Så idag skickade Qwello ut att dom ska återinföra sitt minut pris på 0,25 kr/min den 1:e september. Det kommer alltså att kosta mig över 100 kr, cirka 120 kr att ladda min Jeep Wrangler 4xe fullt för att kunna köra 45 kilometer på el. Nu under sommaren då dom bara har haft kilowatt pris har det kostat mig mellan 60 och 70 kronor att ladda fullt. Dom säger att deras kunder har klagat på ett högre kilowattpris när dom tog bort minutpriset. Med deras minutpris blir det dyrare för mig att ladda på deras laddar dom fått ställa ut över hela stan och i kranskommunerna än att köra på bensin. Jag tycker det är fruktansvärt vidrigt att dom får sätta vilka priser dom vill när dom fått så attraktiva platser att ställa upp sina laddare på.
Ja det är tråkigt.
Är det bara minutpris? Eller är det en mix?
Blir ju dyrt med en enfasad laddhybrid som kanske inte tar mer än 5-6kW effekt, blir skillnad mot en elbil som tar emot 11-22kW, då blir det riktigt billigt.
Man ska vara försiktig med vad man önskar sig, bestämmer nån annan priset har vi sett hur det går.
Tycker priserna på destinationsladdning borde vara differentierade som parkeringsavgifter, ju närmare centrum du parkerar ju dyrare blir det, så man styr bort bilar i så står uträckning som möjligt, för boendemiljön skull.
Minutpris på en destinationsladdare är alltid bara fel.
Dessa stolpar skall vara till för att parkera tills bilen är färdigladdad och sen flyttas när du behöver bilen igen.
Quellos tänk är lite annorlunda då de ser sig själva som riktigt riktigt långsam ”snabbladdning” där bilen skall flyttas asap den är klar.
Men nu när soppapriset åter tippar under 17:- så vart går break-even på laddningen?
Är det under 3:-/kWh som krävs?
Alltså prissättningen är ju fri på den typ av marknad vi har.
Samma sak som att det finns dyra men dåliga flaskor Champagne så finns det dyra och dåliga laddstolpar.
@cgullin brukar ju påpeka att bla Allego är just en sån operatör och Quello är också åt det hållet.
Och det är upp till oss konsumenter att inte ladda hos dem om vi inte tycker tjänsten motiverar priset.
Det stora problemet med hybrider här är just att de oftast laddar väldigt långsamt och har för små batterier på det.
Tycker personligen att de 60-70:- du betalat för att köra 45km på el redan det är klart i överkant och inget jag skulle kalla prisvärt.
Fast problemet är ändå inte quello i sig som jag ser det, utan att din bil ,och många andra hybrider laddar långsamt och på det drar ganska mycket energi så det blir då blir dyrt just i dessa fall med minutkostnad.
En elbil med 3-fas laddning hade laddat motsvarande 17kWh som du har i batteri på ca 1h 40min och även med tidstariffen haft en kostnad på ca 65:- och dessutom på det förmodligen kunnat köra ca 80-100km på samma mängd energi.
Problemet blir i förlängningen annars är att quello har ganska få med laddstolpar och om du parkerar en hybrid där hela natten eller kanske ett helt dygn för att det inte kostar något extra så har de en potentiell inkomst på 50:-/stolpe och dygn.
Vilket ger en återbetalningstid på oändligt antal år.
Så ja jag håller med om att minuttaxa är dåligt generellt och bör bara användas när bilen är fulladdad…men alternativet är en mycket mycket högre grundkostnad för laddad energi.
Jag tror din ilska är lite felriktad mot just minutpriserna, och det får diskussionen att handla om fel saker.
Ja, det är kasst att minutavgifter drabbar dig som har en laddhybrid, som därför laddar långsammare och oftare behöver ladda längre tid mer andra som kör rena elbilar som laddar snabbare och kanske bara någon gång i veckan. Men också rättvist på något sätt.
För en laddhybrid som behöver laddas dagligen kräver nödvändigtvis mer laddinfrastruktur än en ren elbil som kan laddas en gång i veckan. Om du laddar vid laddstolpen varje dag, när din granne med sin Zoë bara behöver ladda en gång i veckan, är det då inte på något sätt rimligt att du betalar mer? För det är ju trots allt infrastrukturen som kostar mest pengar i sammanhanget, inte energin.
