Tips på elbil med långt bagageutrymme

Hej
Vi har idag en Volvo XC60 T8 elhybrid och skulle vilja ta steget till en ren elbil.

Jag skulle vilja ha förslag på några elbilar som uppfyller så många som möjligt av följande krav/önskemål:

• Bagageutrymmet bör vara tillräckligt stort för att rymma 4 personer med all utrustning till fjällen. Vår XC60 (468-1432 l) är aningen för liten för det idag.
  • Längdskidor på 205 cm bör om möjligt få plats med fällt baksäte.
  • Gärna tyst, bra fjädring, 4-hjulsdrift och lite högre markfrigång som på vår XC60 med luftfjädring
  • Lång WLTP räckvidd (600 km?) och hyfsat snabb laddning (10-80% på 25 min?) är önskvärt.
  • Gärna bra infotainment system, men också gärna fysiska knappar för viktigare funktionerna som volym, fläkt mm
  • Behöver inget prestandamonster, men vore trevligt om den kunde göra 0-100 på ca 5.5 s som vår nuvarande bil.
  • Ingen strikt budgetgräns, men har tänkt försöka hålla mig under 800 tkr.

Jag skulle säga att ett stort problem är att det inte finns någon bil där ute som prickar av alla dina förväntningar utan kommer bli en kompromiss på något, vad du kompromissar med blir nog eget tycke efter din priolista.

Med reservation för att 205 cm långa skidor ryms så skulle jag säga du har dessa kandidater:
Kia EV9 - borde pricka av det mesta förutom att infotainment inte anses vara så bra
VW ID7 GTX Tourer - borde pricka av det mesta förutom att den inte är högbyggd och saknar fysiska knappar
Audi Q6 - borde pricka av dina krav, har volymvred som ”knapp” men kostar mer än 800 tkr i fyrhjulsdrivet
Polestar 3 - prickar de flesta av dina krav, den har volymvred som enda ”knapp”, kostar mer än 800 tkr och snabbladdar på 28 min
Polestar 4 - prickar också de flesta av dina krav, har volymvred som enda ”knapp” och är inte heller en SUV, ev krävs även takbox till fjällen, snabbladdar på 28 min

2 gillningar

Tack för förslagen.

Vad tror ni om Zeekr 7X?
På pappret ser den väldigt intressant ut. Frågan är

• hur den klarar av svenska väderförhållanden med snö/is, mörkerkörning och regn.
  • hur tyst kupe’n är och hur komfortabel den är att köra på svenska vägar
  • hur bra all elmanövrerad utrustning håller och hur dyrt det blir att reparera

Har inte hittat något bra svenskt test av den.

7X har inte kommit till Sverige än, kommer i vår först så det dröjer nog en stund innan svenska tester börjar komma på den.

1 gillning

Model Y eller Kia Ev9.

1 gillning

Dessa skulle jag titta på:

Zeekr 7X
ID7 GTX
ID buzz GTX
Xpeng G9
Kia EV9

1 gillning

Tack för förslag.
ID buzz och Kia EV9 känns lite onödigt stora. ID buzz var ett kreativt och intressant förslag som jag inte alls hade tänkt på, framför allt om man bara läser ämnestrådens rubrik. Men tror inte det är en bil för oss.
Försöker för närvarande förstå om Zeekr 7X kan vara ett bra alternativ. Även ID7. Skall också titta närmare på och jämföra de andra förslagen.

Zeekr 7X verkar intressant åtminstone på pappret, med snabb laddning, bra räckvidd, utrustning och skärm, samt rymlig, rimligt prissatt och som det verkar bra fjädring och tyst gång. Såg en video där man mäter ljudnivån i kupe’n vid ca 85 km/h till 61-63 dB. Visserligen på kinesiska vägar, men det verkar väldigt tyst. Det känns som en värdig ersättare till vår Volvo XC60 T8, men känner mig osäker på hur den är att äga och köra i svenskt klimat.
Kommer strålkastare, vindrutetorkare, ramlösa vindrutor och allt “lull-lull” som t ex elmanövrerade dörrar och solskydd att funka? Synd också att man inte har samarbete med Volvo när det gäller service, som Polestar har. Tycker också 4-hjulsdrivna version har lite onödigt mycket effekt som riskerar ge hög försäkringspremie samt onödigt stora däck (21 tum) som ger högre förbrukning, ljudnivå och ägandekostnad.
Slutligen känns det som att det kan finnas geopolitiskt relaterade risker att äga en kinesisk bil. Ser mycket fram emot en svensk test av bilen samt eventuellt en provkörning efter det.