Tesla överdebiterar energi?

Jag var på resa för ett tag sedan och kollade historiken.
På en Tesla supercharger där jag laddade så debiterades jag för 38.0000kWh (notera 4 decimaler (vilket borde innebära 1Wh absolut noggranhet (är 0,1Wh upplösning vilket generelt är 10% av maximala absoluta mätfelet))). Min bil anser att den har fått 36.55kWh. Så inte nog med att Tesla verkar avrunda uppåt så är det möjligt att de tar betalt även för sådant som inte har levererats.
Finns det något krav för hur denna typ av elanläggningar skall mäta/debitera. Vilken instans i samhället kontrollerar dessa? Gäller ellagen alls? För snabbladdarnas “förluster” skall väl rymmas inom elpriset. Men att själva mätningen måste vara korrekt.
På andra laddstatoner så visar min bils laddhistorik inom 1% fel mot vad laddoperatören debiterar. Vilket är både rimligt och ändå bra (konsumetelmätare tillåts visa/mäta 2% fel).

Har någon annan gjort liknande observationer?

Ta en titt på den här tråden jag postade häromveckan, den tar upp i princip samma ämne: Visar laddhistoriken laddad energi före eller efter ombordladdarens förluster?

För att svara på din direkta fråga, nej, det verkar inte finnas några standarder för hur effekt mäts i Sverige inom kontexten för elbilsladdning, och inga standarder för mätmetoder och kalibrering.

För DC-laddare kan det alltså vara allt från energin före AC-DC-omvandling, till energin efter AC-DC-omvandling men före kabeln, till ett vått finger stucket upp i luften och en gissning. Jag vet tyvärr inte exakt hur Tesla gör, men med tanke på att de är vertikalt integrerade och det inte finns några standarder, kan jag tänka mig att man mäter på det sättet som gör att man får högsta möjliga siffrorna. :slight_smile:

Diskprepansen mellan vad din bil mäter upp och vad laddstationen visar har antaligen flera källor. Allt från förluster i laddaren och kabeln (beroende på var du laddar) till förluster i själva bilens batterier, eller att el gått till annat än att ladda batterierna (AC, elektronik, etc). Till helt enkelt att mätningarna inte är kalibrerade.

Det kan också vara så att din bil visar fel, det finns inga standarder heller för att din bil är kalibrerad, så det är inget precisionsinstrument.

Tydligen finns standarder för detta i Tyskland, och arbete pågår inom EU för att skapa sådana här standarder, men just nu är vi där vi är. Det är enligt mig bananas att det inte finns några standarder för detta ännu, och att det är helt vilda västern.

Kan tillägga att jag själv sett en diskrepans som är större än du visar, dock inte hos Tesla utan hos E.on. Bilen angav 42,5 kWh laddning in i batteriet, medan laddstolpen angav 46,11 kWh, vilket är ett dubbelt så stort fel som du beskriver.

1 gillning

Jag har gått igenom mina SuC laddningar från 20210526.
Fram tills den 20240824 är de bara jämna kWh typ 24.0000 osv. Men den 20240831 så visar man alla 4 decimalerna typ 29,6930. Sen om dom har avrundat det upp eller ner vet jag ej. Men är nu på väg på semester genom Europa så jag ska notera!

1 gillning