Strålande att Nio till slut fått igenom möjligheten att byta till större respektive mindre batterier. Som jag förstått det så fanns det tidigare ett problem med att om man bytte till ett större batterier så ändrades vikten på bilen vilket påverkar helt andra delar så som försäkring.
Synd bara att Nio verkar vara fast i att vara ett premiummärke vilket innebär att tekniken med batteribyte inte blir något för den stora massan av kunder.
Det stämmer att det sitter i det juridiska med typningen av bilarna.
Vet inte hur status ser ut där om det sätter käppar i hjulen f-låt batteribytena i Sverige, men det kanske är löst nu?!
Det kom ju nyheter för nåt år sedan att bl a Geely har samarbete med NIO tror jag det var. Sedan finns det andra som satsar på egna lösningar, bl a ett företag i Kina som NIO avknoppat och som blöder mycket pengar nu. Det företaget ger mig dåliga vibbar när jag läst deras intetsägande planer.
Jag var väldigt på batteribytestekniken i början när NIO kom, men jag är inte längre säker på om det är nåt för Europa och Sverige längre.
Det finns en hel del hinder som måste lösas och med tanke på att även batteritekniken utvecklas med snabbare laddning m.m så kostar det nog mera än det smakar med batteribytarstationer. Tanken är annars god med batteribyte, särskilt om uttjänta batterier smidigt kan tas omhand för ett senare liv i ex.vis laddparker m.m. Men framtidens teknik kommer nog att förändras en del och regelverk behöver anpassas till tekniken vilket tyvärr tar sin tid. Kanske får man istället se enkla och bra lösningar att byta uttjänta battericeller istället för hela batterier, men det är bara en gissning med tanke på att det är ganska roddigt göra idag som batterierna är tillverkade.
Batteribyte är något som är mycket dyrare och komplexare att lösa än att bara ladda bilarna i fråga.
Jämför den mekaniska komplexiteten, inte bara i att skruva ur och i ett nytt batteri i en bil, utan även i att förvara, ladda och i vissa fall till och med behöva transportera batterier från station till station, med att bara koppla in en sladd. (Ja det är inte riktigt så enkelt, men det är ändå mycket enklare.)
Men visst är det coolt! Men samtidigt också helt onödigt. Det är inte hela världen att stanna en halvtimme och ladda lite då och då på en längre resa. Eller ännu kortare med snabbare laddteknik.
Coolt, onödigt och dyrt = premium, det ligger lite i sakens natur.
På vilket sätt är det onödigt? Vad som enligt mig är onödigt är att alla bilar till slut kör runt med varsit 100kwh batteri för att man typ en gång om året behöver den kapaciteten när man skall iväg och åka skidor. Mycket bättre att alla har ca ett 50-60kwh batteri i vardagen som laddas hemma och så bokar och byter man till 100kwh när man skall iväg på sin långresa.
Tankar som slagit mig är om det alltid är samma battericeller som representerar de sista 10% av ett batteri(såväl i en bil som i en mobiltelefon). I sådant fall har jag personligen helt i onödan tagit jordens resurser i anspråk för att bygga batterikapacitet som jag i praktiken aldrig någonsin utnyttjat. Det är väldigt onödigt.
Tja, det ligger väl något i det du säger, men det är ju inte så att de enda alternativen är:
Alla kör runt med onödigt stora batterier
Batteribyte till stort batteri när det behövs
Det finns ju en tredje väg, och det är att folk kör runt med mindre batterier som är lite mer lagom, kanske på typ 40-65 kWh cirka. Och tar den där extra halvtimmen och laddar de få gånger de åker ut på långresa, vilket, handen på hjärtat, för väldigt många är ganska sällan.
Både att ha ett onödigt stort batteri, och att ha förmågan till batteribyte kostar en hel del, och är “premium” i mina ögon.
Sedan är det ju en hel del overhead i batteribyte också, alla transporter av batterier fram och tillbaka, lager av batterier som inte används, etc. Man behöver ju också ta höjd för att behovet av stora batterier är väldigt säsongsberoende. Sparar vi verkligen resurser om det ligger stora högar av 100 kWh-batterier på något lager någonstans i väntan på sommarens långresor? Eller, på samma sätt, att de små “vardags”-batterierna ligger på något lager någonstans medan vi är ute och reser under våra semestrar.
Om vi skall få med den stora delen av befolkningen på det här med elbil så tror jag att vi gör det rejält svårt för oss om man tänker att bilarna har 40-65kwh batteri och dessutom endast skall brukas mellan 10-80%. Får vi då 25 mil av verklig räckvidd? Då tror jag tyvärr att allt för många kommer säga tack men nej tack till elbil med oron att det blir många stopp för laddning på långresan och så väljer man istället en laddhybrid(vilket kanske inte är fel) eller ren fosilbil.
