I Californien hade vi lammskinn på säten det gav en luftig och sval känsla helt oslagbart läder och vinyl brände man bara sönder bakdelen på
Du skämtar…
Ingen gör det…
Iallafall inte brunt efter 18.00…
Appropå rattmuff. Är det förbjudet att använda det nu med alla säkerhetsregler/funktioner som gäller i nya bilar?
Frågar åt en kompis.
Borde vara förbjudet i alla fall.
Det är så otroligt härligt med bilhandskar. Väldigt tunt läder också, så man får otroligt bra grepp. Härligt också när man stannar för att ladda och går ut och sätter i laddaren.
En gång när polisen stoppade mig vid Öresundsbron för gränskontroll, så sa han:
-Oj, du har hårdhandskarna på dig!
Alltså om du tempererar hela bilen blir ju ratten varm också, varför ska just ratten i sig ha värme då?
Adaptiv farthållare är ju väldigt bekvämt och säkerhetshöjande . Men funkar inte för en gammal gubbe, med bristfälliga knän som mig . Krampar och värker i höger knä om jag drar tillbaka benet med brantare vinkel som följd . I Förra bilen hade jag benet till vänster om bromspedalen ! Funkade bra för knät , men kändes som det skulle kunna bli fel i synapserna vid en panik situation . Valde därför en Cupra utan teknikpaketet , med fartbegränsade i stället . Så nu kan jag ha gasen i botten och anpassa farten med rattknapparna i stället . Inte lika bekvämt för hjärnan, men väldigt bra för knäet . Men som tröst har jag en bil som i stort sett aldrig piper och varnar .
För att det är så otroligt behagligt…
Måste slå ett slag för HUD, det är en av de viktigaste sakerna jag vill ha i min bil.
Provkörde en Polestar 4 för ett par veckor sedan i Stockholm, den saknade pluspaketet vilket innebär ingen HUD. Inledningsvis kände jag mig helt vilsen när jag inte hade all den information jag är van vid att ha i mitt synfält rakt framåt. Jag var inte en särskilt säker förare när jag skulle försöka navigera runt i Stockholms innerstad samtidigt som jag skulle lära mig var jag hittade all info i Polestar 4:an.
Efter den provkörningen insåg jag hur mycket jag gillar att ha en HUD där jag har all den info jag behöver för att framföra mitt fordon på ett säkert sätt:
- Hastighet
- Navigator, avstånd till nästa sväng. pilar och kartbild vid behov
- Hastighet som farthållaren är inställd på och den hastighet jag ändrar till
- Hastighetsskylt med kommande hastighet inför det blir ändrad hastighet på vägen
- Nuvarande låt på Spotify och föregående/nästa låt
- Rullist med alla radiokanaler när man vill byta station
Kort och gott, allt som ses i HUD:en styrs från ratten vilket gör att jag inte behöver kladda på skärmen särskilt ofta.
HUD fanns med på min egen topp3 lista, var förvånad att den hamnade så långt ner med bara 14%
Förmodligen för att väldigt många aldrig kört en bil med en riktigt bra HUD.
haha jag är lite beredd att hålla med dig. Alltid tyckt att HUD varit nice men inte ett krav… fram tills jag fick det i min egen bil. Varje bil jag kör nu som saknar HUD ger känslan av att det saknas något, man måste titta så långt ner för att se hastighetsmätaren Så det blir nog svårt att skaffa en bil utan HUD i framtiden…
HUD är sjukt underskattat. Det gör mer för säkerheten än alla diverse ADAS-styrsystem tycker jag.
Tyvärr själv HUD är sjukt överskattat, har dock bara provat den i MEB-bilar på längre körningar men den sägs ju vara bra inget jag saknar när jag byter tillbaka till min bil iaf.
Tycker den framförallt är jobbig i mörker, där vill jag ha så lite som lyser som möjligt.
Aldrig haft HUD, men alltid saknat en bättre hjälp än röstassistenten som alltid säger sväng höger eller vänster för sent i min navigator.
ar HUD behöver jag inte ens testa för att veta att jag behöver det i min nästa bil