Nyheter inom snabbladdning, vecka 49-52 2024

Vilken avslutning! ⚡ För årets sista veckor har det spurtas rejält i utbyggnaden av nya snabbladdare och för veckorna 49-52 kan jag rapportera om följande utveckling:

  • 74 nya laddplatser med 339 nya CCS-uttag

  • 16 uppgraderade laddplatser med 54 CCS-uttag

  • 7 laddplatser finns 8 nya Chademo-uttag

Summa summarum har det tillkommit 393 st CCS-uttag samt 8 st Chademo-uttag.

Som vanligt ett särskilt tack till Patrik Nylin för många tips på nya laddare, denna lista hade inte varit möjlig utan ditt bidrag!

Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats.

Lista sorterat på laddoperatör enligt nedan:

Allego | + 6 uttag

  • Filipstad Åkaregatan | 2 x 150 kW

  • Vagnhärad Kalkbruksvägen (Willys) | 4 x 300 kW

Chargepoint | + 2 uttag

  • Hudiksvall Medskog (Scania/Bilmetro) | + 2 x 200 kW

Circle K | + 38 uttag

  • Bollnäs Läroverksgatan (Gärdet) | 4 x 400 kW

  • Göteborg Torpavallsgatan (Munkebäck) | + 6 x 400 kW

  • Mölnlycke Rörsvängen | 4 x 400 kW

  • Osby Marklunda (RV23) | 6 x 400 kW

  • Rättvik Riksvägen | 4 x 400 kW

  • Skellefteå Kågevägen | 4 x 400 kW

  • Skillingaryd Södra vägen | 6 x 400 kW

  • Ulricehamn Vist Kyrkväg | 4 x 400 kW

  • Ulricehamn Vist Kyrkväg Trucks | 4 x 400 kW

e.on Drive | + 48 uttag

  • Björna Öviksvägen (Din-X) | 4 x 150 kW

  • Borås Källbäcksrydsgatan (Handelshus Brämhult) | 6 x 300 kW

  • Gävle Södra Kungsvägen (McDonald’s) | + 2 x 100 kW

  • Hamrångefjärden Ockelbovägen (I2GO/Rasta) | 4 x 150 kW

  • Kristianstad Mäster Bonggatan (Preem) | + 2 x 100 kW

  • Landskrona Företagsvägen (Preem) | + 2 x 100 kW

  • Malmö Lundavägen (Max) | + 2 x 100 kW

  • Markaryd Ulvarydsvägen (Preem) | + 2 x 100 kW

  • Norrköping Importgatan (Alltransport) | 4 x 400 kW

  • Osby Västra Storgatan (COOP) | 2 x 150 kW, 2 x 50 kW

  • Staffanstorp Vesumsvägen (McDonald’s) | + 2 x 100 kW

  • Strängnäs Kvartsgatan (McDonald’s) | + 2 x 100 kW

  • Säffle Brovägen (Värmlandsbro) | 6 x 300 kW

  • Tranemo Limmaredsvägen (Fyndlagret) | 6 x 300 kW

e.on Drive & Clever | + 8 uttag

  • Uddevalla Herrestads Torp | 4 x 300 kW

  • Örebro Säljarevägen | 4 x 300 kW

Einride | + 6 uttag

  • Eskilstuna Propellervägen (Kjula) | 4 x 400 kW, 2 x 300 kW

Eviny | + 8 uttag

  • Bromölla Tians väg (ICA Maxi) | 4 x 400 kW

  • Tingsryd Lokgatan (ICA Supermarket) | 2 x 300 kW, 2 x 180 kW

Fristående | + 10 uttag

  • Borlänge Bygatan (Björkmans Bil) | 2 x 360 kW

  • Sala Trefoten (Rastplats Evelund) | 8 x 400 kW

Hedin Supercharge | + 2 uttag

  • Danderyd Danderydsvägen | + 2 x 200 kW

IONITY | + 6 uttag

  • Kalmar Skeppsbrogatan (Baronen Köpcenter) | 6 x 200 kW

kWatt | + 12 uttag

  • Moskosel Storstugevägen | 8 x 360 kW

  • Tärnaby Industrivägen | 4 x 360 kW

Mer | + 88 uttag

  • Arlöv Arlövsvägen (COOP) | 6 x 150 kW