Gällande att batterier med icke passande storlek kommer ligga oanvända så tänker jag att nästa steg i batteribytets utveckling är att de blir modulära så egentligen finns det bara 25, 50 och 100kwh moduler som kan kombineras i samma bil. Så två olika bilar kan använda 50kwh batteriet när man pendlar till jobbet och sedan lägger man bara till ett 50kwh batteri när man skall till fjällen. Men men, det helt avgörande här är givetvis om någon/några andra tillverkare hoppar på tekniken med batteribyte. Om ex Tesla skulle göra det så skulle det säkert bli hur stort som helst.
I ett land som Sverige måste man få minst 30 mil under en riktig vinter. Vi börjar närma oss dessa räckvidder i många fall - men är inte riktigt i hamn i den stora andelen elbilar.
Det är väl ingen som sagt att batteriet endast ska brukas 10-80% när man behöver det för en längre resa?
Ladda upp batteriet till 100% innan du åker, sedan fyller du på så mycket du behöver på vägen. Över 80% är slöseri med tid för att det går långsamt att ladda över 80. Krångligare än så är det inte.
Däremot är det bra att undvika att ladda över 80% för dagligt bruk om det går, men det är om man vill att batteriet ska hålla lite bättre, det är inte strikt nödvändigt.
Elbilsadoption är inte ett tekniskt problem, och därför kommer inte teknik heller lösa det. Tekniken är tillräckligt bra som den är, det handlar om att få ner priserna och att folk ska få upp ögonen för fördelarna.
Vi kommer inte till lägre priser med komplicerade lösningar med batteribyten eller med omotiverat stora batterier, utan det sker genom en stark försäljning av nya elbilar idag, vilket leder till många elbilar på andrahandsmarknaden senare. Redan idag är 31% av nya bilarna som säljs i Sverige rena elbilar, vilket gör den till den vanligaste biltypen, och andelen ökar bara.
Fritt fram att tycka olika men min syn är att elbilar till stor del är något för rika och tjänstebilsförare och att vad vi har idag inte alls rent tekniskt kommer räcka för att många som inte bryr sig ett dyft om bilar rent generellt skall förflytta sig längre än laddhybrid.
Så länge som räckvidd och laddhastighet är något som vi mer diskuterar än att åka till macken och tanka så ligger vi tekniskt efter fosilbilar. Verklig räckvidd runt 50 mil och batterier som kan laddas till 100% med nära nog bibehållen hastighet vilket gör att en laddning/tankning är runt 15-20 minuter. Då skulle jag säga att elbilar blir ett alternativ för alla. Alt att man byter batteriet på 3 min
Tja, fast nu tycker jag ändå du säger emot dig själv lite grann.
Du säger att elbilar är något för rika och tjänstebilsförare. D.v.s. något för de som har råd med vilken bilteknik de än själva vill, oavsett om det är el eller ICE. Om elbilar nu verkligen ligger tekniskt efter fossilbilar hade ju inte så många köpt elbil som de gör idag, utan ingen hade velat köpa dem.
De som inte har elbil har inte det för att de inte har råd med eller inte kan motivera kostnaden att köpa en elbil, det handlar inte om att tekniken inte är där.
Sedan finns det ju så klart tjurskallar som med en dåres envishet hävdar att bensin är bättre. Vissa hävdar det för att de inte har råd med elbil, och avfärdar elbilar som ett sätt att hantera att de har en sämre bil. Surt sa räven, om rönnbären. Laddtiden är ett svepskäl. De hade inte vart nöjda om det ens tog 5 minuter att ladda bilen, går ändå snabbare att tanka… det är liksom inte där fokus ska ligga, på att tillmötesgå dessa människor.
Och om målet är att fler ska köra elbil så är lösningen billigare elbilar. Dit kommer vi inte med större batterier och batteriväxlingsteknik, utan det kommer hända av sig själv allt eftersom mer begagnat kommer ut på marknaden. Billiga nya elbilar med små batterier är också en viktig del av detta, för de blir ännu billiga begagnat.
För elbilar är ju ändå väldigt mycket billigare i drift än fossilbilar, och det väger tungt för många, så länge man kan motivera inköpspriset.
Ja precis det är där vi först borde definiera innehåll i vad vi menar med en billigare elbil.
Så länge vi sväljer att bilarna proppas fulla med coola grejor som egentligen inte behövs i bilarna, så medverkar vi till att leverantörerna fortsätter sälja på oss en massa krafs vi inte behöver, men som de själva tjänar en massa pengar på.
Den som tror att allt onödigt som bilarna säljs med är coolt och gratis får nog fundera en gång till om det verkligen är en billig massproducerad bil man vill ha egentligen!
Det är nog inte för inte vi nog till mans ser en massa olika massproducerade “folkbilar” i framtiden!
En bil kan vara billig på olika sätt, antingen är den billig för att den är nyproducerad med en låg utrustningsnivå och billiga material, eller så är den billig för att den är begagnad. Men för att en begagnad bil ska finnas måste ju någon köpt den ny till att börja med, vilket gör att den måste sälja, vilket leder till “onödiga” funktioner i bilarna.
Särskilt så länge batterier förblir så dyra som de fortfarande är.
Och personligen väljer jag alla dagar i veckan en fullutrustad bil med 50 kWh batteri mot en basversion av samma bil med 100 kWh batteri. Rent hypotetiskt.
