Det elektrifieringen behöver nu är elbilar som är billigare, och överkomligare för fler. För att trotsa lågkonjunkturen. Det har alltid talats om 2025 och snart är vi där. Det kommer blir en tipping point för elbilen. Nu kommer de billiga elbilarna som branschen talat om i alla år.
Idag visade Skoda upp sitt koncept i form av Epiq. En elbil på 4,1 meter som är ett direkt syskon till Volkswagen ID. 2all.
Avtäckning: 2025
Säljstart: 2025
Räckvidd: 400 km
Dubbelriktad laddning
Laddning 10-80% på 20 minuter (om det är samma som ID. 2all.
Jätteful. Thanos-skägget var inget jag uppskattade #bringbackenyaq Tycker det är tråkigt att det är lite samma visa överallt hos VW. “Här är bilen som behövs nu… som koncept… så kommer den färdiga om ett år eller två…”
Tack @Kristofer för att du hjälper till att sprida insikten att senaste årens elbilar är rent för dyra för att vi skall kunna prata om en elektrifiering för alla. Det här blir ju hur bra som helst. Enda problemet är ju att många av dem verkar komma från 2025…och min nuvarande leasing på Renault Zoe går ut i december i år
Man har kommit ikapp på stora delar av sin MEB-flotta. ID.7 är ny och fräsh och Tourer är kul att se dock, det ska dom ha.
Jag upplever att VW marknadsför sina konceptbilar mycket mer än andra märken som något “som kommer snart” där snart kan vara både 1, 2 eller 3 år bort i tiden.
Hoppas verkligen inte att den sticker iväg till 350 tkr för då missar man ju fullständigt vad det här segmentet handlar om. Se till att snåla in på saker som lång räckvidd och snabb DC-laddning då dessa bilar aldrig kommer befinna sig på långresa och behöva publik laddning som är snabb. Den typiska stadsbilen eller andrabilen för familjen som har en laddare vid villan och smartladdar på natten.
Alltså, jag köper taktiken med dyrare elbilar också, till viss del.
Det är enklare att ta högre marginaler på dyrare bilar. Omställningen har varit kostsamt för många. Tesla var transparenta, “köp en överprisad bil, så lägger vi pengarna på fortsatt utveckling”. Det står i deras Master Plan.
Men de billigare elbilarna skulle jag säga har kommit ett år försent. Vi hade behövt nu, när räntorna dragit iväg. Nu kommer de först om ett år.
Snygg tycker jag, ID2All är snyggare men definitivt snyggare än Enyaq med onödig fejkgrill (varför??). Tillhör dem som inte förstår varför elbilar ska se ut som fossilbilar, utnyttja möjligheten som eldrift ger med utrymmesoptimering!
Får nog hålla med @cgullin här; den var inte vacker. Hade gissat att det vore en Jeep, om det nu inte hade varit 8 st “slottar” på kofångaren istället för 7.
Inte jättestor fan av Enyaq-grillen heller iofs, för den är lite aggressivt löjlig. Eller var det löjligt aggressiv?
Man undrar lite hur de tänkt. Skoda måste ju placera sig billigare än VW. De kan ju inte konkurrera Med ID.2 med ett högt pris.
Samtidigt måste ju Epiq vara “sämre” för att kunna vara billigare?
Eller räknar de med att marknade räcker till två så lika modeller?