Jag ska plocka ut en tjänstebil och har bestämt att det ska vara en EV.
Jag har gått igenom en rad bilar och kommit fram till att en vit Tesla Model 3, bakhjulsdriven och med svart inredning verkar vara det mest rationella valet.
Har jag missat något? Finns det någon annan elbil till det priset som konkurrerar?
Jag verkligen älskar Polestar 2. Har hyrt den flera gånger och gillar den bättre än Tesla. Snygg. Bättre UI. Kul att köra. Bättre körassist. Men det verkar som om Polestar inte finns i Grekland.
Testa i4:an, en fantastisk bil! Har haft en edrive40 som tjänstebil i drygt 2 år nu och är så himla nöjd med i stort sett allt med den. Rolig att köra, praktisk trots att den kan kännas lite trång invändigt samt att den har en låg förbrukning.
Börjar bli dags för egen del att beställa ny tjänstebil, funderar på att gå upp ett snäpp i storlek, främst för att få högre dragvikt. Men om jag kommer fram till att i4:ans dragvikt duger gott för ytterligare 3 år så vete katten vad som skulle vara bättre än att återigen välja en i4:a
Jag har inte valt bort Tesla Model 3. Det verkar vara det bästa alternativet och den bil jag hade föredragit. Det är arbetsgivaren eller leasingföretaget som givit mig den nya listan. Notera att jag kommer att arbete i Grekland, inte Sverige.
Det var just det som jag var intresserad av
Jag har en nära vän som jobbar mot bilhandlare hos ett av dom största bilfinnans/leasingbolagen här i Sverige som under 2024 men speciellt Q4 sett att många företag inte längre har Tesla som val av förmånsbilar tydligen inte bara i Sverige då…
Hade valt Volvon, tycker den är trevligast. ID.5 är den enda som är byggd på ren elbilsplattform men Volvo har gjort en förjävla bra jobb med nya EX40. Den kommer långt, laddar snabbt och har fina stolar, Google Automotive har blivit moget och personligen tycker jag också det är den bil som ser bäst ut
Nya helelektriska modellen har benämningen EX40. Fanns dock även helelektrisk i en övergångsperiod med beteckningen XC40. Numera är det de andra drivlinorna som betecknas XC40. Kan vara bäst kolla upp det då det kan vara lurigt med med olika drivlinor.
Det är samma sak hos min arbetsgivare. Det är nog framförallt andrahandsvärde (eller avsaknaden av densamma) som gjort att man inte har med dem. Dessutom har det varit mycket problem med de få Tesla vi haft i bilparken.
Vi har ett större familjeägt rikstäckande företag här i sydost som för några år sedan slog på stora trumman och bytte ut hela säljkårens bilar till Tesla Model 3 stripade upp dom med sin gröna profil och det var även artiklar i lokaltidningen om det I förra veckan när jag var hos min folierare stog det ett antal ID.7 Tourer och väntade på att få företagets gröna profil uppstripad
Varför man byter ut Tesla vet jag inte men nog inte så svårt att ta reda på…