Varför är blybatterier för elbilar så stora?

Ja, som många här säkert känner till så finns det två batterier i de flesta elbilar, nämligen högspänningsbatteriet som driver fram bilen, analogt med en bränsletank på en bil, och även ett lågspänningsbatteri.

För de som inte vet en kort liten introduktion utifrån hur jag förstår att det funkar:

När din elbil är parkerad så är högspänningsbatteriet helt bortkopplat och isolerat. Det är av säkerhetsskäl. När du startar din bil så slår en “kontaktor” till som kopplar in högspänningsbatteriet. För att den kontaktorn ska kunna slå till måste lågspänningsbatteriet vara laddat. Så precis som på en bil med förbränningsmotor så måste “startbatteriet” vara laddat för att bilen ska starta. Men till skillnad från en bil med förbränningsmotor så behövs här inga flera hundratals ampère för att driva en startmotor, utan bara en liten ström för att sluta en kontaktor.

Och precis som på en bil med förbränningsmotor så laddas lågspänningsbatteriet när bilen är igång. I en elbil är det ofta en batteriladdare som drivs av högspänningssystemet, som jag förstått det.

Och precis som på en bil med förbränningsmotor så kan man få konstiga elfel och en bil som inte startar om bilbatteriet är kasst.

Därav min fråga. Eftersom en elbil inte alls behöver lika mycket strömuttag ur sitt lågspänningsbatteri, eftersom det inte finns någon startmotor som behöver stora mängder ström, varför är då lågspänningsbatterierna så stora?

Varför behöver min bil ett stort bilblybatteri på 50 Ah, när det förmodligen hade räckt med ett litet motorcykelbatteri på kanske 12 Ah? Är det all elektronik som drar så mycket ström i avstängt läge man är oroad över kanske?

Är det ens generellt så att blybatterier till elbilar är så stora? För jag har egentligen bara kollat närmare på batteriet i min egen bil. (Renault Mégane E-tech.)

Tesla t.ex extremt mycket utrustning igång som går på 12V så dom behöver lite size för att slippa köra högspänningsbatteriet hela tiden.

Många bilar som byggs på samma lina som fossilkompisarna har samma batteri av rena internlogistikskäl.

Typ Leaf har ju ett litet pluttbatteri t.ex.

Har Leaf verkligen ett litet pluttbatteri dock? Jag bild- och videogooglade lite och det ser ju ut att vara ett normalstort “bilbatteri”. Men det kanske är lite relativt vad man tycker är ett “pluttbatteri”. :slight_smile:

Men visst, för bilar som är i princip byggda på en ICE-plattform kan jag köpa anledningen till att man väljer att ha kvar det stora batteriet för att det är bekvämast logistiskt, däremot är det konstigare på en bil som är byggd från grunden upp att vara en elbil, som t.ex. en Renault Mégane E-tech. Eller en Leaf för all del. (Jag har ingen koll på vilka andra bilar som byggs på samma produktionslinje dock.)

Rent teoretiskt borde det räcka med typ ett litet AA-batteri för att driva en liten mikrokontroller (krävs ju inte jätteavancerad datorkraft för att kolla om bilen är säker att starta) och en kontaktor för en elbil, men det kanske krävs lite mer om man vill att den också ska vara molnuppkopplad. Då krävs kanske ett batteri stort som en liten powerbank. Men det är kanske lite väl långt i framtiden att bilindustrin skulle göra så.

För det som är energikrävande, t.ex. Teslas “Sentry mode” eller AC kommer man inte undan utan att slå till högspännignsbatteriet ändå.

Teoretiskt ja.
Jag håller med, en liten lipoack som sitter nånstans gömd skulle räcka.

CCA-talet däremot behöver ändå vara tillräckligt för att dra igång de ganska saftiga kontaktorerna och all elektronik i bilen även i 40 minusgrader.

Man underskattar hur mycket ström all elektronik drar och även om DC/DC-omvandlaren kan ge över 200A så måste det ändå finnas tillräckligt med kräm i 12V för att den ska kunna aktiveras, oftast en hård gräns vid 10,9V när den inte ens kommer börja ladda nuförtiden, oavsett drivmedel för även förbränningsmotorer idag har smart laddning och stänger av laddningen när det inte behöver laddas, för att spara några cl bränsle.

Det ger generellt elektroniken en bättre tillvaro med ett lite större 12V batteri som jämnar ut pulsen från omvandlaren. Finns såvitt jag vet ingen elbil i alla fall som har de där gigantiska “dieselbatterierna” på 120Ah/1000CCA…

Ja det känns ju logiskt på något sätt. Blybatterier är ju ändå relativt billiga utifrån vad hela elsystemet i bilen kostar (eller hela bilen för all del) och något kilo hit eller dit spelar ingen jättestor roll.

Så på det sättet kanske logiskt att man inte lägger jättemycket krut på att gör det mindre. Särskilt om man som t.ex. Tesla har som designprincip att köra allt i en enda stor dator, som därmed behöver mycket ström och behöver vara igång för ett ens det basala ska funka. (Sen kan man ha åsikter om den designprincipen, det finns för- och nackdelar kan man lugnt säga.)

Men det ställer ju också en annan fråga, och det här har jag inte kollat jättenära på, men det finns ju olika sorters blybatterier. Det finns startbatterier som är optimerade för stort strömuttag och att mest vara laddade fullt, och sen finns det “fritidsbatterier” som inte är optimerade för lika stort strömuttag men klarar av djupare urladdningar. Jag har ganska dålig koll på detta, men instinkten säger att ett lämpligt 12V-batteri för en elbil borde vara mer som ett fritidsbatteri än ett startbatteri. Eller?

(Det kan ju också vara så att enkelt att fritidsbatterier generellt inte är byggda att sitta i en automotiv miljö… och att design av lågspänningsbatteriet inte är det sexigaste att utveckla när det finns så mycket annat att förbättra)

Fritidsbatterier klarar i regel temperaturer och vibrationer sämre, därav är dom billigare.

Men det hade räckt, och egentligen hade väl svindyra djupcyklingsbatterier varit bäst, typ såna som sitter i elektriska skyliftar, men dom väger massor.

Egentligen hade 24 eller 48V elsystem varit bättre rent tekniskt men funktionsmässigt är 12V att föredra för det finns så mycket färdigt att köpa in och du kan fortfarande få starthjälp från vanliga bilar.

Ja tänka dig, det kan ju faktiskt vara så att det inte är pappskallar som designar bilar ändå, utan att man valt den optimala lösningen, även om det vid en första anblick ser ut som ett slentrianmässigt val att göra som man alltid gjort. :slight_smile:

Nä behöver inte alltid vara den optimala lösningen heller, däremot är man riktigt vass på att göra så bra kompromiss man kan inom givna ramar, ramarna är oftast:

• Pengar
  • Befintlig fabrikslayout
  • Personalens kompetens
  • Befintliga logiskflöden
  • Carry-over artiklar
  • Lagkrav

Det är väldigt duktigt folk som designar bilar, det enda som sätter gränserna egentligen är ovanstående.

Det är bl.a av ovanstående anledningar man inte bygger ID-bilar på samma linor som t.ex golf och Passat (ännu) och anledningen till att det tar en stund att få skalfördelar på elbilarna.