Håller med och bilar som inte stannar av sig själva i vägkanten utan bara stänger av systemet ska automatiskt få 0 stjärnor i euroncap.
Volkswagen har det och jag gissar att alla i VAG koncernen har samma funktion det finns en demo på Volkswagens websida
Jag har provat det i min ID.BUZZ på flygrakan utanför Sjöbo först från 40 km/h och när det kändes tryggt så tog jag upp det till 80 km/h det är skrämmande att totalt släppa kontrollen men det fungerar tryggt och bra om än lite ryckigt i vissa moment men det ska tydligen vara så
Låter bra . Inte på min Cupra , men det får man väl säga är självförvållat , då jag inte valde till teknik paketet . Men den funktionen borde kunna finnas ändå kanske? . Åtminstone att gumman kan göra någonting, som någon bil jag läste om som när man håller inne varnings blinkers knappen i tre sekunder , att bilen nödstannar då . Kommer dock inte ihåg vilken bil det var Porsche kanske ? .
Aldrig hört talas om. Och spontant låter det nästan som en farlig funktion.
Den typen av nödbroms har du redan på din bil , fast via handbroms knappen . men i det här fallet så skulle det fungera på ett liknande sätt som jag efterlyste. Min bil har inte adaptiv farthållare , och ingen sensor i ratten verkar det som , jag har provat att släppa ratten . Men den har nog alla övriga sensorer /gps verkar det som , för när jag närmar mig en bil , rondell eller korsning , så räcker det med att jag släpper gasen så bromsar/ renegerar bilen ner farten mjukt och fint , trots att jag har frirullnings läget på som jag alltid har . Väldigt bekvämt körsätt faktiskt när man som en lastbilschaufför som jag är van vid Ecodriving med mycket fri rullning . Då borde man kunna ge bilen en order/ signal att göra så på befallning via en knapp som passageraren når också. En del bilar har en nödbroms via parkerings bromsen med reduserad effekt , på så sätt att man håller inne knappen. Men det kan ju bli riktigt farligt om den går på bakbromsen i halka . Skärmdump från instruktionsboken på min tidigare Seat Leon .
Nä där hade jag fel , när det gäller nödbroms med parkerings broms knappen . Hittade en intervju i tidningen Bilsport, där Marcus Thomasfolk förklarar att på deras bilar är det först när bilen står still som dom elektroniska oken aktiveras . I första hand är det en parkeringsbroms , nödbromsen kan man dra i om föraren inte är kontaktbar . Om parkeringsbromsen aktiveras under färd är det i stället i färdbromsen som hårt bromsar bilen utan att låsa hjulen . Funktionen använder sig av samma hydrauliska system som färdbromsen berättar han . Synd att inte det framgick i instruktionsboken kan jag tycka . Men nu har Gumman fått nya instruktioner om att använda denna funktion utan att tveka , om Gubben tuppar av . Inte många som ens läser instruktionsboken till sina bilar gissar jag dock . Där var det allt bättre förr med en i pappers bok form .
Sorry för att återuppväcka gammal tråd.
För egen del är nog adaptiv farthållare och backkamera det som jag räknar som måste ha.
360 kamera vet jag inte har aldrig haft men misstänker den är bra, lite synd bara att det oftast bara finns i de största paketen (så frågan är om det är värt det för tex MEB bilarna?).