Nya Tesla Model 3 äntligen här!

Nya Tesla Model 3 även kallad ”Project Highland” är här!

Ganska stor nyhet ändå med många nyheter, framförallt på insidan.
Listar en lista nedan på engelska som en på Facebook gjorde. Bra summering av alla ändringar som skett.
Värt att notera är att Nya Model 3 Long Range enligt Tesla nu kan komma upp till 67 mil med fälgkåporna på!





• Range has increases ~12%
• 50% of the parts in the car are new
• Redesigned interior with new door cards
• More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture
• Two new colors: Ultra Red & Stealth Gray
• No more stalks. New steering wheel contains the turns signals, light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control
• New dash design with textured/woven material
• Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
• Updated center console with real metal handles, giving a more premium feel.
• 30% decrease in wind and ambient noise, 25% improvement in impact noise and 20% improvement in road noise
• Acoustic glass on rear windows and back window (was only on front windows before). “360º acoustic glass”
• More sound insulation for a quieter ride
• Uptick in hood to let wind go over more quietly
• Upgraded suspension for a more premium ride. New springs & dampers. New geometry on front suspension. New bushings. New way they mount the sub frame to the chassis
• Stiffer body
• More premium sounding door “thunk”
• Two motors close the trunk now vs one before, resulting in a quieter automatic close
• Tires have more cushioning for improved ride
• Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive
• More comfortable rear seats
• Redesigned lower rear bumper
• All seats are now perforated
• No fog lights anymore
• Front seats are now ventilated, in additional to heated
• 8" touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time.
• New Model 3 is the most aerodynamic Tesla ever. Drag coefficient is 0.219 Cd
• Upgraded 2.0 ventilation system. You can now separately turn off the passenger side air
• Slimmer and sleeker headlight and taillight design
• New speaker bar in the roof
• New 17 speaker sound system (up from 14 before). It now includes 2 subwoofers, and 2 amplifiers. More punchy.
• 65W USB-C charger in center console so you can charge a laptop.
• Improved bluetooth
• Upgraded microphones. Now one on each passenger side. New mics make phone calls clearer and “smooth”
• Improved Wifi connectivity
• improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that optimize battery life
• Front bumper camera (maybe?)
• New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
• Car is 8% more efficient thanks to better aerodynamics
• Car is lighter than before
• Working on new Performance Model 3

2 gillningar





Pris från 509 990 kr. Rätt så imponerande ändå!


Jag kommer nog aldrig bli vän med att ha blinkers på ratten…
Och inga dimmlampor alltså… Ååååkkeejj??

Men den har blivit klart snyggare

Säger du det utifrån att du redan idag kör en Tesla utan blinkers-spak? Även jag tycker att det verkar helt vansinnigt men jag har å andra sidan aldrig provat att blinka med knappar. Kanske är det ett mindre problem än vad man tror.

Jag har provat några gånger med hyrbil. Men aldrig under längretid så självklart kan man lära om muskelminnet.

Snygg och en riktigt bra uppdatering! Jag ställer mig dock i skaran till dom som klagar på borttagandet av spakar. Skönt att dom tog birt träet, har aldrig förstått varför man vill ha trä i bilarna, det är så fuult :joy:

Trä i just Tesla eller i allabilar?

Alla. Visst kanske det ser lyxigt ut i vissa men det är väldigt sällan jag tycker det är snyggt :slight_smile:

ok. Ja vi är alla olika. Jag tycker det blir väldigt fint många gånger. Just i Tesla har det inte varit så fint. Men i tex bmw i3 tycker jag det gör sig väldigt bra.

Hoppsan var nog inte meningen det klippet skulle ligga ute ännu. För nu försvann det (precis när jag satt och titta på det)

Woopsie!

Välkommen till forumet @Sara4711 – hoppas du skall trivas och tack för delning av videon!

Hoppsan, hoppas den kommer tillbaka snart.

Håller helt och hållet med. Men väldigt få bilar är klassfulla i dag. Även Mercedes, som jag tidigare haft som favoritmärke, försöker ju attrahera en helt ny kundgrupp än tidigare… Den så kallade nyrika bordellgenerationen som vill ha red light district i sin EQS för 1,5+ miljoner. :smiley:

Det finns garanterat ett embargo-datum som alla måste förhålla sig till, antagligen relaterat till IAA-mässan i München som går av stapeln på måndag.

Nu är det uppe igen!

Här finns en genomgång av bilen som CarWow gjorde men ingen provkörning.

Vart ju mycket snyggare bakifrån än den gamla, liknar lite en Volvo S60.
Ser rätt bra ut, vet inte om jag skulle kalla den ny, mer en mid life facelift. Men varför ändra för mycket i ett vinnande koncept.
Väljer att ställa mig neutral i blinkersdiskussionen, man vänjer sig säkert. Man vande sig ju när helljuset flyttade från golvet till en spak.

“Man vänjer sig säkert”, tror inte det. Du kommer till en rondell, blinkar vänster, snurrar ratten och ska sedan blinka höger när du svänger ut. Var är högerknappen då? Hur mycket kostar en blinkersspak? Fast Audi-/BMW-ägare behöver ju inte blinka, då behöver väl inte heller Teslaägare blinka. Problem solved…

1 gillning