Jag tänker beställa en Volkswagen ID.7 GTX Tourer som finansiellt leasad förmånsbil via eget aktiebolag.
Grundpriset är 699 900 kr och då är den i princip fullutrustad.
Jag tänker mig lägga till röd färg för 3100 kr samt dragkrok för 13 600 kr.
Och nu till frågorna.
Är panoramatak (14 000 kr) värt det? Och går det att dimma tillräckligt mycket för att två barn i barnstolar i baksätet inte blir bländade och tycker att det blir för soligt eller varmt?
Ska jag ta svarta 20-tums-fälgar (som ingår) eller välja silvriga 19 tum (som också ingår) och få bättre komfort? Tror ni att det blir betydligt bättre komfort med 19 tum istället för 20 tum?
En sak att tänka på när man beställer glastak är att idag är väghållningen i Sverige en bra bit under acceptabel så ett stenskott i framrutan är ingen ovanligt eller större grej då den går på glasförsäkringen men ett stenskott i glastaket går på vagnskada till en mycket högre självrisk och ska man byta ett glastak blir man av med bilen en längre tid är en dag som en vindruta tar och då är det viktigt att försäkringen står för lånebil vid byte av ruta brukar Ryds etc ha gratis lånebil
Någon kommer att säga att det är ovanligt med stenskott i glastak men så är det inte under mina år hos Peugeot ÅF bytte vi säkert ett 20tal tak inte alla pga stenskott men dom har en tendens att spricka även vid mindre kollisioner Jag har själv råkat ut för 2 takbyten ett i en Mercedes E-klass där blev jag av med bilen i 2 veckor ett i en Toyota Auris kombi där tog det en arbetsvecka
Ett tips som vi gjorde åt Peugeot kunder var att låta våra folierare lägga en 20cm bred remsa av den tjockaste filmen genomskinlig eller svart från skarven mot vindrutan och upp på taket då det är där dom flesta stenskotten träffar det hjälper inte allt men lite…
Du ska ha plus för att du inte vill bli en i TV4pölsan och väljer en bil som inte är svart grå eller vit personligen tycker jag svarta fälgar är “så igår” vad gäller dimensionen så hade den ID.7 jag åkte ett tag 21" fälgar men också adaptivt chassi som känns som ett måste val den var en dröm i komfort och väghållning och den var inte speciellt bullrig med så stora hjul
Jag har haft Mercedes Toyota och ett par Peugeot med glastak dom har haft en riktig jalusi som går att stänga och inte dom moderna som elektrisk blir klara eller opaca När jag bodde i ett kallare klimat var dom otroliga kallras på vintern och har dom inte jalusi som isolerar lite så blir det mycket värre då gäller mössa på Idag bor jag på Österlen som har ett helt annat klimat och fanns glastak som tillval på ID.BUZZ hade jag klickat den rutan direkt
Jo, riktiga jalusier är såklart trevliga. Dock känner jag mig mer otrygg också i bilar med glastak, undrar vad som händer om man rullar runt med bilen och träffar en sten…
Har haft glastak med jalusi, funderar på hur kallraset blir utan jalusi. Sen tyckte våra barn att det var störande på långresor, för det blänkte mer i mobilskärmen. Det problemet hade man ju inte med Kalle Anka pocket… Men finns det utrymme i kalkylen, så hade jag bockat i det.
Gällande fälgar, så gillar jag inte svarta fälgar med högglans. Tycker det ser dassigt ut när själva däcket inte är helt nytt eller inte är smörjda med däckglans.
Sen är väl storlek på fälg som högklackat för tjejer. Vill man vara fin, får man lida pin…
Så jag röstar på 20 tum fast inte svarta.
Jag tror att ersättningsbil ingår vid skador som täcks av försäkringen när man finansiellt leasar bil hos Volkswagen, så det borde vara lugnt. Dock att glastaket i sig har större risk att gå sönder är ju helt klart en nackdel… Svårt val alltså.
Angående svarta fälgar verkar de flesta vara emot det! Icke svarta fälgar framhävs bättre så kanske är snyggare ändå? Och lånebilen jag provkörde hade ju iofs adaptivt chassi (DCC) samt 20 tums-fälgar och den var riktigt skön… Så det kanske är bra.
