Tjänstevikt och maxlast

Har hört att vissa elbilar har väldigt låg maxlast, men har lite funderingar kring det.
Biltillverkaren anger en tjänstevikt och en maximal totalvikt, men vad uppskattar de förarvikten till eftersom den är inkluderad i tjänstevikten? Finns en branschstandard?
Har sett diskussioner om att 450 kg maxlast är lite, men om jag räknar lite snabbt på fyra vuxna som åker på en veckas skidsemester får jag;

Förare 0 kg
3 vuxna á 90 kg
Takbox med skidor 50 kg
Packning 100 kg
=> 420 kg

Har aldrig tänkt på vikten tidigare, vart bör den ligga?

420kg skulle jag vilja säga är runt standard och ganska bra.

Vill minnas att förarvikten man räknar på är 70kg.

Hela artikeln som var för ett tag sen om teslas vikt var sjukt överspelat, finns gott om gamla bilar som knappt får lasta något dom heller.

Beror på många faktorer men tycker nog att tillverkarna skulle kunna vara mer gererösa, finns i princip ingen ny elbil där man får åka fyra välvuxna med packning.

Min Volvo 142 - 72 har en lastvikt på 420 eller 450 medan min MG Zs har en lastvikt på 370, jättekonstigt att en modern rejäl bil får lasta mindre än en 70-talare gjord i konservburkar och tandpetare…

Tack, jo det var när jag sa till en vän att Model Y har en ok trunk som diskussionen var igång. Blir svårt att greppa när ingen har någon referenspunkt att relatera till utan bara en artikel som säger att det här är dåligt. :sweat_smile:
Detta gjorde mig betydligt lugnare inför kommande bilval :hugs:

Kollade på ev database och max payload för vår Kia Soul är 498 kg. Vikten har jag aldrig upplevt som problem på bilar (undantaget då jag kört cement, sand, stenplattor etc) utan det är volymen som begränsar. Vi använder våra bilar till allt, körde just en 90x200 säng till återvinningen, eller 8 plastbackar med jord till kolonilotten! Fällbara baksäten for the win!:1st_place_medal:

Lastvikten blir inget reelt problem förrän man ska vara 5 pers i bilen… Passagerare är också last.

Jomenvisst så är det. Nu är familjens samlade vikt mindre än 490 kg, säg 280 kg inkl förare så det får vara satans tunga skidor på skidsemestern för att uppnå 200 kg, t o m konserver i bagaget. Nu hyr vi skidor för en skidvecka/år så det är inget problem! Tycker fortfarande volymen är problemet med alla kläder etc. Men vi har aldrig ägt en stor kombi så man är väl rätt bra på packningstetris😆, även om jag ibland svär högt. 5 personer med packning i en Polestar var en prövning, särskilt som barnen var långa tonåringar! Mittsätet bak rekommenderas inte för långresa!

Det här blev framförallt uppmärksammat för första årsmodellen av Model Y i Sverige, vars lastvikt var rätt låg med tanke på vilken laståsna det är. I senare versioner av Model Y (2022 och framåt) har Tesla ökat upp detta och det är egentligen inget problem. Så om du kollar på Model Y och funderat på lastvikt, kolla modellår 2022 så är du lugn på den punkten :slight_smile:

Det stämmer ju bra men ställer till det för vissa bil och släpkombinationer om man har B-behörighet, då gäller ju den sammanlagda totalvikten på 3500kg. Då är det ju många släp man inte får dra oavsett om de är tomma. Just detta är det många som åker dit på, tex med tomma hästsläp som de tror de får dra.
Så höjer tillverkaren totalvikten (tjänstevikt+maxlast) så blir det mycket lägre marginal till släp om man har B-behörighet vill säga, har man E-behörighet är det släpvagnsvikten i registreringsbeviset som inte får överskridas med släpets bruttovikt… Jo ja, jag erkänner, är yrkeschaffis… :rofl:

1 gillning