Ja jag missuppfattade nog frågeställningen lite utan tänkte mig bara nya bilar.
Batteribyte i bil är ju inte heller gratis, vilket man ser på priserna som NIO har att leasa batterier. Antagligen skulle det vara dyrt även om bilen i övrigt inte skulle bestyckas som en “premiumbil”. Sedan hänger ju allt på hur populär just den tjänsten är i förlängningen för eftermarknaden.
Du köper hellre en fullbestyckad bil med litet batteri och jag skulle köpa en bara det nödvändigaste i bilen med ett mindre batteri, men det betyder ju inte att alla tycker det är en folkbil.
Andra skulle säkert vilja ha batteribyte och ändå en fullbestyckad bil allt för valfriheten och kalla det folkbil.
Sedan lurar man sig att tro att dessa varianter inte skulle kosta olika mycket att köpa både ny och begagnad.
I övrigt så sjunker batterikostnaden i bilarna undan för undan och blir både lättare och kraftfullare och det är det som gör att jag numera tvivlar på att batteribytartekniken är nåt som någonsin kommer att bli nåt för den stora massan ens som begagnat!
Jag tror inte att Nio har dragit på sig kostnader i form av batteribytar-stationer och Nio Houses och då insett att de måste vara ett premium-märke och måste ta premium-priser. De vill varar premium och konkurrera med BMW, Mercedes och Audi. Jag tror att de lätt hade kunnat ha ett budget-märke som inkluderat batteribyte och vara lönsam med det om de bara fick upp volymerna lite. Kanske redan finns men bara i Kina. Jag gillar hur som helst tanken att man byter batteriet utifrån hur du skall köra samt att laddningen/bytet går snabbt.
När det sedan kommer till elbilar rent generellt så är det bara att inse att vi har helt olika bilder av var vi befinner oss i utvecklingen. Min gissning är att om du köper en elbil idag så är den inget direkt att ha om 10 år, inte ens på begagnatmarknaden för den tekniska utveckling kommer bli revolutionerande framöver. Om du därmed tänker att du köpte en fosilbil för 10 år sedan så står den sig rätt bra idag. Anledningen är att elbilen fortfarande är i ett tidigt utvecklingsskede. Alla som hänger här är typ early adopters. Att 31% av alla nybilsköp är elbilar tycker jag är rätt dåligt. Är det inte typ över 90% i Norge? Sedan kan jag hålla med om att priserna måste ned för att undvika att de med mindre köpkraft blir tvungna att köpa våra begagnade elbilar med försämrade batterier. Alla skall ha råd med en ny elbil, och då menar jag privat via köp, billån eller privatleasing.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att en elbil som är ny idag är “inget att ha” om 10 år. Min elbil som jag har idag är väldigt trevlig på de flesta sätt, uppfyller mina behov utan några problem alls, och den kommer inte bli radikalt sämre bara för att den är 10 år gammal. Självklart kommer ju andra bilar runt om att vara bättre i jämförelse, men vad spelar det för roll?
Det enda min bil skulle kunna vara bättre på är just räckvidd. Men jag har snabbladdat den här bilen exakt 2 gånger på de 7 månader jag haft bilen. Jag lägger mycket mer tid på elbilsforum än på att ladda bilen, så det är liksom inte något problem.
Och visst, ett 10 års batteri har kanske inte lika mycket kapacitet som ett nytt, men det är ju inga halveringar vi pratar om. Tittar man på Tesla (där det finns statistik) så har en typisk 10 år gammal Tesla 85% av kapaciteten kvar. Det gör varken till eller från i frågan om bilen går att använda eller ej.
En ny fossilbil om 10 år däremot är lite tveksamt hur andrahandsvärdet (rent praktiskt, inte i kronor och ören) kommer vara.
En modern bil (elbil eller ej) må vara en rullande dator på ett sätt, men det är inte som en dator eller en telefon, att program som behöver köras blir mer och mer krävande vilket gör att en äldre dator eller mobil blir mindre användbar. Kärnfunktionen i en bil är att transportera sig själv och sin last från A till B, det blir inte sämre bara av att mjukvaran är omodern.
Det går att lyssna på musik på cd och se på film på DVD även 2024. Precis som man kunde 1994. Men jag hade nog ändå känt att det kanske är dags att släppa dvd-spelaren och gå över till en streamingtjänst. Men det är ju bara spekulation. Kanske blir det inte så mycket bättre än så här när det kommer till elbilar. Men det vore ju lite synd. Vi har ju bara precis börjat som jag ser det.
Teknikutvecklingen går snabbt, men så var det också på den fossila sidan i dess begynnelse. Jag ser inga större skillnader egentligen i hur det skulle vara annorlunda för att det är elbilar.
Det som påverkar priser mest nu på nybils och begagnatmarknaden är väl att en aktör Tesla bryter mot den affärsmässiga praxis som man haft på den traditionella bilmarknaden tidigare.
På gott och ont för oss konsumenter beroende på var man står i köp/sälj ledet!