Och angående färgen, tack för lite peppning! Först lutade det åt en hel-svart bil, men nu blir det nog röd samt efter att ha läst svaren här kanske icke-svarta fälgar… Jag tycker även att de andra två blåa färgerna är snygga, men min fru föredrar den röda så nu föredrar jag också den röda
Undrar om det blir för ljust och blänker även med glastaket dimmat i ID7an? Sedan hävdar Volkswagen att taket har någon slags “thermal coating” som ska isolera och skydda mot kallras och uppvärmning men det är eventuellt mest bara reklam-snack i den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=9E4L4uShxDw
Och tack för de konkreta åsikterna om fälgarna! Efter svaren här lutar det just nu åt 20 tum men inte svarta
Vet inte hur det är med vinterhjul i ditt avtal men eftersom jag köpt min bil så köper jag en uppsättning after market 20" fälgar som passar mig och min ID.BUZZ och kränger över orginaldäcken på dom sen köper jag vinterdäck till orginalfälgarna och gör därmed min bil MIN och inte som andra under större delen av året…
I offerten jag har tagit in ligger det dubbade Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV på 20"-fälgar för 35 640 kr (osäker på om jag får rabatt på dessa, kanske inte). Jag jämförde lite fort mot t.ex. bythjul.com och där gick samma däck + några snygga fälgar för 31 000 kr vilket var ganska nära Volkswagens pris…
Men jag gillar din idé att köpa fälgar separat så kan man verkligen hitta några snygga. Måste fundera lite mer!
Tycker den röda färgen är snygg då den kontrasterar bra mot de svarta detaljerna nertill, gäller ju dom andra ljusare färgerna också.
Jag har en offert liggande också och där fick jag rabatt på vinterdäcken.
Hade en diskussion med min säljare om att byta ut sommardäcken, då jag gärna skulle vilja ha sommardäck med akusticfoam i. Men det gick inte för sig, att byta bort sommardäcken. Sen förstår jag inte varför inte bilen har sådana däck som standard. Hade det på min Skoda Superb efter att jag behövde nya sommardäck efter 2 somrar, det gjorde ca 9db upp till 110km/h och påslaget var bara 500:-/däck och det var det klart värt. Eller iallafall som möjligt tillbehör, i Tyskland kan man ju välja ett sportigare däck. Så varför inte ett tystare däck.
Skulle ta svarta fälgar direkt, tycker det passar super med svart tak Glastak är som sagt det med vagnskada men jag gillar det personligen, släpper in mycket ljus och gör att en trång bl känns lite mer luftig. Detta är dock inte ett problem i ID.7 men hade jag haft budgeten för det hade jag tagit det
Svarta fälgar med linjer i bilens färg eller rött runt kanten vore najs! Alltid gillar det stuket på slanka bilar.
Vad gäller glastak skulle jag aktivt välja bort det med om det går. Är det öppningbart och har rullgardin accepterar jag det, är det bara där och inte går att öppna, stänga för eller något sånt, köper jag inte bilen.
Svarta fälgar är trist och bilen tappar ett designelement, blir bara två svarta puckar.
Det modet är över.
Glastak vill jag absolut inte vara utan men i min bok krävs det en gardin för att kunna skärma av ordentligt riktigt soliga dagar och slippa kallraset på vintern.
19 vs 20” på en ID7 är det få som känner skillnad i komforten av.
Är först när du kommer upp i 21” som däcksidorna blir avsevärt mycket lägre.
Stort tack alla för inputen! Ni är lika splittrade som jag vad det gäller svarta fälgar och glastak.
Efter mycket funderande blev det ändå glastak och svarta 20" fälgar. Det är första gången med svarta fälgar för mig och förhoppningsvis ångrar jag mig inte… Jag får återkomma med review i slutet av året när jag har fått bilen. Förhoppningsvis är det inte för mycket kallras och bländning från glastaket!
Blir snyggt med svarta fälgar! Beställ den bil du vill ha, om någon annan tycker det är omodernt så tråkigt för dom, viktigast att du är nöjd Grattis, blir spännande att höra vad du tycker sen
Beställde min ID7 GTX tourer förra veckan. Helsvart (tråkig som jag är) och enbart drag och förlängd nybilsgaranti som tillval. Valde 20” standard, men började fundera nu om jag skulle valt svarta
Vinterdäck var 19” original fälgar med friktion, tänker att 19” dels var billigare samt bättre räckvidd på vinterhalvåret.
Produktionsstart beräknad till v40 och utlämning v45/46 .