Det är bara du som ägare som har något ansvar i den här situationen.
Du som ägare har ansvar att din bil går igenom besiktningen och du åtgärdar de brister som kan uppstå. Det betyder att ditt eCall-system måste fungera.
Mobilnätsoperatörerna har inget ansvar att tillhandahålla nät enligt en viss teknik, utan de avvecklar äldre teknik till förmån för nyare tekniker.
Biltillverkarna har inget ansvar, de har levererat en bil som uppfyller de regulatoriska krav som fanns då bilen tillverkades, och de kan ju inte rimligen åläggas att retroaktivt fixa saker som slutat fungera på grund av vad någon annan gjort, i alla fall inte gratis. Du kan ju inte reklamera din Nokia 5110 hos Nokia (eller efterföljande bolag) 2027 för att den inte längre fungerar när mobilnätet är släckt.
Bilbesktningen har däremot ett ansvar - och det är att besikta din bil och se till att den uppfyller de krav som finns, och att underkänna den om den inte uppfyller kraven. De har inget ansvar att lösa problemet däremot.
Så om inget ändras kommer din bil inte gå igenom besiktningen efter att mobilnätet släcks ner, och det är ditt ansvar att se till att det fixas. Vilket då rimligen skulle betyda att du skulle behöva byta ut modemet i bilen (på din bekostnad) mot ett som fungerar med nya mobilnät, och även är godkänt enligt relevanta säkerhetsstandarder.
Kommer biltillverkarna ta fram ett sådant? Osannolikt, de kommer hoppas på att politiken “löser” det här genom att ta bort kravet på fungernade eCall-system i äldre bilar, om anledningen är ett nedsläckt mobilnät. Hur som helst är det inte deras problem, och det är inte heller deras fel om det blir kaos av det hela.
I praktiken kommer det komma en politisk lösning på detta. Kanske blir den politiska lösningen den enkla, att förtydliga att det inte är fel på eCall-systemet om mobilnätet släckts ner, och att därför det inte är så jäkla viktigt med säkerhet ändå. Eller så blir lösningen att biltillverkarna får krav eller incitament på sig att utveckla nya modem för att ersätta i befintliga bilar.
I en rimlig värld (som vi dock inte lever i) är den rimliga lösningen på detta krav på öppna standarder för digital bilteknik, så att inte varje bil ska ha sitt egna specialmodem, utan att det ska gå att stoppa in ett universalmodem som funkar för valfri bil, särskilt om man ska ha lagkrav på system i bilar som bygger med kommunikation med omvärlden.
Men vad vet jag, EU har gjort ett antal vettiga saker angående konkurrens, digital teknik och konsumenträtt relativt nyligen. Men det har ju varit ganska lätt eftersom de flesta stora techjättar inte är europeiska. Vi får se om EU har samma mod om dessa regleringar slår mot biltillverkare i Europa också.