  • Eksjö Stallbergavägen | 6 x 200 kW

  • Eskilstuna Tuna Park | 10 x 200 kW

  • Hudiksvall Medskog | 6 x 200 kW

  • Kristinehamn Ölme Stolpen (Burger House) | 4 x 200 kW

  • Kungsbacka Göteborgsvägen (Max) | 8 x 200 kW

  • Mariestad Sörgårdsvägen (Burger King) | 4 x 200 kW

  • Mjölby Brahegatan | 8 x 400 kW

  • Rosersberg Norrsundavägen (Burger Kring) | + 6 x 300 kW

  • Stockholm Narvavägen 6 | + 4 x 200 kW

  • Tollered Spinnerivägen (Nääs fabriker) | 6 x 200 kW

  • Uppsala Rapsgatan (COOP) | 10 x 200 kW

  • Örnsköldsvik Hästmarksvägen (COOP) | 6 x 200 kW

  • Östersund Hagvägen (Lillänge) | + 4 x 62,5 kW

Monta | + 6 uttag

  • Göteborg Bönekullavägen (Renova) | 2 x 360 kW

  • Göteborg Von Utfallsgatan (Renova) | 2 x 360 kW

  • Kvickjokk Årrenjarka Fjällby | 2 x 150 kW

OKQ8 | + 52 uttag

  • Alingsås Kristineholmvägen | 2 x 150 kW

  • Arvika Blästervägen | 2 x 150 kW

  • Funäsdalen Rörosvägen | 2 x 200 kW

  • Gällivare Luleåvägen | 2 x 200 kW

  • Göteborg Sommarvädersgatan | 2 x 200 kW

  • Karlskoga Selma Lagerlöfs väg | 2 x 150 kW

  • Laxå Riksvägen-Revirvägen | 2 x 200 kW

  • Linköping Kylarevägen | 2 x 200 kW

  • Linköping Rydsvägen | 2 x 150 kW

  • Malmö Ljusterögatan Truck | 2 x 350 kW

  • Malung Backselevägen | 4 x 200 kW

  • Skövde Södra Aspelundsgatan Truck | 4 x 350 kW

  • Sveg Vallarvägen | 4 x 200 kW

  • Umeå Mineralvägen Truck | 2 x 400 kW

  • Upplands-Väsby Släntvägen | + 6 x 200 kW

  • Vansbro Älvgatan | 2 x 150 kW

  • Värnamo Bredastensvägen Minipris | 2 x 200 kW

  • Värnamo Bredastensvägen Truck | 2 x 400 kW

  • Västerås Omformargatan Truck | 2 x 350 kW

  • Ödeshög Liljekonvaljvägen (Östgötaporten) | + 2 x 150 kW

  • Örnsköldsvik Hästmarksvägen Truck | 2 x 350 kW

Recharge | + 28 uttag

  • Falkenberg Mellangårdsvägen (McDonald’s) | 8 x 300 kW

  • Karlstad Bergviksvägen (IKEA) | 8 x 150 kW

  • Sundsvall Gesällvägen (IKEA) | 7 x 200 kW, 1 x 150 kW

  • Ödeshög Lievägen (Preem) | 4 x 300 kW

Spirii | + 4 uttag

  • Gustavsberg Fenix väg (Värmdö Köpcenter) | 4 x 150 kW

St1 | + 12 uttag

  • Jönköping Banarpsgatan | 6 x 400 kW

  • Värmdö Skärgårdsvägen | 6 x 400 kW

Tesla | + 12 uttag

  • Örebro Supercharger Boglundsgatan | + 12 x 250 kW

Vattenfall InCharge | + 24 uttag

  • Limhamn Tröskgatan (Hemköp) | 8 x 150 kW

  • Skellefteå Gymnasievägen (Willys) | 8 x 150 kW

  • Lyckeby Stationsvägen (Willys) | 8 x 150 kW

Virta | + 12 uttag

  • Arjeplog Aspnäs (Reload) | 6 x 480 kW

  • Bräcke Tjärnvägen (LIR Teknik) | 6 x 400 kW

Z-kW | + 9 uttag

  • Dorotea Västra Ormsjö (LIR Teknik) | 4 x 360 kW

  • Pilgrimstad Bällstavägen (LIR Teknik) | 1 x 400 kW, 4 x 350 kW


8 gillningar

Som vanligt imponerande och särskilt av CK, OKQ8 och MER.

2 gillningar

Verkligen, många operatörer som jobbat på duktigt under 2024.

