Ska bli intressanr att följa dethär racet.
Video för första dagen Seattle till Montana finns nu tillgänglig.
Lång video över 3 timmar, men man kan ju hoppa framåt om man inte orkar lyssna på allt.
Kommentarerna är intressanta. Läs dem.
Nästa episod verkar bli ännu mer intressant med polisingripande och stora problem.
Alltid fascinerande hur dåligt CCS är utbyggt i USA, inte konstigt alla vill börja med nacs. En roadtrip här känns är ju lite för enkelt i jämförelse.
Det jag noterade är att Lucid och Genesis har samma egenskaper som Xpeng G6 hade för tex Gullin att bilarna bromsar i kurvor på motorvägen som man absolut kan behålla normal hastighet.
Hyundai motors lyxmärke genesis verkar ligga efter i mjukvaru utvecklingen jämfört med sina syskon.
Deras Line Following Assist ligger också versioner efter Kia som man ser skillnad på i denna video.
Synd att det är amerikanskt. Tål inte hur dom bygger program med töntiga cliffhangers och allt ska vara dramatiskt Även om Kyle är riktigt bra, så hans kompisar inte alltid lika lågmälda.
Långa filmer och lite överdrivet hetsigt om handskakningar som tar x sekunder mer hit och dit. Tror inte de sekunderna avgör på mållinjen efter 480 mil på ca 2,5-3 dygn. Men man tittar igenom dem ändå med lite snabbspolning emellanåt.
Men en sak som jag funderar på är om någon vet någon vettig film/test där man har testat på riktigt skillnaden mellan 2 likadana bilar på en längre sträcka där ena bilen bara får köra laglig hastighet och den andra har liknande som dessa filmer med max 10 miles/h över och max hastighet på 85 miles/h. Man kan räkna ut teoretiskt men vore intressant att se “irl” om man tjänar på att öka hastigheten på en rejäl långtur.
Nu är alla 4 avsnitten publicerade.
I slutet av avsnitt 4 finns en tabell, som visar batteristorlek, körtid, priset på bilarna och förbrukningen.
Bränslebilen var ca 2 timmar snabbare än bästa elbilen.
Den gamla Tesla Model S 85 var ca 19 timmar långsammare.
Blev lite spännande nära målet i Boston.
The Ioniq Guy kommer att publicera 2 videor nästa vecka en om Ioniq 6 och en om hans egen analys av racet.
Har följt med en del i avsnitten.
Det visade sig tyvärr också att BMW I7 har samma problem med reducerad fart på DC-laddningen efter 5-6 upprepade laddningar på kort tid utan att bilen därefter undviks att DC laddas på 24 timmar. Eventuellt kan en AC laddning emellan göra att man kan få fart på laddhastigheten igen vilket Kyle lyckades med i racet som det ser ut.
Har skrivits mycket om detta problemet på BMW I4 forum. Också Björn Nyland har råkat ut för detta som han förklarar i en video: https://youtu.be/N-Y4BlUd6CE?si=ZhxQblkFm8kXbvTB
Precis som Björn N säger så är detta skrivet i manualen. Hittade detta i en BMW M50 manual på sidan 314 citat:
" Anvisningar för laddning
Vid flera på varandra följande DC-laddnings-
förlopp, t.ex. i samband med långkörning, re-
duceras laddningen för att i förekommande fall
ge tillfälligt skydd åt högprestandabatteriet."
Tycker själv det är fullkomligt bedrövligt att en så fin och dyr körbil som t.ex BMW I4 M50 ska behöva ha denna begränsning då de flesta andra fabrikaten inte har denna reducering av laddhastigheten.
Är själv lite intresserad av en BMW I4 M50 begagnad som nästa bil då de rasat rejält i pris under första o andra året. Men är nu lite tveksam.
Vi var själva nere en runda i Tyskland via Jylland under sensommaren med vår ID4 där vi körde en bra bit över 300 mil och hade 14 DC-laddningar under 10 dagar (inga AC-laddningar). Vi hade inga som helst problem med att bilen reducerade laddhastigheten. Troligtvis hade vi drabbats av BMW-problemet om vi åkt BMW denna resan.
Gör du ofta sådana resor? Om inte kanske problemet inte är så stort.
Håller med rent generellt att det är lite dåligt men BMW är inte ensamma och problemet kanske i verkligheten inte är ett problem.
Nej personligen inte så ofta jag gör så långa resor med det laddmönstret. Visst det finns andra bilar som också lagt in denna begränsning.
Det handlar egentligen inte så mycket om hur jag kör utan jag tycker att det är helt oacceptabelt att en bil som lite utrustad närmar sig miljonen ska behöva ha denna begränsningen av laddhastighet efter flera upprepade DC-laddningar.
Det är kanske så att BMW vill skydda sig mot eventuella garantikostnader efter vad som står i deras avtal med batteritillverkaren, vilket cirkulerat i forum. Jag antar att BMW har samma typ av batterier som många andra tillverkare så förmodligen är det inte det tekniken som gjort att de lagt in detta skydd.
Jag är också ganska säker på att BMW-s nya bilar som ska komma nästa år inte kommer att ha denna laddbegränsning då man väl annars kommer att vara ganska ute ur marknaden.
Det är numera heller inga problem att åka en bra bit ner i Europa via sträckkörning om man vill (inte jag) avseende laddnätverk och då får inte bilarna bli begränsningen i omställningen från fossilbilar till elbilar.
I racet så klarade de andra märkena t.ex Tesla, Hyundai och Porsche denna långa resa utan ladd-begränsningar från bilen och med flera timmar kortare restid så det behöver uppenbarligen inte vara så som BMW har gjort.
Förmodligen kanske man sluppit med en lägre maxeffekt på laddningen men siffror säljer.
Det är bara historien som kommer visa om BMW och övriga som begränsar gör rätt med begränsning eller om de andra gör rätt att inte begränsa.
Det som talar emot begränsning är att denna sorts resor som görs i dessa filmer är ytterst ovanliga så varför då ens begränsa de få ggr det händer. Tex så slog begränsningen igång efter närmare 170 mil in i detta “race”, orkar inte kolla hur många laddningar de gjort innan. De flesta som kör längre än 170 mil brukar väl ändå stanna och sova och då om möjlighet finns laddar AC under natten. Så i realiteten kommer med stor sannolikhet aldrig begränsningen att slå till förutom för de riktigt fanatiska människorna som absolut ska köra till Sydeuropa utan stopp för sömn. Det är väl i stort sett samma fanatiker som kör 120mil utan pisstopp enligt deras kommentarer på YT om räckvidd på elbilar och därför inte heller kör elbil.
I mitt fall är det ett flertal gånger per år som vi kör 120+ mil under en dag. Dock har jag ingen panik vid laddarna, klarar mig gott med ID 4:ans något långsamma laddning. Är nog stressigt i dagsläget att skynda sig tillbaka till bilen.