Men jag tycker att vi i allmänhet behöver prata lite om Qwellos prissättning. De är långt ifrån ensamma, men att ta ut 5 kr/kWh för långsamladdning är ett ockerpris, som gör att kilometerkostnaden (för drivmedel) tangerar de mest effektiva fossilbilarna. Det är okej att betala ibland på en långresa, eller vid en bekvämt placerad destinationsladdare (d.v.s. inte hemma), men jag hade aldrig velat betala för det regelbundet, då hade det vart billigare att köpa en fossilbil bara…
På det sättet kan vi istället kolla på minutpriset för att se det för vad det är. Minutpriset är ett sätt för Qwello att kunna marknadsföra ett lägre kWh-pris, och därmed framstå som billigare än de är.
Pop quiz! Din bil laddar i 22 kW. Dina val är:
Laddställe A: 4,32 kr/kWh och 25 öre/minut.
Laddställe B: 5 kr/kWh och ingen minutkostnad.
Vad är billigare? Kuggfråga! Vid 22 kW är båda laddställena lika dyra, givet att du laddar i 22 kW hela sessionen. Men de många tittar inte längre än kW-priset. Och även om laddställe B hade vart billigare för de allra flesta som inte har bilar som kan ladda i 22 kW, så framstår laddställe A som mer attraktivt, även fast de flesta hade sparat på att ladda på laddställe B.
Och dessutom dubbel kuggfråga! Det faktiska svaret är att båda alternativen är för dyra för annat än destinationsladdning. Det lönar sig helt enkelt inte att ladda här annat än om man har en ren elbil och behöver fylla på vid en längre resa.
Vad är då lösningen på detta? Det känns väldigt slappt att låta staden bara upplåta mark till Qwello och andra aktörer (de är långt ifrån ensamma att ta ut den här typen av överpriser i Stockholm) som kan ta ut vilka priser de vill, precis på smärtgränsen av vad kunder är villiga att betala.
Du som kör laddhybrid i såna här omständigheter är ju lite lyckligt lottad på ett sätt. Du kan välja att skita i att ladda. Det är ju omständligt att göra det varje dag, särskilt om man ska leta ledig laddare först, och ska det inte ens vara billigare finns det ju ingen anledning, annat än kanske må lite bättre. Men vi som kör ren elbil är ju illa tvungna, för vi har inget alternativ till att ladda! Dessutom kör ju vissa av oss elbil som också laddar väldigt långsamt…
En möjlig lösning vore att kommunen skulle sätta motkrav mot de är aktörerna, så att boende istället skulle få betala en lägre avgift, på säg 3 kr/kWh istället. Men då skulle ju bolagen välja att etablera sig i andra kommuner som inte ställer de här kraven. Inga laddare sätts upp, ingen blir nöjd, förutom de andra kommunerna som inte ställer de här kraven kan slå sig på bröstet för att de minsann satsar på den gröna omställningen.
Företag kommer att maximera sina vinster, särskilt företag som erbjuds ett monopol på sina tjänster, vilket gäller för laddbolag, eftersom det ofta inte går att gå hur långt som helst från sin bil för att ladda den. I ett sådant fall finns inget alternativ till någon slags monopolreglering, men det behöver ske på statlig nivå, just för att kommuner inte ska känna sig tvungna att konkurrera med att erbjuda bra villkor till laddoperatörer.
Själv är jag tacksam att inte behöva uppleva den här soppan själv. I min BRF har vi satt upp privata laddstolpar som kostar under 2 kr/kWh att ladda vid. (Dyrare än om jag hade bott i hus t.ex., men billigt för lägenhet.) Men det är ju inte alla som har den möjligheten. Hade jag bott mitt i smeten där det kostar 5 kr/kWh att ladda hade jag inte köpt en elbil.
Värt att notera är att Jeeps hybrid laddar 1-fas 32A varpå den har nytta av 22kW stolparna, men quello erbjuder bara 11kW.
Men skillnaden blir den samma.
Det varierar ju från laddare till laddare, de har laddare som erbjuder 22 kW också här och där, även om de flesta precis som du säger är 11 kW.
Ett praktiskt tips kan ju därför vara att @James väljer att ladda vid en 22 kW-laddare i så fall så han man minimera sin laddtid, om det finns inom gångavstånd från hemmet, det går att spara några kronor på iaf. (Kollade med Chargefinder i Midsommarkransen, finns någon enstaka 22 kW-laddare där.)
