Vad händer med bilar med 3G-modem när det stängs?

Kollade @Esses video.

Min eGolf har ju 2G/3G modem och kommer ju lägga ner verksamheten 2027 som 8-år gammal, vilket är väl tidigt för skrotning.

Jag mailade VW kundtjänst när det blev känt första gången men har ännu inte fått ett svar.

Vad har dom respektive jag för ansvar om bilen eventuellt får körförbud när den besiktas 2027? Lär ju hopa sig med passager, up, golf m.m hos ÅF.

Det är bara du som ägare som har något ansvar i den här situationen.

Du som ägare har ansvar att din bil går igenom besiktningen och du åtgärdar de brister som kan uppstå. Det betyder att ditt eCall-system måste fungera.

Mobilnätsoperatörerna har inget ansvar att tillhandahålla nät enligt en viss teknik, utan de avvecklar äldre teknik till förmån för nyare tekniker.

Biltillverkarna har inget ansvar, de har levererat en bil som uppfyller de regulatoriska krav som fanns då bilen tillverkades, och de kan ju inte rimligen åläggas att retroaktivt fixa saker som slutat fungera på grund av vad någon annan gjort, i alla fall inte gratis. Du kan ju inte reklamera din Nokia 5110 hos Nokia (eller efterföljande bolag) 2027 för att den inte längre fungerar när mobilnätet är släckt.

Bilbesktningen har däremot ett ansvar - och det är att besikta din bil och se till att den uppfyller de krav som finns, och att underkänna den om den inte uppfyller kraven. De har inget ansvar att lösa problemet däremot.

Så om inget ändras kommer din bil inte gå igenom besiktningen efter att mobilnätet släcks ner, och det är ditt ansvar att se till att det fixas. Vilket då rimligen skulle betyda att du skulle behöva byta ut modemet i bilen (på din bekostnad) mot ett som fungerar med nya mobilnät, och även är godkänt enligt relevanta säkerhetsstandarder.

Kommer biltillverkarna ta fram ett sådant? Osannolikt, de kommer hoppas på att politiken “löser” det här genom att ta bort kravet på fungernade eCall-system i äldre bilar, om anledningen är ett nedsläckt mobilnät. Hur som helst är det inte deras problem, och det är inte heller deras fel om det blir kaos av det hela.

I praktiken kommer det komma en politisk lösning på detta. Kanske blir den politiska lösningen den enkla, att förtydliga att det inte är fel på eCall-systemet om mobilnätet släckts ner, och att därför det inte är så jäkla viktigt med säkerhet ändå. Eller så blir lösningen att biltillverkarna får krav eller incitament på sig att utveckla nya modem för att ersätta i befintliga bilar.

I en rimlig värld (som vi dock inte lever i) är den rimliga lösningen på detta krav på öppna standarder för digital bilteknik, så att inte varje bil ska ha sitt egna specialmodem, utan att det ska gå att stoppa in ett universalmodem som funkar för valfri bil, särskilt om man ska ha lagkrav på system i bilar som bygger med kommunikation med omvärlden.

Men vad vet jag, EU har gjort ett antal vettiga saker angående konkurrens, digital teknik och konsumenträtt relativt nyligen. Men det har ju varit ganska lätt eftersom de flesta stora techjättar inte är europeiska. Vi får se om EU har samma mod om dessa regleringar slår mot biltillverkare i Europa också. :wink:

Släcker man ner 2G/3G i resten av Europa? Om så är fallet borde det bli lite mer tryck på tillverkarna för en lösning eller är det bara vi Svenskar som ska ha det senaste och inte behöver “gammeltech”

@Larsson tror det är bättre att uppsöka en VW serviceverkstad och prata med en kundmottagare då kan du (förhoppningsvis) få svar direkt mailkontakt i knepiga ämnen har en förmåga att falla mellan stolarna

Det vore ju helt otroligt om en hel generation fordon helt plötsligt skulle få körförbud och bli i princip oanvändbara/osäljbara då återstår det bara att casha in 10.000 i skrotningspremie
Vilket jävla miljötänk

Detta är nog bara början på flera liknande problem framöver. Med all teknik nu i bilarna där man väver ihop hårdvara och mjukvara så kommer liknande problem att uppstå. Lycka till framförallt de som bygger och köper självkörande bilar tänker jag!

Inom datorvärlden var det länge krav på bakåtkompatibilitet, men nu har man till och med kortat av och även i vissa fall övergett detta inom datorvärlden också.
Där anser man att det är bättre låta kunderna skrota och köpa nytt än att lova långa garanti och supportavtal.

Ja, men precis, frågan är större än eCall. Det är ett problem att moderna bilar är beroende av molntjänster, och vi inte själva kan styra över dessa eller byta ut dem.

Ett annat exempel är elbilstillverkaren Fisker som gick i konkurs och, som en del av likvideringen, skulle sälja av osålda bilar, men sedan visade det sig att det rent tekniskt inte fanns något sätt att “flytta” molntjänsterna till en server som drivs av köparen.

Artikel: Fisker EVs can’t be ported to new server - Ars Technica

Den bilen köptes just för att slippa molntjänster och jag tänkte (uppenbarligen felaktigt) att en 2019 är flera år in på 4G så den har ju såklart det. Tji fick jag men jag är inte ohändig så det löser jag nog när den dagen kommer.

Det rullar en Fisker Ocean här i sydost vet inte var den hör hemma men ser den då och då och ibland på ICA parkeringen det är en så otroligt snygg design Henric Fisker har väl ännu inte misslyckats med en enda design tyvärr kan man inte säga det om hans bilbolag

Det vore kul att få ett snack med ägaren

Har sett en mörkblå i Malmö/Limhamn, en väldigt snygg bil!

Den jag sett är mörkblå kan vara samma Fisker för det lär inte rulla många här i Skåne

Edit Kollade och lite över 180 Fisker Ocean rullar på Svenska vägar

Ingen fisker lär väl rulla så länge till, eller servas de vidare efter konkursen?

Rent underhållmässigt lär dom rulla, är ju underleverantörer till allt. Får hoppas dom släpper mjukvaran som OS så blir det nog ordning på den med, troligen både bättre och snabbare än annars.

Det var väl mekonomen som hade serviceavtalet så standardutrustning och släcka servicelampor kanske de eller andra verkstäder kan fortsätta med även om garantier och serviceåtaganden från leverantören upphört.
Mjukvaran liksom möjliga specialkomponenter för fisker kan det bli värre med. Är kundskaran tillräcklig för att nån är intresserad av att ta hand om det?

Många, ja jag vågar nästan påstå att de flesta gömmer eller glömmer ju också att nämna t ex vilket nätverk som stöds i deras eCall modem.

Ska det va så!!!

Som en känd produktsågare sa och som använde en soptunna att kasta skräp i :slight_smile:

Dom har nån sån märklig universallösning där den kan använda alla operatörer.

Eller du menar nätverkstekniken kanske ja :face_with_peeking_eye: ja det vore ju bra.

Läste först fel och trodde du skrev nätverksteknikern, men de kan man kanske också kasta i soptunnan :upside_down_face: