Hej!
Jag ska hålla en liten elbils-afton den 19/9 med information och diskussion för de boende i området där jag bor i hopp om att locka fler att ta steget till elbil.
Funderar därför på om ni kan ge mig exempel på de största/vanligaste myterna och sanningarna som ni har upplevt som elbilsägare?
Har flera gånger stött på myten att elbilar brinner ofta; är omöjliga att släcka och att de avger väldigt giftiga ämnen när de brinner.
Att räckvidden är ett problem.
Myt: att elbilar ur ett livscykelperspektiv släpper ut mer än fossilbilar pga batteritillverkning
Myt: elen i Sverige räcker inte om alla ska köra elbil
Sanning: det är dyrt att köra elbil om man bara kan ladda publikt till 5 kr/kWh
Sanning: laddhybrid är bara värt att överväga om man faktiskt kan ladda hemma (annars är laddhybriden bara en hybrid med onödigt stort batteri). Och de flesta som kan ladda hemma hade haft det bättre med en ren elbil
Myt: elbil funkar inte på vintern eller i tungt regn
Sanning: ju mer ny obeprövad teknik i bilar, ju mera fel som drabbar konsumenter.
Myt: elbilar är sämre byggda än fossilbilar.
Jag skrev denna artikeln för ett tag sedan efter att Fully Charged gav sig ut för att krossa myter:
Myt: Elbilar är inte mogna, och tekniken måste bli bättre innan de går att använda.
Sanning: Tekniken är mogen, de riktiga hindren är laddmöjligheter hemma, särskilt för de utan egen parkeringsplats, samt inköpspriset. (Och även här blir det bara bättre med tiden allt eftersom det kommer ut fler, billigare och äldre elbilare på begagnatmarknaden.)
Jag äger en elbil(andrabilen) och en laddhybrid(förstabilen/familjebilen) och har box hemma och laddar typ bara där. Tycker själv att kombon är oslagbar. Förklara gärna varför de flesta skulle skulle haft det bättre med en ren elbil än en laddhybrid om det nu är en sanning?
Nedsida: Laddhybriden är mer mekaniskt komplex vilket leder till högre underhållskostnader.
Nedsida: Laddhybriden har mindre batteri vilket leder till att du använder bensin på resor som du med en ren elbil inte behövt bensin alls, utan kunde gjort bara på det egna batteriet.
Nedsida: Om du använder laddhybriden som en ren elbil och aldrig använder ICE-delarna ökar sannolikheten för fel. Därför måste du köra ICE-delen då och då och därmed använda bensin.
Nedsida: Laddhybrider kan inte köras i Miljözon 3. (Något som kanske inte påverkar de allra flesta, men som påverkar mig.)
Uppsida: Inköpskostnaden är oftast lägre, men äts delvis upp av nedsidorna ovan.
Uppsida: Du är helt oberoende av laddinfra för långresor, men du betalar mer på dessa långresor då du behöver bränna mer bensin än om du hade haft en ren elbil som du åtminstone kan ha en “tank” med billig hemmaladdad el som du börjar med.
Personligen tycker jag inte att uppsidorna väger upp nedsidorna för de flesta. Men du kanske har en situation, körmönster, krav eller värderingar som gör att en laddhybrid är bättre. Fine, men jag vill mena att det är en nischprodukt, med existensberättigande i specifika scenarion, men som allt för ofta köps av folk som är omotiverat ängsliga för räckvidd, eller som firmabilar för företag som vill framstå som miljövänliga.
Alla har rätt till sin egen åsikt men ville ändå ge en något mer balanserad bild eftersom jag själv ägt en laddhybrid under senaste 3 åren och är jättenöjd med kombon att ha en elbil i vardagen men samtidigt inte behöva bry mig om laddning, stopp mm under de väldigt få långresorna man gör varje år.
Jag älskar vår elbil(andrabil), men då framförallt som den dagliga pendlarbilen som dessutom används endast i närområdet. Har funkat utmärkt som detta senaste 6 åren.
Samtidigt tänker jag att många som idag har en ICE bil och som kanske är oroliga för att gå över till laddbart (som det lät som en del av TS publik kan tänkas vara) hade faktiskt mått bra att först prova en hybrid. Jag tror personligen att det är ett rätt stort misstag av bilindustrin att man sprang förbi denna fas och omedelbart gick till elbilen och tror att nu löser vi det med att strössla ut med laddare längs våra vägar.
Poängen måste ju trots allt vara att vi vill få ner antalet körda mil med fossila drivmedel och få upp antalet som körs på el. Om det sedan är en elbil, laddhybrid eller mildhybrid eller något annat spelar kanske mindre roll just nu?
Och huruvida produkten(bilen) är komplex eller ej spelar väl typ 0 roll för mig som konsument. Det torde vara ett problem för tillverkaren. Min utgångspunkt är att allt jag köper fungerar och gör den inte det så har jag garanti.
Att bilen är komplex påverkar ju konsumenten så till vida att bilen är dyrare i underhåll, och att du kan få mekaniska problem om ICE-delarna används sällan. Det är inga kostnader som tillverkaren tar från tomma intet, det är något du betalar för i slutändan på ett eller annat sätt.
Men det är ju väldigt mycket skillnad från bil till bil. Jag har hört om flera som haft problem när de kört sina laddhybrider som rena elbilar, och ICE-delarna därför börjat strula. Men det är inget jag har egen erfarenhet av ska jag vara noga med att säga, så det kanske är lite av en myt?
Sen är jag inte jättebekväm med konceptet att rekommendera en bil som är sämre, bara för att den är mer lättsåld till de som är lite för ängsliga för att släppa fossilbränsle helt. Den här ängsligheten kommer ju till stor del också från de många myterna om elbilar som man ofta stöter på, och hela syftet är ju att slå hål på dessa.
Om syftet är att slå hål på elbilsmyter så gör det ju rena laddbilar mer attraktiva typ helt automatiskt. Men visst, om någon fortfarande inte är övertygad efter allt detta och ändå vill köra på en laddhybrid, kör på. Under förutsättning att du faktiskt kan ladda den hemma, annars är den ju sämre än en vanlig hybrid.
Annars stöter man ju på såna som bor i stan och parkerar på gatan och typ aldrig laddar sina laddhybrider för att det är för krångligt. Den typen av kund hade nog kört mer kilometer på el om hen bara behövt ladda en gång i veckan istället för varje dag.
Ja, laddhybrid utan möjlighet till egen laddning vore ju helt vansinnigt. Jag skulle inte ens köpa en elbil utan egen laddning där hemma
Nä, jag hade inte heller köpt elbil (vare sig rent batteridriven eller laddhybrid) om jag inte hade möjlighet att ladda hemma.
Men det som är lite kontraintuitivt är att batteribilar är mindre dåligt än laddhybrid i det scenariot, just eftersom man de flesta inte behöver ladda en batteribil varje dag, om de har ett stort batteri och inte kör jättelångt varje dag.
Många kan klara sig på laddning en gång i veckan, kanske vid en snabbladdare på Ica Maxi eller Lidl. Jag hade personligen inte velat leva med en elbil på det sättet, men folk gör det och är nöjda. Finns till och med folk som går en 10 minuter lång promenad från sin bil efter de parkerat på någon destinationsladdare. Vilket kan vara okej om man gör det en gång i veckan. (Men man måste ju vara lite av en elbilsentusiast för att tycka att det är okej.)
Hade man i det scenariot haft en laddhybrid så hade man garanterat kört 100% bensin.
Som med så mycket i livet handlar det om att hantera förväntningar och här tror jag det är viktigt om man skall hålla ett föredrag för ett gäng som inte har elbil idag att snarare än att diskutera räckvidd och egen/publik laddning som då kommer bli på en rätt så generell nivå helt enkelt ser hur elbilen eller hybriden kommer passa in i ens liv. Jag började själv med att byta andrabilen till en elbil och ladda i vanlig kontakt på uppfarten. Tystheten, accelerationen och att slippa åka till macken i vardagen gjorde att det blev en succé för min del. Om jag däremot hade behövt åka och ladda publikt och planera för detta så hade jag kanske inte ens hängt här idag utan valt att byta tillbaka till ICE eller hybrid.
Att jag/min fru pluggar in och laddar hybriden varje natt är lite av ett icke problem. Det viktiga tror jag är att välja en hybrid som gör att du kan fixa pendlingen på endast batteri. Annars är det kanske mer tveksamt.
Tror att det viktiga är att många många bryr sig inte om hur deras bil drivs. Och de kommer aldrig byta till en bil som gör att vardagen blir krångligare. Det måste vara enkelt.
Framför allt är det en ekonomiskt fråga.
Driftsekonomi
Om man inte har laddning hemma, vill man verkligen vara låst till att ladda “på stan” hela tiden för 4-6 kr/kwh, när ens snåldiesel drar 0.5L/mil och den kostar 18kr/litern att tanka? (samt har en räckvidd på 90 mil i motorvägsfart på vintern)
Skatt/förmånsvärde
Tycker det är fel att förmånsvärdena har höjts så mycket senaste åren så att det nästan inte är nån fördel jämfört med ta en PHEV som förmånsbil. Det är trots allt företagen som vågar ta risker med den osäkra värdeminskningen, de måste ha vissa fördelar.
Och PHEV har också 360kr/skatt per år, samma som elbil.
Allt är ju inte motorvägstrafik dock.
I stadstrafik t.ex. har elbilen enorma fördelar. Motorn behöver aldrig värmas upp. ICE-motorer drar och släpper ut mycket mer när de är kalla, något man inte alls råkar ut för med elbil.
Sanning:
Du betalar mer för en elbil som i bästa fall ger dig 30 mils räckvidd på motorväg. Sen måste du ladda i 30 minuter, vilket strular oftare än tankning.
Man kan ändå föredra elbilar av ideologiska eller opportunistiska anledningar (jag kör själv en), men det är dumt att förneka verkligheten.