Privatleasing, bättre erbjudande framöver?

För snart 2 år sedan satsade jag på en fullutrustad C40 via Care by Volvo, bilen har varit helt OK men när det nu börjar bli dags att byta ut den är det några saker kah vill uppgradera. För det första är den för trång i baksätet för att min onödigt långa son (192 cm) skall få plats, för det andra är förbrukningen “för hög” vilket dels medför en kostnad men också begränsar räckvidden vi längre turer. +90% av mina mil går dock till och från jobbet där räckvidden inte är ett problem. Det börjar också bli en ålderstigen konstuktion vilket gör att det känns aktuellt att byta till något modernare.
Jag är en av de där människorna som har fyrhjulsdrift som grundkrav eftersom jag bor ute på landet efter en längre sträcka av både väldigt kuperade och uselt vinterväghållna vägar. Som en referns kan jag konstatera att ungarna bussar på morgon och em blev inställda drygt 10 dagar i höstas på grund av väglaget.

Eftersom jag inte är intresserad av att ta någon andrahandsrisk på en ny elbil i dagsläget så är jag hänvisad till någon form av privatleasing när jag skall byta. Om jag tycker att C40 har varit OK så har Care by Volvo varit klockrent. En annan faktor är såklart att jag kör ca 3500 mil/år med den aktuella bilen och då faller många privatleasingerbjudanden. Kan tänka mig tider på mellan 12-36 månader som leaseperiod.
När jag tog det nuvarande erbjudandet landade det på drygt 10" i månaden och det är någonstans i det häradet jag kan tänka mig att landa.

Det finns flera olika modeller jag kan tänka mig som t ex Xpeng G6, Nio ET 5/EL 6, ID 7 GTX etc. Frågan är om det kan anses vara realistiskt att dessa kommer ned till samma nivåer som jag betalt för min C40?
Känns som att framför allt kinseserna behöver komma ned i privatleasing om de skall börja bli av med sina bilar? Jag får en känsla av att de underskattat svårigheten att etablera ett nytt märke på Svenska marknaden oavsett hur bra bilen som sådan är. Tror att jag inte är ensam om att försöka undvika restvärdesrisken med dessa nya och okända bilar. Sedan har det väl generellt varit väldigt turbulent på andrahandsmarknaden för elbilar. Tesla har såklart också eldat på turbulensen med sina prisförändringar men den allmänna konjunkturen har säkerligen spelat en inte obetydlig del även den.

Frågan är väl också vad dagens inflationsbesked i förlängningen får för effekt på räntebanan och i förlängningen på leasepriset.

Många tankar blev det så här på fredagskvällen😊

En gissning från min sida är att om nu kineserna straffas med tullar så har jag lite svårt att se att det är dessa tillverkare som än mer kommer konkurrera med privatleasing-pris. Men med det sagt så kom det nyss ett bra erbjudande på Zeekr X så jag kanske har fel.

Ditt största problem gissar jag är att du vill hitta ett bra erbjudande utanför de vanliga 1000-2000 mil per år. Jag var nästan omedveten om att det ens gick att få över 3000 mil per år på privatleasing.

För mig är det två olika frågor, dels frågan om hur strafftullarna implementeras och vilken lösning som tillverkarna väljer att gå på. Sedan verkar stora delar av den inhemska europeiska bilindustrin vara emot strafftullar?

Frågan om att de helt nya tillverkare som vill in på svenska marknaden kommer att på ena eller andra sättet prisa sig in är nog en annan fråga.
Tror att mängden nya kunder som tar restvärdes risk på okända men lovande modeller är högst begränsat, med andra ord kommerman att behöva ta sig in via företags‐ eller privatleasing.

Du har helt rätt i att det är glest mellan erbjudanden med 3500 mil/år.
Alternativet som då återstår är att teckna ett leasingavtal med så lång körsträcka som möjligt och sedan att betala för övermilen vid återlämnandet.