Uteblivet laddkaos

Är det så många som gjort det? Tycker Facebook varit ovanligt lugnt iår :slight_smile:

Jag har en granne/kompis som köpte en Tesla MY P i höstas. Han kör en hel del långresor och säger att SuC är ofta fulla. Kanske inga långa köer, men ändå. Bästa alternativen är CirkelK och OKQ8 enligt honom. Vad jag vet går långresorna till Dalarna, Jämtland och Småland oftast.

Upplever också att Circle K är bra, sällan fullt men lär väl bli ändring när Ionity blir dyrare.

Jag förtäljer avsaknad av laddkaos i P4 Blekinge.

Jag har inte laddat så ofta hos Tesla på grund av mitt tidigare We Charge-abonnemang, men jag har vid många tillfällen laddat hos Tesla istället för att stå i kö vid IONITY.

Så jag har i alla fall inga erfarenheter av att stå i kö hos Tesla, dock många erfarenheter av att det varit kö hos IONITY men lediga platser hos Tesla bredvid.

Det beror på att de är generellt dyrast. Egentligen är ju Recharge det bästa alternativet men de är så dyra så knappt någon ens har dem i tankarna :slight_smile:

Vi kommer ju hela tiden tillbaka till att köerna uppstår där det är som billigast och det är ju ett sunt kundbeteende.

Jag åkte från Mälardalen till västra Jylland i semestertiderna i juli. Sammanlagt sju laddstopp hos Tesla SC, stod inte i kö en enda gång. En gång på vägen ner på Fyn så bytte Tesla vilken laddare den styrde mig till, valde en med lägre beläggning. Det var det närmaste kö jag varit, någonsin. Har laddat några gånger utöver det (Arboga, Strängnäs) men aldrig lyckats pricka någon kö.

Har laddat mycket hos ReCharge med mitt We Charge-abonnemang, eftersom 3,90 kr/kWh var ett trevligt pris.

Deras laddare är ju i princip alltid tomma, så jag undrar verkligen hur de resonerar kring prissättning? Vilket abonnemang är i dagsläget bäst om man vill ladda där?

Problemet är att när ditt We Charge-abonnemang går ut så blir nya priset 7.53 kr per kWh på det motsvarande abonnemang.

Mig veterligen finns det inget sätt att ladda hos Recharge idag utan att betala typ 6,50kr eller mer, det är smått galet. Man erbjuder sällan kortbetalning utan allt ska gå via andra appar eller deras webbsida (som är katastrof). Har också valt Recharge mycket eftersom jag hade Elli Charging och också betalade 3,90kr men nu när det gått ut lär jag sällan ladda där, det finns så många andra som ligger bättre till i pris.

Notera att jag skrev ”var”. Mitt finfina abonnemang tog slut i månadsskiftet nov/dec. :roll_eyes:

Då får man ha lite koll på vilka som är dyrast helt enkelt…:sweat_smile:.

Här kommer en berättelse från “verklighetens” laddkaos

Hur mycket överdrift det är för att få ihop en krönika vågar jag inte svara på.

Alltså jag kan tycka att ens ladda en elbil publikt från första början om man inte vet hur man ska göra alternativt inte har så bra koll på teknik är ett rent laddkaos oavsett om det är fullt eller tomt vid laddaren.

Egentligen borde allt över ett startförsök och/eller allt över 30 sekunders pillande med telefonen anses vara ett misslyckande, det ska inte behöva vara så svårt.

Kommer inte ihåg vem av grabbarna som gick igenom det där, men tror bestämt det var @cgullin och menade att instruktionerna hur man börjar ladda (som inte ens ska behövas) inte ens stämde på en del laddare.

Jag känner igen mycket av det där de första dagarna jag hade min bil i augusti/september i år. Jag tror verkligen inte att kasta elbilar på ovana personer är så smart av hyrbilsfirmorna.

Det är inte helt enkelt. Det är inte bilens fel, det är laddstationerna som fungerar dåligt. Oklart hur man skall göra, krångligt med alla appar, och som hon beskriver, knepigt att få dem att acceptera icke-svenskar tex. Detta borde gå att göra bättre!

1 gillning

Tänk om det gick att använda kort överallt. Ungefär som när man tankar bensin…

Verkar som laddoperatörerna helt glömt att det inte går att installera deras appar alla gånger på utländska telefoner…

Detta! Har man aldrig kört elbil och är inte insatt i den världen och så får man en hyrbil som man ska åka långt med och ladda pubikt, då kommer man få en dålig upplevelse. Många laddoperatörer är urusla på att tydligt visa vad det kostar, att ta betalt på vettigt sätt (kortbetalning och autocharge borde vara standard nu för tiden) men även ha instruktioner på plats som hjälper nybörjare. Det är rätt sjukt att det fortfarande ska vara så svårt att lösa. Flera laddoperatörer är på rätt väg men det är långt kvar tills det blir enkelt.

Tänker just hyrbilar, autocharge hade varit guld där. “Åk till en station och koppla in bilen, vad det kostat kommer på slutfakturan sen”.

1 gillning

Känns som ren okunskap, oförmåga att googla och ta reda på sånt man inte förstår, möjligen lite tveksamt agerande av hyrbilsfirman. Och så skyller hon sitt eget misslyckande på en hel bransch. Tråkigt, då det eldar på elbilsmotståndarna.

Alltså, ska hyrbilsfirmorna hjälpa omställningen så bör de skicka med en laddtagg eller laddkort med bilen vid uthyrning, med säg Plugsurfing, Northe eller valfri roamingtjänst. Kanske inte billigast pris, men i alla fall en möjlighet att få en positiv laddupplevelse.

Faktiskt – vet att Avis har med Northe-tagg.