Där ser man… helt missat att de är 22kW.
Sen verkar priset just nu bara vara 3kr / KWh i deras app.
Priset i ChargeFinder är isf fel.
Dvs ganska prisvärd laddning mitt i smeten.
Det finns InCharge 22 kilowatt laddar vid Liljeholmstorget som jag laddar vid bör tag är och tränar. Tränar typ 3 gånger i veckan och fick en månadsfaktura på 450 kr sist. DÅ är det värt all ladda men tyvärr lite för långt från min bostad. Qwello har sina stolpar 3 minuter från min port.
Om du laddar i Liljeholmen, varför kör du inte in i Liljeholmen Galleria istället och laddar gratis? Det finns åtta laddplatser, 4 på plan 2 och 4 på plan 1. Platserna är närmast ingången till gallerian inuti garaget. Dessutom i 22 kW (jag har testat).
Du kan få två timmars fri parkering på veckodagar om du handlar för typ en hundring på Ica också, men även om du betalar 25 kr/timme för parkering så är det prisvärt. (2 timmars fri parkering på helger också utan motkrav.)
Nackdelen är att laddplatserna ofta är upptagna, det är iofs inte så konstigt med tanke på vad det kostar. Tipset är att köra till plan 2 först, för det finns en ramp som leder ner till plan 1, tror inte det går att komma från plan 1 till 2.
Jag handlar inte för en hundra varje dag och varför ska jag utnyttja deras laddare när jag parkerar gratis och laddningen är såpass billig som på InCharge?? Nu handhar frågan om Qwello och inte vilken laddning som passar bäst vid Liljeholmen.
Vi måste nog leva i olika parallella universum, för i Incharge-appen för mig kostar enda Incharge-laddaren i Liljeholmen 4,50 kr/kWh. Är det den vid Södertäljevägen du tänker på? För det kan ju finnas någon annan. Det är långt från vad jag hade kallat prisvärt. Eller har du någon fin deal hos Incharge?
Iofs om du bara laddar i 7 kW så är väl 25 kr/timme eller 4,50 kr/kWh hugget som stucket, särskilt om du ska behöva leva med att ibland inte ens kunna ladda…
(Eller det kanske är en privat laddare som inte dyker upp på kartan.)
Oavsett så är ju det vi kan göra som konsumenter ganska begränsat, går ju att klaga, men går också att shoppa runt för billigare alternativ. I teorin leder det till prisjusteringar om så många ratar dyra laddare att de inte är lönsamma för ingen använder dem.
Alltså jag blir inte klok på resonemanget.
AC laddning vid liljeholmstorget kostar ju 4.50/kWh?
Det är ju dyrare än Quellos stolpar, men inräknat tidstaxan som skall aktiveras så så skiljer det några kronor mellan stolparna och väljer du en 22KW quello vilket de har enligt appen så blir det billigare där ändå inkl tidstaxan då din bil borde ladda fullt på 2h typ.
Den som ligger vid Liljeholmsgallerian. Jag går bara på vad jag får för månadsfaktura från dom kontra vad det kostat hos Qwello.
Kommer göra ett experiment nu när dom tar tillbaka sitt gamla pris och ser hur mycket det går på då. Återkommer när jag vet exakt.
Ganska usel artikel med 100% klickbait i mina ögon.
Och en artikel som skapar en debatt där debatten inte bör hållas.
Ja minutdebitering må vara dåligt men samtidigt måste det vara upp till företaget att välja affärsmodell.
Och vi som kunder kan få välja bort den likt vi gör med andra dåligt prissatta operatörer.
Förklaringen att det ger lägre effekt med deras inbyggda kabel är att den är tunnare för att kunna lindas ihop i laddstolpen och därför begränsad till 11kW.
Och med en bil som bara kan utnyttja en fas ja då har man satt sig i sitsen att bara få 3.7kW och minutens tickar då förbi.
Frågan är om du har en 22kW kabel själv i bilen som du testat med eller om den också är begränsad?
Sen måste vi ställa oss frågan om vi vill ha destinationsladdare som tar ett minutpris efter att bilen är färdigladdad, vilket är ditt förslag här.
Jag anser det är absolut vansinne att ta betalt för en fulladdad bil på AC laddning, speciellt eftersom det är till 99% av fallen är ok att stå kvar vid stolpen utan att ladda.
