Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Enligt Dagens ETC, den 27 augusti (Regeringens u-sväng – vill höja reduktionsplikten | Dagens ETC), så kommer den nya reduktionsplikten innebära att bensinmackar kan tillgodoräkna elbilsladdning vid deras stationer i ekvationen för hur mycket fossilbränsle de behöver reducerar.

Citat ur artikeln:

Mer el sänker biobränslekravet

En annan nyhet i vad Tidöpartierna kallar “den nya reduktionsplikten” är att drivmedelsleverantörerna får tillgodogöra sig el som tankas vid publika laddstationer i ekvationen. Det innebär att ju mer el som laddas vid macken desto lägre blir kravet på inblandning av biobränslen.

– Ett syfte är att påskynda utbyggnaden av laddinfrastrukturen och på så sätt öka elektrifieringen i hela vårt avlånga land, säger Romina Pourmokhtari (L).

Det låter väl vettigt och progresssivt vid en första anblick, men om man funderar på det i mer än 10 sekunder så inser man vad det innebär.

  1. Om jag laddar el på en bensinmack så bidrar jag till en högre andel fossilbränsle i de andra drivmedel som laddas på bensinmacken. D.v.s. det betyder att indirekt så innebär min elbilsladdning på en bensinmack utsläpp av fossil CO2.
  2. Detta är en subvention specifikt riktad mot bensinmackar specifikt. Om man driver laddstationer som endast erbjuder el (tänker på alla elbilsbolag, allt från lilla @elmacken till jättarna som Ionity, Tesla Supercharger, etc) så kammar man noll på detta.

Det här känns som ett beställningsjobb från bensinmackarna. Ett sätt att försöka se till att just de befintliga bensinmackarna blir de som kommer ut som vinnare i elbilsomställningen på lång sikt, och på kort sikt tillåta dem att fortsätta sälja drivmedel med hög andel fossilt.

Fördelen för oss som elbilsförare blir kanske att bensinmackarna bygger ut lite fler laddare, eller att de sänker priserna på ett sätt rena elmackar inte kan konkurrera med, men på lång sikt är detta en subvention som gör att mer en ökning av andelen elbilar tar ut den reduktion av CO2-utsläpp som elbilarna faktiskt innebär, samt att specifikt bensinmackar orättvist premieras framför rena elbolag.

Men ärligt talat, det är inte det som stoppar någon från att köpa en elbil idag. Snabbladdningsinfrastrukturen är redan utbyggd tillräckligt för att den ska vara användbar då man behöver den, kanske finns det några vita fläckar på kartan men då behöver det vara geografiskt riktade incitament, inte detta. Istället är det laddning hemma, särskilt i i flerbostadshus eller i städer som är den begränsande faktorn. Få köper en elbil och bara snabbladdar den.

Perverst nog, om man tittar rent ekonomiskt, blir det ett incitament för elmackar att börja sälja 100% fossilbaserade drivmedel, till lägre pris än bensinmackarna, i liten skala. För elmackarna säljer ju så mycket el så att de redan “reducerat” sin CO2. Har ju så klart inte räknat på siffrorna för att se om det går ihop, utan jag tänker mest utifrån principerna.

Vad tror ni, har jag missuppfattat detta? Jag utgår ju bara från citatet jag postat ovan, finns det fler detaljer som gör att detta är något annat än en fuling som fossilbolagen försöker smyga igenom som om det vore något som vore bra för miljön?

2 gillningar

Sålänge dom driver den politiken dom gör spelar det ingen roll vad man tycker.

En enda elbilssubvention så rasar regeringen ihop eftersom SD är största partiet.

Kan man få dom med på tåget, då vore det annorlunda, det ligger nog nångt bort dock… Handel med diktaturstater ger många billiga politiska poäng.

Bensin och diesel kommer trots allt framförallt från Norge här, elbilar framförallt från Kina…

2 gillningar

Det är ju det som är det paradoxala om detta. Detta ser ut som en elbilssubvention, men är i själva verket en subvention för fossilbränslebolag.

Det låter väl vettigt och progresssivt vid en första anblick, men om man funderar på det i mer än 10 sekunder så inser man vad det innebär.

