Uteblivet laddkaos

Kontrar för debatten, varför ska jag behöva googla en så simpel sak som att ladda bilen?
Att just få igång laddaren borde vara det absolut minsta problemet…

1 gillning

Det borde det, men det är det :slight_smile:

Man kan ju undra varför ihelvete dessa operatörer av laddstationer inte gjorde ett grundligt research av det som funkar bensinstationer bemannade och obemannade där har vi haft fungerande kortbetalning sen gud vet när (innan funkade även sedlar) nej man skulle låta “framtidstänkande” techmänniskor få leka med sitt kodknackande och se vem som kunde göra den coolaste appen/taggen/betalningslösningar som i deras värld var bästa lösningen och som många early adopters tyckte var skitfräckt och se hur bra det blev…

IMHO finns det bara 2 sätt att lösa detta kortbetalning eller Plug&Pay varför envisas med andra sämre fungerande lösningar

Jag vill inte koppla mitt kontokort till ett antal appar och taggar jag kan tänka mig att koppla kortet till bilen men där tycker jag det räcker idag som jag förstår det är fler och fler bilar förberedda för det rätta mig om jag har fel…

1 gillning

Menade mer att om jag är osäker så får man ta reda på hur man gör. Har man bokat en elbil hos en hyrbilsfirma och aldrig kört elbil förut då har man väl lite eget ansvar att ta reda på hur saker och ting fungerar. Tycker i alla fall jag. Finns säkert en instruktionsbok för det som har med bilen specifikt att göra, men föredrar själv Google före instruktionsböcker, som ju inte är “sökbara”. Min egen erfarenhet från att hyra bil i USA och Europa, skulle aldrig förlita mig på enbart info från den person som ger mig en nyckel till bilen. Med få undantag inte speciellt hjälpsamma.

Sen kan det ju vara krångligt att ladda, verkar det som när jag läser trådar här på forumet (laddar själv 90% hemma 10% Tesla Superchargers). Rätta mig om jag har fel här, men för det mesta är det betalningslösningar som är krångliga, inte laddningen i sig. Kia och Teslaladdare är väl ett känt undantag där det är tekniken som strular.

Om jag förstod ursprungstexten rätt, så hade hon fått en elbil utan att ha bokat en.

Vad gäller betalningsproblematiken är jag så gammal att jag minns när man hade ett kort hos varje bolag, dvs ett hos Statoil, Jet och Ok var för sig. Det var innan vanliga kontokort fungerade.

Jag förstår bolagets tanke om att knyta kunden till sig. Men det slår ju bakut när man i samma veva låser ute alla som INTE har just deras kort. Kortsiktigt tänkt, skulle jag säga.

Jag är ju teknisk och nördig i min natur, så egentligen gillar jag att ha x antal appar etc. :grin: Men mitt stora problem med elbilar är när man stöter på trasiga laddare… Det kan få mig så otroligt irriterad.

Och OKQ8-laddarna verkar vara ovanligt hårt drabbade av problem, i alla fall enligt min erfarenhet.

Hur tror vi trafiken ser ut på lördag? Kör 125 mil då (första laddstopp blir i Sundsvall och sen kör vi E4 söderut till Malmö), så kan leverera en rapport här sen.

Tror det blir ganska lugnt. :wink:

Har samma ålder. Men det finns fortfarande tex Ingo kort som bara funkar på Ingo och Statoil/circlek… Klart lustiga med det är att de inte funkar på circleK laddarna.

Jag minns för många många år sedan jag skulle ladda på ett ställe. Minns inte exakt var det var men någonstans i Tyskland
Eftersom min telefon har UAE abonnemang och min Google play store är för UAE också så hittade jag inte appen. Fick sideloada appen för att sedan märka att man måste ha tyskt mobilnummer för att kunna registrera sig. Gick in på macken bredvid och som tur var sålde de kontantkort som fick till det tillslut…

Det är lite som i Sverige när du ska betala med EasyPark… nu har de kanske löst det, men i början kunde du bara uppge svenskt och danskt nummer.

Skönt är också de som kräver bankid för att kunna komma åt appen… Som Preem…

Då påstår den s k pressen att det har varit laddkaos ändå
Laddstoplar ur funktion - Elon Musks laddstationer bojkottas (expressen.se)