Det skapar ett hinder att skaffa elbil då man måste ut i natten och parkera om bilen, eller bara för att dra ut kontakten.
Sorry att behöva säga det igen men ditt problem ligger fortfarande i valet av bil och inte hos quello.
Jobbar du för Qwello eller?
Och vadå artikeln fylld med clickbates, vad pratar du om??
För det första så provade jag med egen kabel efter att Qwello bad mig göra det. Det blev samma resultat och över 3 timmar för att ladda fullt.
Sen är minutpris under tiden man laddar och en ursäkt för att folk inte ska stå för länge idiotiskt. InCharge har trängselavgift efter att bilen är klarladdad och då är det väl rimligt att man får betala extra om bilen bara står och tar plats. Men samtidigt som man laddar nej tack!!
Och ja visst får man som företag välja priser fritt på det man säljer. Men Qwello har fått rätten att placera ut sina laddstolpar över hela Stockholm och kranskommunerna på väldigt bra gator. Bara i Midsommarkransen har jag två Qwello laddar inom ett par minuters promenad från min lägenhet. InCharge ligger vid Liljeholmen och lite för långt att gå varje dag om jag vill ladda där.
Vad Qwello medfört genom att ha det högsta priset av alla laddoperatörer är att ingen ställer sig på deras platser längre och då blir det tomma parkeringar i hela stan när det redan råder parkeringsbristen.
Och nej det är inget fel på min bil. Det är Qwello som har låg hastighet och medför en väldigt lång laddtid på min bil. För varför laddar den annars fullt på under två timmar hos InCharge??
Min Jeep har inget fel men blir billigare att köra på bensin än att ladda hos Qwello. Alla andra laddoperatörer blir den billigare att köra på el än bensin.
Tycker ditt svar på mitt inlägg och dom du skrivit innan säger mer om dig än min Jeep. Varför skulle annars Jan-Erik Berggren skriva artikeln och varför är det även en artikel på gång i Mitt I, för att jag hittar på eller???
Grejen med marknadsekonomi och att välja med plånboken är att idealet med marknadsekonomi bara fungerar på en perfekt marknad.
Marknaden för destinationsladdning är långt ifrån en perfekt marknad, den är närmare till ett naturligt monopol. Eftersom man när man AC-laddar ställer sin bil i flera timmar, så är närheten till destinationen (bostaden t.ex.) en avgörande marknad. Om jag bor t.ex. på Östermalm där det dräller med laddare som tar 5 kr/kWh eller med för AC-laddning hjälper det inte att jag kan ladda för 1,70 kr/kWh i Östbergahöjden om jag bor i “rätt” BRF som satt upp egna laddstolpar. Bara för att ta två extrema exempel. Eller 3 kr/kWh på publika laddare i en annan stadsdel.
Den som bor i en lägenhet eller liknande är hänvisad till de laddalternativ som finns, vilket ofta blir bara ett enda företag inom gångavstånd, och det utgår från vem som fått marken anvisad till sig. Ibland har man tur och bor där fastighetsägaren med egna parkeringsplatser som storsatsat på elbilsutbyggnaden och erbjuder laddning till självkostnadspris, men så är det ju i långt från alla lägen.
Det enda man egentligen kan göra i en sådan situation är att flytta, eller välja att inte ladda sin bil. Inget av detta är realistiskt. Den som har en laddhybrid kan ju välja bort detta och bara köra 100% bensin t.ex., men den som kör en BEV kan inte göra detta.
I praktiken kan detta betyda att folk väljer bort elbil eftersom det är dyrt att ladda. Mina föräldrar som bor på Östermalm t.ex. har jag svårt att råda att gå över till en elbil då laddpriserna gör det lika dyrt som att köra med bensin, och mindre bekvämt då de inte har en dedicerad plats de kan ladda på. Istället får man jaga en P-plats, och sedan behöva flytta på bilen efter 3 timmar. Det går, men det är ju inte bekvämt. Ska det dessutom vara lika dyrt så får det vara, tänker många.
Så nej, Adam Smiths osynliga hand och konsumentkraft kommer inte lösa rimligt prissatt destinationsladdning, eftersom det finns många marknadsmisslyckanden som gör marknaden för destinationsladdning till långt ifrån en ideal fri marknad.
Är väl bara att inte ladda där?