Utbudet av mindre elbilar 2023/2024

Jag leasar en Zoe idag och under slutet av nästa år börjar det bli dags att byta den. Gärna då till en begagnad elbil vilket gör att jag redan nu kollar på bilar som släpps av tillverkarna. Jag noterar dock att utbudet av nya småbilar/golfklassen verkar till stor del stått still under de snart 5 åren som jag haft min Zoe. Någon som kan rekommendera något relativt litet och billigt och nytt som jag bör ta mig en koll på?

Audi A3 hade exempelvis var kanon men den verkar ju inte komma som ren elbil förrän om några år.

Det kanske dyker upp någon kortstidsleasad Volvo EX30 till slutet på nästa år? :slight_smile:

Men du har rätt, det har varit ont om nya små elbilar under de senaste åren. Närmast till hands ligger väl de första VW ID.3/Cupra Born som till slutet på nästa år har några år på nacken?

Tillägg: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 finns ju också…

Tack för ditt svar Kristofer (och tack för en bra podd) . Här är mina tankar gällande dina förslag:

EX30: Absolut intressant. Jag kommer följa ditt test noga.
ID:3: Har blivit skeptisk till VW med deras mjukvara och uppdateringar av denna. Inte direkt snygg heller enligt mig.
Cupra Born: Absolut intressant, men kanske mer om jag varit runt 30 istället för runt 50 :wink:
Corsa-e: Känns lite gammalt och trist
E-208: Har länge varit det alternativet som intresserat mig mest…men den är ju också lite av samma generation som Zoe och Leaf. Jag måste ju stiga in lite i framtiden efter två Zoe’s

Varför gör Kia och Hyundai, som verkar riktigt heta och långt fram när det kommer till elbilsplatformar, inte någon mindre bil? Känslan är att marknaden översvämmas av stora elbilar(EV9,Q8 e-tron osv) och bilar i ID4-klassen.

Tack för credden till podden, men den är felriktad :wink: Det är @cgullin som är den Christoffer du tänker på :wink:

Stora bilar = högre pris = högre marginaler. Så det är ju en enkel ekvation, och ett drag för att finansiera elbilsutvecklingen. Biltillverkaren behöver helt enkelt rika kunder för att finansiera volym och de efterföljande skalfördelarna som sedan ger bliligare elbilar.

Jag är övertygad om att de riktigt små nya elbilarna som kommer vara betydligt vassare än dagens kommer först 2024-2025. EX30 är en föraning, men sedan kommer ju exempelvis ID.2. Vi har Renault 5 som har premiär i början av nästa år också. Det är ju efterföljaren till Zoe.

Jag håller med om att det hade varit fint med en liten elbil från Kia/Hyundai. De har absolut lyckats med de större elbilarna.

1 gillning

Får VW ut sin Id2 för under 300 000kr så tror jag det blir en hit, likaså en Renault 5 i den prisregionen!
Jag är själv extremt ovillig att lägga över 300 000kr på en bil som ändå är parkerad 90% av tiden! Hade jag bott hyfsat centralt hade jag gjort mig av med bilen och hyrt bil vid behov eller gått med i bilpool. Nu har jag dock ”investerat” i en begagnad Kia Soul och hoppas den håller i 10 år, för den gick på över 300 lax!

Som @Kristofer säger så är det störst marginal med stora suvar. Det är också enklare att gömma undan batteriet i dessa bilar än i mindre bilar. Jag gissar på att det är en del av det som gör att t.ex. Kia och Hyundai inte är så snabba på tåget, även Tesla har inte direkt varit där. Ford har pratat om att deras Puma ska komma som småbil men vi är ännu inte där.

Jag har blivit allt mer intresserad av småbilssegmentet på senare tid och ser fram emot en bredare marknad där :slight_smile: Peugeot e-208 vet jag ska komma/har kommit med en uppdaterad version där batteriet vuxit med 1 kWh. Helt ärligt har jag inte riktigt koll på om det är så mycket mer, har tänkt köra e-2008 men tid och allt sånt…

Om du kan tänka dig en riktigt liten bil så ta en titt på Fiat500e. Har sett att den ny kan leasas för runt 3000:-/mån. Jag har vid 3 tillfällen hyrt en sådan i Spanien och är imponerad av hur bra mjukvara och säkerhetssystem den har. Är också riktigt rolig att köra. Kan dock förstå att den kan kännas rätt liten på en svensk motorväg. Läste någonstans att det kommer en ny Fiat600. Kanske kan vara mer intressant.

Sorry @Kristofer och @cgullin för att jag blandade ihop er.

Får jag önska fritt så är jag ute efter en mindre bil men inte en småbil(som ex Fiat500 kändes när jag provade den). MG 4 känns som ganska lagom men gärna lite mer premium-märke och utrustning.

En andra-bil som ändå känns lite kul eftersom jag trots allt skall köra den mer eller mindre varje dag. Jag laddar hemma så räckvidd är mer eller mindre helt ointressant. Skulle rent av klara mig med en laddhybrid med el-räckvidd på ca 70 km.

Jag noterade också att e-208 skulle uppdateras…och jag gillar den men man vill ju bara ha något lite mer spännande och nytt. Något på en ren elbilsplatform. Tänk en Kia EV3 eller Hyundai Ioniq 3 eller Audi e-tron Q3/A3

Ford har jag ägt (en focus) och det var så struligt med den så det märket är svartlistat. Det blir inte heller någon mer Renault, annars hade e-megane kanske varit ett alternativ.

Men det fina är att det är en bit kvar innan jag skall byta och det händer verkligen mycket på elbilsmarknaden. Ville bara ge lite fokus till det lite mindre segmentet som enligt mig var det som startade hela el-revolutionen med Leaf, Zoe och sedan e-niro.

Förstår dig till 100%! Jag hade gärna haft att EX30 var en mindre EX90, med all känsla av vad det innebär, inte en billig plastbil, även om det antagligen kommer sälja fler bilar :man_shrugging:

Jag har haft en Corsa E, just för att den var mer gubbig än e208… Körde 9300 mil med den. Lättare att leva med en enklare inredning där man inte stör sig på nåt. :wink:
Överlag en trevlig bil, jättekul att köra, överstyrd i halka och ger riktig rallykänsla.
45kWh användbart batteri, ger ca WLTP (344km) om man kör Öland Runt i maj men en tuff vinter på 100+ väg är 15 mil tajt.

Klimatanläggning i världsklass, ger lätt behagliga 19 grader inne helt dragfritt med 30 ute och stekande sol samtidigt som den orkar hålla en stabil värme i 20 minus och imfritt med fyra vuxna tjockisar inpackade.

Värdelös app och min kunde plötsligt få för sig att det var fel på eldrivlinan, som lagade sig själv om den stod låst i 5 min. Mycket små irriterande desigmissar och några riktiga fullträffar som riktiga knappar till klimat och stolsvärme, filhållningsassistent (som var kass) som stannade avstängd om man stängt av den med knappen och väldigt bra lyse för klassen.

Ska ladda i 100kW och det kan man komma upp i en kort stund med lite tur och planeterna linjerar med jordstiftet i laddporten, men 95 är nästan säkert. Batterivärmen är alltid på, vilket påverkar räckvidden i kyla JÄTTEMYCKET och på vintern är det bättre att köra som en vettvilling för att få lång räckvidd än att köra sakta…

3 gillningar