(Denna fråga borde varit uppe förut. Förlåt om jag sökt dåligt… )
Vilken laddbox rekommenderas om man vill använda den med Tibbers smartladdning (och ev. grid rewards)?
Vad jag hört har Easee bättre app jmf med Zaptec, men jag har också följt historien kring Elsäkerhetsverket… Är Easee Charge Lite en bra laddbox långsiktigt eller är Zaptec att rekommendera?
Fungerar båda lika bra med Tibber Pulse eller rekommenderas annan effektvakt?
Jag bara säga att Tibber, Easee och Pulse fungerar väldigt bra ihop. Däremot hade jag nog inte valt en Easee idag med tanke på allt som varit. Troligen kommer jag byta ut min.
Jag har följt Easee resan och undrar om ni skulle köpa en ny kyl och frys till huset/lägenheten och det finns minst ett 20tal som skulle passa men ett har fått säljstopp av Elsäkerhetsverket skulle ni välja att sätta in just det i huset/lägenheten och kanske riskera att bostaden går upp i rök och familjen står där för när försäkringsbolaget hittar vilken kyl och frys ni köpt kommer dom inte ersätta en krona… .
Är det bara jag som är gammal och kommer ihåg S-märkning av elprylar är det ett lågt pris som lockar för det är omöjligt att sätt ett pris på ett oförsäkrat nerbrunnet hus förklara för mig så jag förstår…
Jag väljer nog att passa på denna, jag bor i lägenhet och har ingen erfarenhet alls med Tibber. Spontant skulle jag välja Zaptec eftersom jag upplever deras företag som mer stabilt, Easee har tagit en rejäl smäll senaste året rent ekonomiskt. Men som sagt, överlåter nog detta till @Esse
Easee Charge Lite är gamla Easee Home så det är exakt samma hårdvara. Den är mycket säker precis som alla laddboxar – däremot upplever jag att Easee har fler reklamationer än Zaptec Go. Zaptec Go har också mer gedigna komponenter (i form av egenutvecklade reläeer).
I praktisk användning spelar det dock ingen roll så länge du kör Tibber och Pulse – då skulle jag gå på den som är snyggast.
Utan Tibber så är Easee smidigast med egen lastbalanserare och bättre gränssnitt.
Om man använder Pulse och Tibber (eller internetanslutningen) går ner slutar effektvakten fungera helt då eller kommunicerar de över lokala nätverket? Om Pulse slutar fungera skiljer det sig då något mellan Easee och Zaptec? (Kan man ställa en lägre effekt som default fallback om Pulse slutar fungera?)
Hur är det med DEFA Power? Har någon hört om stöd för Tibber? Gillar designen med integrerad kabel som förvaras snyggt och displayen är ett plus. Jag vet att de har integrerad elprisstyrning, men skulle vilja kunna ta del av grid rewards och se förbrukning i Tibber.
Jag hade en Easee av första generation som jag (kanske förhastat) förra året bytte ut till en Zaptec. Jag kör laddning via Tibber med en Pulse och skulle säga att det inte spelar någon roll vilken man väljer när man kör via TIbber. Det är precis samma genom TIbber.
Däremot tycker jag Easees molntjänst (web och mobilapp) är klart bättre. Snabbare, mindre rörigt, stabilare och bättre statistik. Jag har flertalet gånger haft problem med att Zaptecen inte vill acceptera autentisering med den tagg jag konfigurerat. Vad jag förstått ligger den funktionaliteten i molnet vilket gör att det inte fungerar om molntjänsten strular. Vet inte hur Easeen funkar där men jag hade aldrig det problemet med den.
Alldeles nyligen finansierade jag en laddbox till min pappas hus för att kunna ladda vid besök. Av ovanstående anledningar och det enkla faktum att Easee var billigare blev det en Easee med Pulse till honom (mig ).
Jag är osäker på om effekten sänks om Pulsen går ner. Det finns en inställning i TIbber (samt i boxarna) som heter offline laddhastighet. Men det är om boxen tappar anslutning, inte om bara Pulsen går ner vilket jag sett hända hemma då den hos mig har taskig signalstyrka. För det scenariot hittar jag ingen inställlning eller information om så jag passar på att ställa frågan till TIbber.
Jag har två laddbara bilar och har sedan tre år tillbaka en Easee box ihop med Tibber. Jag tycker att allt funkat perfekt fram tills att de uppdaterade appen och man numera måste välja vilken bil man vill ladda på själva boxen i appen. Tidigare pluggade man bara in sladden i bilen man ville ladda, hade smartladdning aktiverat och endast om man ville ladda direkt behövde man gå in i appen och välja detta utan att ändra något på själva boxen. Säkert större möjligheter till individuell konfiguration för varje bil men också större risk att jag eller min fru missar att välja rätt bil och så blir det strul med laddningen.
Ja, Tibber-appen har blivit väldigt rörig om man har flera bilar att ladda. Det är ett fasligt knappande för att välja vilken bil som ska laddas och när den ska vara klar. Mycket hade varit enklare om man på “hemskärmen” kunde se vilken bil som är vald och den s.k. avresetiden för respektive bil. Nu måste man gå igenom hela proceduren bara för att kontrollera att inställningarna är de man vill ha. Onödigt krångligt.
@ID4 Tibber meddelade mig att det i dagsläget inte finns någon funktion att sänka laddeffekten om Pulse går ner vid laddning. Kan tycka att det borde vara en hyfsat enkel sak att implementera.