Härligt att se att många operatörer fortsätter att bygga ut!! Hade varit kul att få med Nima i sammanställningen. :slightly_smiling_face:

Aldrig hört talas om dessa, men hoppade till när jag läste att man hade byggt i Dorotea. :sunglasses:

Vet du vad anledningen är att IONITY inte bygger ut mera i Sverige än vad de gör?

Det är nog på grund av att IONITY har för vana att underprestera gällande detta. Begriper inte varför man inte får upp farten.

Lite märkligt när man tittar på ägarlistan
Ägare: BMW, Volkswagen AG, Ford Motor Company, Mercedes-Benz Group, Hyundai Motor Group

Samt att de bygger ut ganska bra som det verkar inom EU området i övrigt. Eller allt är ju relativt.

Dom har ju för vana att helst inte dela effekten, är nog inte helt lätt att hitta såna mängder effekt överallt.

Men det där har väl @Esse sagt att det inte stämmer? Man kan väl inte få 350 kW vid full beläggning t ex.

Hej, på de flesta laddplatser är det är bara om du är helt ensam på hela laddplatsen som du får ut det angivna kW. Men det är heller inte i dagsläget några bilar som kan ta emot mer än Porsche Macan som kan snabbladdas med effekter på upp till 270 kW. (Juni 2024).

Korrekt, de har inte indragen effekt för att maxa alla på 350 kW. @elmacken kommer du ihåg den exakta sifforan?

@Tintin – Välkommen till forumet – vi har bland annat Xpeng G9 som klarar 320 kW och fler är på väg. Runt 270 kW finns även gamla Porsche Taycan, Etron GT, nya Audi Q6 och A6 (samma plattform som Macan) – Nya Porsche Taycan och Etron GT langar in 320 kW som max.

Ionity har på de flesta sajter 200kW x antal uttag in totalt på alla sajter, 200 per plats är overkill för lätt trafik idag, underkant för tung trafik.
Min take på varför Ionity inte bygger mer/snabbare har med markförhållanden att göra och samarbetspartners.

2 gillningar

Tänkte visa att du kan få peak effekt även om flera bilar finns på stationen när du har bra och dynamisk hårdvara, skärmdump från igår, på uttag 3 har vi Xpeng G9.

1 gillning

NIMA har 11 sajter (146 CCS), så ett tag kvar tills de syns på en topp-10 lista. :blush:

1 gillning

LIR Teknik har byggs en hel del lastbilsanpassade laddsajter i Jämtland med omnejd senaste året. Den använder de Z-kW som operatör för uppkoppling/drift mm.

Men grönt är skönt i alla fall!

Kan rekommendera den a intervju @Kristofer gjort: https://alltomelbil.se/laddning-pa-forsta-forsoket-sa-ska-ionity-utvecklas-i-sverige/

Man vill ha så pass mycket effekt till stationen att alla stolpar ska kunna ge 200 kW. Ska man då bygga en station med 12 laddare blir det en del :slight_smile:

3 gillningar

Äntligen IONITY i Kalmar det har jag väntat på som besöker regionen ofta. Det har varit snack om det länge. Dessutom mitt i stan. Hade jag inte förväntat mig.

Nä den va otippad. Jag trodde mer på rasta. Bra för baronen tänker jag.