten på id4.

Det som stör mig mest med model y är deras navigation och att den är inte så bra på att navigera till icke Teslas laddare, stämmer det? Hur ser det ut med live trafik visar den lika bra störningar i trafiken som google maps?

Något annat att tänka på?
Vi är en familj som består av 4 personer (barn på 6 och 8) reser mest utomlands på
somrarna.

Tack på förhand för era tips!:slight_smile:

Ska du behålla bilen ett gäng år är det bra att veta att Tesla är dyra att försäkra.

Av dom tror jag Teslan annars är den bättre bilen och den har högre dragvikt.

Av dom skulle jag välja ID4 för att den har förardisplay.

Har du funderat över alternativen?
Skoda Enyaq är ju i grund och botten samma bil som id4 men lite bättre på allt enligt mig.

Men det är ju svårt att bortse från Teslas kampanj…

Om du åker långt vintertid så skulle jag inte ta en äldre id4 än 2024 så du får förvärmning av batteriet. För husvagnen måste du ha en GTX eller 4motion för att få dra 1300 kg.

Vi är väldigt nöja med vår ID 4. Saknar förvärmningen på vår, men tycker ändå att jag kommer upp till acceptabla laddhastigheter vid motorvägskörning. Den är tyst och bekväm och bra för våra två hundar i bagaget.

Räntekampanjen hos Model Y är svår att slå, det är bara så det är så rent ekonomiskt är Model Y det bättre valet.

Om man inte bara tittar rent ekonomiskt så skulle min röst falla på ID.4. Jag tycker det är en mer komfortabel bil. Eftersom du nämner navigationen också så tycker jag VW fått till det riktigt bra nu för tiden, man är snabba på att lägga till nya laddare. Som sägs ovan så är modellår 2024 och framåt en generellt bättre bil med nya motorer som är mer effektiva och framförallt batteriförvärmning. Kolla med säljaren bara att dom kan hjälpa till med att registrera om bilen så att du får dra husvagnen, som standard är AWD-bilarna endast för 1200 kg men det kanske du har koll på.

Fast egentligen skulle jag rösta på Skoda Enyaq :slight_smile:

Förutom kloka orden av de som redan svarat så kräver båda bilarna att du har B96 eller BE för att kunna dra 1300kg husvagn men det har du väl redan koll på misstänker jag.

Jag personligen hade valt någon av MEB bilarna med viss förkärlek för Enyaq för att jag upplever komforten högre i MEB, dock har jag aldrig sett att Skoda gått ut med att man kan typa om deras bilar att få dra 1400kg med 85X, så det är möjligt att den inte ens är valbar med ditt kriterium på 1300kg dragvikt.

En annan fördel med MEB är travel assist, i min del av Sverige är ljusår bättre än autopilot, jag förstår inte hur min bror envisas med att slå på den varje gång jag åker med honom för han måste hela tiden sitta och parera autopilot påfund (främst oändligt antal spökbromsningar utan synlig orsak). Travel assist gillar dock att bromsa för 70 skyltar vid avfarter från 90+ vägar.

Fördel Teslan är väl ekonomin och att redan ha 1600kg dragvikt på RWD standard range dvs behöver du inte AWD så sparar du ytterligare pengar jämför ID.4 4motion eller 85X som har listpris ca 50.000 kronor högre än Tesla RWD SR.

Håller helt med Skodan känns på något konstigt sätt lyxigare än ID.4 tycker också ID.4 känns som en större men kanske inte bättre utnyttjat innerutrymme än ID.3 En hel del beror ju också på hur du har det med ÅF och service i närheten

Tycker du ska kolla runt med VW och Skoda ÅF i din närhet det börjar bli dax att sälja av sina demobilar och då kan det finnas bra priser på en lite körd 1 år gammal bil då ÅF får förmånliga priser på demobilar och det finns mer att pruta på

Fråga inte mig om Tesla…

Tack för alla kommentarer!

Nu har jag kollat på skodan och det skulle funka med mon vagn för att tjänstevikten ligger på 1050 kg o totalen på 1300.

Vilken modell skulle ni rekommendera? Vilken årsmodell?

Hur är det med id.3, har den förvärmning av batteriet den med nu eller bara 4 och uppåt?

Fast 0% räntan äts snabbt upp av svindyr försäkring, så jag är lång ifrån säker på att Y blir en så bra deal på sista raden.

Vi pratar om att köpa en ny Model Y vilket gör att du kan köra med halvförsäkring i 3 år. En 2023 Model Y Performance skulle jag betala 9 227kr/år för - Det vet jag inte om jag skulle kalla svindyrt. Helförsäkring skulle bli det dubbla men har jag lånat med 0% ränta i 3 år borde jag ha dessa pengar om jag skött min ekonomi rätt.

1 gillning

Med www.teslakalkylen.com kan man enkelt göra beräkningar och jämföra kostnader mellan bilar. Nu har jag inte använt den på ett tag så kan inte säga hur up to date den är.

1 gillning

Jag här själv beställt en Skoda som jag går och väntar på, så mycket mera bil än Tessla model Y. Har läst så mycket och hört så mycket negativt om Tessla så det var inget svårt val, Men det måste vara en 2024 modell för att få förvarmningen av batteriet.

I tillägg till det som sagts ovan så är en parameter Volkswagens undermåliga digitala upplevelse. Du kan inte låsa och låsa upp bilen med appen, vare sig som digital nyckel eller distans via molnet – i princip bara ställa in värmen.

Tänk också på att om du väljer ID.4an att kolla på att köpa till extra garanti då den enbart är 2 år.

Tror det funkar i 4/5-mjukvaran. Har i alla fall för mig att det har stått när jag har uppdaterat appen. Det funkar dock inte för min ID 4 med 3.2-mjukvaran.

1 gillning

Det gick inte på 4.0 och ID.7:an jag hade men kanske kom senare.

Verkar ha kommit till 5.0 för två månader sedan.

Sweet! Då stryker vi det klagåmålet.

Låter bra! Då behöver man köpa id 4 från 2024 och samma med Skodan för ha en uppdaterad software.

Jag har också börjat kolla på Kia Ev6 begagnade…men man har läst så mycket skit om deras infotainmentsystem…Kian har i alla fall bra kapacitet vad gäller dragvikt.

CarPlay löser så mycket! (Eller Android Auto). Dessvärre inte trådlöst i begagnade EV6:or.