Hur “viktigt” är det egentligen att en bil har värmepump?
Jag leasar idag en bil och börjar redan nu fundera på kravlista på när jag ska köpa en om ca 2 år. Ska värmepump vara en del av kravlistan då tycker ni och när/hur används värmepumpen egentligen. Till att förvärma batteriet undrar jag om en liten värmepump kan göra någon egentlig skillnad, eller?
Fördelar:
- Mer energieffektivitet för uppvärming av kupé
Nackdelar:
- Grej med många delar som kan gå sönder och förmodligen är mycket dyr när den går sönder.
- Dyr i inköp
Frågetecken:
- Används den vid uppvärming av batteri inför snabbladdning/avfärd?
- I vilka temperaturintervaller är den effektiv?
Vad tycker ni?
1 gillning
Rätt komplex fråga. Finns väl egentligen få nackdelar.
Är väl ett stabilare system med AC och PTC istället för man har två separata grejer som pajar istället för en komplex.
Om du vill ha A/C i bilen så är enda skillnaden en ventil som gör att gasen kan skickas olika vägar för kylning och värmning av kupén.
Jag är rätt övertygad om att det inte säljs nya elbilar idag som har vanliga konsumenter som målgrupp utan A/C. Värmepumpsdelen är en bonus när alla dyra prylar ändå finns i bilen. Sedan har få tillverkare kommit så långt som Tesla med sina värmepumpssystem.
Vintertid så är värmepumpen på en elbil fantastisk för att få bort snö och is.
Räckvidd vintertid så “kostar” värmepumpen ca 5% räckvidd enbart PTC värmare skulle “kosta” 15-20% räckvidd.
Förutom stenskott i kylarpaketet så krånglar dom inte efter garantitiden… Betydligt mindre strul.än på vanliga bränslebilar då dessa verkligen används året runt. Bränslebilarnas A/C anläggningar används i Sverige bara runt 3 månader maximalt sedan torkar packningar ihop och gasen läcker ut varvid resten rasar (vilket händer på de flesta efter 10-20 år)…
Mera avancerade bilar än min använder den till allt.
-15 till +40 så funkar dom bra. Under så är de bara dyra PTC värmare med en COP under 1 men ger fortfarande värme.