Lyssnar precis på podden där ni diskuterar garantitiden. En fråga som vore intressant att höra om är denna. Om t ex ett kinesiskt märke, säg Zeekr, garanterar 5 + 5 år, hur garanterad är garantin? Har Zeekr fonderat medel någonstans som säkrar att garantin kan uppfyllas? Annars, vad händer om Zeekr drar sig ur Europa om fem år?
Utan att vilja bli ofin och tjata, men tänker att min fråga om hur garanti garanteras är ganska viktig för den som köper bil privat och vill äga och bruka den länge (och för andrahandsvärde för den som byter oftare). Så om någon vet något om hur garantier garanteras, svara gärna .
Försvinner dom helt från Europa blir det kanske bökigt men jag skulle tro att Volvo får ta garantiansvaret då. Vem åker man till idag för service?
Finns ju på pappret lösningar men hur det sen fungerar i praktiken är svårare.
Det går inte riktigt att garantera garantier, Fiskar är ju ett bra exempel. När du köper bilen har du en tro på att bolaget kommer finnas kvar. Det kan vara så att avtalen mellan Zeekr-Mekonomen, Xpeng-Bilia, MG-Hedin etc säger att den redan etablerade parten ska stå för garantier ifall märket drar sig ur Sverige men det är inget någon tillverkare velat svara på, det enda de säger är att de är här för att stanna.
Har för mig att det finns en överenskommelse om att tillverkaren genom distributören ska hålla reservdelar i minst 10 eller 15 år men det blir ofta problem om märket helt lämnar marknaden eller ofta byter Svensk distributör som Fiat Alfa Abarth där eftermarknads organisationen är en katastrof enda sättet att få delar är telefon direkt till Italien och då måste man prata Italienska Vi var tidiga med SsangYong numera KGM där var det ett otroligt kaos med reservdelar och garantier eftersom dom bytte importör ett antal gånger vi hade en helt ny bil som skulle leveras till kund där det inte gick att få i backen det levererades en ny som kunden hämtade den trasiga rullades ut på gården och efter 2 år stog den kvar i ett hörn
Jag är väldigt tveksam till bilmärken där Mekonomen (som är bra på att serva äldre ICE) ska ansvara för service ska även reservdelar komma från dom är alla Bilskadecenter villiga att ta hand om dom ifall olyckan är framme vem hanterar garantiärenden Håller Hedin reservdelar till alla fordon dom säljer och i så fall var lagerhåller man det ska det komma från Kina kan det bli lång väntan på delar
Har dessa nykomlingar på marknaden en eftermarknads/garanti organisation för mig skulle ett köp av en bil med oklar importör/distribution vara en hard deal breaker
Volkswagen har ett lager i Tyskland bemannat av ett gäng äldre herrar lifetime VW där man från vilken VW serviceverkstad som helst kan gå in i katalogen se lagersaldo pris och beställa NOS delar till dom flesta VW tillbaka till mitten av 60-talet med leverans på max en arbetsvecka DET ÄR service…
Tack för era resonemang - tänker att det i alla fall är en aspekt att ha med i bedömningen när man köper ny bil
Ja, ett nytt bilmärke eller bilmärke som är långt bort (Asien/USA) är en stor risk för lång väntan på reservdelar.
Och finns ens reservdelar ens då det behövs efter 10-15år?
Många nystartade elbiltillverkare kommer inte överleva.
En bil från tyskland eller sverige är ett mycket säkrare val.
Och man ska heller inte glömma service och reparationer, finns det kompetens att tillgå?
Detta gäller även små EU-tillverkare, tex Lotus, Jaguar, Ason mm. Snart även italienska tyvärr.