Åkte Sthlm - Idre i torsdags på min första långfärd med elbil och mina första externa laddningar. Tog vägen över Gävle för att undvika det värsta ovädret och för att jag ville ha minst en trygg plats med mycket stolpar.
Laddade på CircleK i Gävle, mycket bilar men hittade en 300-stolpe direkt så frid och fröjd. Teslas laddare var det dock kö till de 25 min vi var på macken.
Kisspaus-laddade på McD i Falun och sedan det planerade vid Ica Maxi Mora när vi handlade lite. Gott om platser på de två senare vilket innebär noll minuters väntan. Laddade med två olika appar samt blipp och alla fungerade bra.
Enda problemet var att det kort jag tänkte lägga till i CircleK-appen inte gick att verifiera. Men har det ofta när det gäller Adyen (som CK använder) och Visa (Skandia), vilket är overkligt dåligt men en annan historia :slightly_smiling_face:
Var orolig innan, men det var verkligen obefogat. Hoppas på en lika smidig resa hem i detta ladd-kaos-land :grin:

2 gillningar

Jag hade också vägarna förbi Mora i torsdags och jag noterade att det var längre köer till bensinmackarna där än laddarna vid ICA Maxi. Nu går ju det rätt fort såklart, men ändå.

Det blev 128 mil körda i lördags. Efter ungefär 10 mil tog vi ett snabbt laddstopp hos Eviny i Ramsele (4,99 kr/kWh). Vår ID 4 drog ganska mycket på grund av väglaget och jag ville inte komma fram i Sundsvall med för lite batteri… Man vet ju aldrig om man råkar köra av vägen heller.

Andra laddstoppet blev Tesla Sundsvall West (4,5 kr/kWh*). Ett otroligt tråkigt stopp med bara ett Sibylla bredvid och (i alla fall under vintern) dåliga möjligheter att rasta hunden. Hela parkeringen var fylld av snöslask dessutom. Laddade därför ganska lite för att sedan köra till Hudiksvall istället.

Upptäckte dock att Tesla Hudiksvall var “tillfälligt stängd”. Finns indikationer i vissa forum att stationen faktiskt var öppen för Tesla, men visades som stängd i appen. Kanske finns det ett scoop för @Esse här. :smile: Laddade därför på Circle K i Hudiksvall istället, där var 3/4 stationer lediga medan det var kö till Ionity bredvid.

Nästa laddstopp blev Tesla Uppsala (3,75 kr/kWh*). Usch vilket deppigt stopp. Omöjligt att rasta hunden där, så vi laddade bara en kort stund. Dessutom fick vi bara 52 kW, så jag antar att det var lägre på grund av att de flesta stolparna var upptagna.

Begav oss mot Eviny (4,99 kr/kWh) vid Kungens kurva istället. Där fanns det många laddare, och inne på ICA fanns det toalett. Gillar grafen man får i appen Bilkraft (dock undrar jag varför man valde det namnet…).

Sedan blev det stopp även hos Tesla i Linköping (3,6 kr/kWh*), Jönköping (3,65 kr/kWh*) och Markaryd (4,4 kr/kWh*). Överlag känns Tesla-stoppen ganska tråkiga. Men kanske beror det på att jag helst stannar vid ett McDonald’s, OKQ8 eller CK.

I det stora hela gick resan bra! Tror resan landade på 2,2-2,3 kWh/mil typ. Dock drog den 2,9 kW/h under de första 25 milen på grund av det dåliga väglaget som jag nämnde i början, så jag är ändå nöjd med snittet.

*med Teslas abonnemang som kostar 129 kr/mån

3 gillningar

Tack för att delar med dig av denna typ av resa, gillar också Eviny. Deras 4,99 framstår dessutom som extremt billigt när man jämför mot de åtta kronor, japp ni läste rätt, jag betalade på Gulf (positivt dock med kort/swish) i Idre.
Marknadsdjungel råder än så länge när det gäller priser…

1 gillning

Ja, det är verkligen en djungel. Och man blir ju lite inrutad på vilket abonnemang man just för tillfället har.

Vi skaffade en månad med Tesla och därför ville vi ju ladda där, men egentligen passar Recharge oss bättre - men deras prissättning är ju obegriplig.

Men Eviny är en höjdare. Där är det inget kaos, och deras app är ju enligt mig kanske den bästa.

Där är ett företag som fattat att man kan ge mervärde i appen. Även om dom hade haft kortbetalning hade jag använt appen för den är så bra :slight_smile:

1 gillning

Fick mig att kolla på deras hemsida, tänkte Eviny som ett bra andraval som Teslaförare. Men just längst E4 söderut från Stockholm verkar de ha ett stort glapp. Kungens Kurva, sen nästa Värnamo. Känns lite märkligt.

De verkar ha fokuserat mer på att bygga på ställen där det tidigare inte fanns några laddalternativ: t ex Vilhelmina och Ramsele.

Längs E4:an kommer det säkert att dyka upp fler alternativ mellan Sthlm-Värnamo.

Ja, deras utbyggnad i Sverige är lite seg. Verkar ha avtal med Ica för man hittar dom ofta på Maxi-parkeringar. Kom till Sverige våren 2022 så har ändå haft 1,5 år på sig. Förhoppningsvis kommer det fler snart :slight_smile: