Tesla-ägare får samma fel tre gånger – skyller helt plötsligt på kunden

Från och med nu kommer jag börja posta intressanta och relevanta utslag hos Allmänna reklamationsnämnden. Vi börjar med en rostig Tesla Model 3 där ARN gav bilägaren rätt – Tesla bör avhjälpa felet på bagageluckan.

Bilägarens namn har ersatts med ordet kunden.

Fakta om bilen

  • Fabrikat och typ: Tesla model 3
  • Årsmodell: 2019
  • Leveransdatum: 2019-03-25
  • Pris: 741 000 kr
  • Garanti: nybilsgaranti

Sammanfattning av kundens skäl för kravet

Det har kommit rost på bakluckan eftersom kanten på bakluckan tar i vid stängning. Det rostar därför längst kanten ute vid hörnen på båda sidor av bakluckans kant. Tesla har åtgärdat detta två gånger under garantitiden. Den 18 oktober 2023 krävde han att Tesla skulle åtgärda problemet med rosten på bakluckan efter att det kommit tillbaka en tredje gång.

Tesla svaradeatt han stänger bakluckan för hårt och att det är anledningen till att det rostar. Han tar väl hand om sin bil och stänger bakluckan normalt. Det är ett konstruktionsfel som gör att bakluckan tar i när man stänger den. De två första gångerna uppgav Tesla att bakluckan var felinställd.

När garantitiden tagit slut var det plötsligt han som smäller i bagageluckan så att den rostar. Han kräver att företaget byter ut eller lagar bakluckan så att den inte rostar på grund av att man stänger den. Det är ett produktionsfel som är känt för de tidiga model 3. Tesla har gjort flera förändringar på bakluckan sedan 2019 eftersom de haft problem med konstruktionen på model 3.

Sammafattning av Teslas svar

Den 3 juni 2021, vid 53 143 km lämnade kunden in fordonet för åtgärd av bagageluckan.

Defekten bekräftades och bagageluckan justerades och lackades om.

Den 14 april 2022, vid 75 070 km lämnade kunden in fordonet för åtgärd av bagageluckan. Defekten bekräftades och bagageluckan justerades och lackades om.

Den 18 oktober 2023, vid 119 198 km, skapades ett ärende när anmälaren var på servicecenter i Stockholm eftersom liknande symptom åter uppstått. Bilen togs in på service. Tekniker bekräftade att alla mått och värden för tillpassningen av bagageluckan var innanför specifikationerna och godkända. Begäran om åtgärd avslogs. Tekniker refererade till yttre vållande omständigheter, det vill säga att kunden stänger bagageluckan för hårt varför den studsar på stötfångaren/insteget bak och skapar färgsläpp som sedan utvecklas till rost.

Nybilsgarantin omfattar inte sådana rostskador.

Motiveringen till nämndens beslut

Av utredningen framgår att Tesla har åtgärdat felet med rost på bakluckan två gånger. Den senaste åtgärden skedde i april 2022. Därefter har samma fel återkommit efter drygt ett och ett halvt år. Att samma fel har återkommit efter så pass kort tid innebär enligt nämndens bedömning att Tesla inte har åtgärdat felet på ett fackmässigt och varaktigt sätt. Tesla är därmed fortfarande ansvarigt för felet och ska rekommenderas att avhjälpa det utan kostnad för kunden.

5 gillningar

Dessutom vill jag påstå att garantin gäller även efter att tiden löpt ut. Detta eftersom det är samma fel som uppkommer. Dvs inte ett nytt ärende, det är samma ärende. Fult av Tesla.

Vill minnas att Mercedes tidigt 2000tal med W211 och framförallt S211 hade väldiga rostproblem i dörrar och kombilucka där dom reparerade och lackade om kunders bilar på Goodwill långt efter garantin gått ut

Ja Mercedes gick t.om så långt att dom gav en 30-årig rostskyddsgaranti, mer eller mindre ovillkorlig.
En liten blema på en dörr efter 10 år blev dörrbyte och omlack av hela bilen.