Den stora bilmässan i Frankfurt vi alla sett inslag på i Trafikmagasinet och läst i tidningar finns inte längre. Det blev för stort och för dyrt och hela branchen enades om att det behövdes ett omtag.
IAA Mobility i München är svaret på det. Jag och @Kristofer är just nu på plats och rapporterar.
Renault lanserade Scenic E-tech på mässan. En bil som är lite större än Megane E-tech en mindre än exempelvis Volkswagen ID.4.
Volkswagen visade upp sin kommande ID2:a i GTI-skrud. Nu står inte I:et för injection längre (Grand Touring Injection) utan i stället inteligens som i “intelligent drivlina” som anpassar sig efter din körning". Vad det innebär i praktiken förtäljer inte historien.
Jag passade även på att kolla in Cupra Tavascan som helt klart står ut från resten av MEB-bilarna. Den är storleksmässigt i paritet med Volkswagen ID.4 och baseras på samma teknik men designmässigt helt annorlunda.
Vi avslutade dagen med att spana in nya uppdaterade Model 3 som gick under “Hightland”. En fräsch och gemytlig upplevelse där Tesla har förbättrat i princip allt.