Denna raden sammanfattar mycket väl sittande regerings sätt att jobba i denna fråga! :joy:

3 gillningar

Jag vet inte jag låter väl som en Neandertalare men…

Är det inte bra att bensinstationer får ett incentive att ge sig in i snabbladdarbizen för i en inte alltför avlägsen framtid är det slut med att sälja fossilbränslen (om våra makthavare får bestämma) och vem kan överleva på dålig korv blaskigt kaffe och glass Ja visst några av dom kommer att sälja svindyr syntetisk soppa till miljonärer i sina super cars men det blir man inte rik på dessutom kan det kanske starta ett priskrig (som vi hade på bensin/diesel för många år sedan) på ladda elbil det vore inte fel med stora skyltar där man tydligt kan se vad det kostar och kortbetalning det ser i min bok ut som en win win situation…

Kalla mig bakåtsträvare men jag kommer ladda min elbil men också tanka fossilt så länge det finns…

2 gillningar

Detta inlägg har redigerats av admin för att förhöja dess kvalitet och ordet “clown” har tagits – alla svar baserat på det har tagits bort

Samma problematik som med utsläppsrätter. Tesla skulle inte ens gå med vinst om de inte sålde utsläppsrätter. Det står för en stor del av deras intäkter. Den enda skillnaden är att “utsläppsrätterna” här skulle vara en intern affär. Så ja, näe, så är det.

@elmacken i all ära så är det en avart. Om vi istället tänker på normalfallet mer i stil med OKQ8 vs Vattenfall o.dyl. så är det kanske mindre upprörande för medelsvensson. Svårt att sympatisera med något av dessa konglomerat.

Det där är inte realistiskt. Denna reduktionspliktsavräkning är inte ren profit taget i ett vakuum.
Även om det vore det så är det inte överhuvudtaget troligt att renodlade elmacksbolag skulle börja erbjuda fossilbränslen. Att ta sig in som ny aktör där i en av de branscher med lägst tänkbara marginal är tämligen omöjligt, speciellt för något med så pass kassa framtidsutsikter.

Inget fan av ytterligare ett handfallet utspel från den här regeringen, så jag försvarar inte det här. I mitt tycke är det bara en totalt poänglös åtgärd för att försöka putsa till lite siffror och på ett panikartat sätt försöka undvika vite från EU då Sverige inte uppnår klimatmålen.

1 gillning

Sitter och funderar på det här regelverket, de flesta kedjor äger INTE laddinfra, de upplåter bara mark till andra aktörer.

2 gillningar

Där havererade min point…

Får väl skylla på den sena kvällen och alkoholen

Circle K t.ex äger varken laddare eller bensinpumpar på macknivå. Dom kör franchise av butikerna, där en ytterst liten del av intäkten är bensin eller el.

Nej!

Varför skulle just bensinstationer få incitament att installera laddstationer? Varför ska de få incitament, och inte operatörer som bara erbjuder elbilsladdning och inte erbjuder bränsle?

Och varför skulle incitamentet bestå i att man inte behöver blanda i lika mycket biobränsle, vilket blir en “carbon offset” fast åt fel håll?

Makes no sense

1 gillning

Fast skillnaden här är ju att utsläppsrätternas syfte är att styra begränsa totalt utsläpp i världen och låta marknadsmekanismer “fördela” utsläppen på ett ekonomiskt optimalt sätt, medan det här systemet, vad det nu är för något, är en subvention för fossila bränslen för de mackar som smäller upp några laddare.

Ja, Elmacken tog jag väl främst upp eftersom ägaren är aktiv på forumet. Det är på marginalen. :slight_smile: Personligen skiter jag i hur bra det går för Ionity eller Allego, men jag tycker inte det är okej att specifikt boosta OKQ8 och Circle K t.ex. framför t.ex. Ionity, Eviny, Allego och Tesla Supercharger.

Detta för att konkurrens ska ske på lika villkor, och vi ska inte hålla de traditionella mackarna under armarna.

Nä, det var inte tänkt att vara realistiskt, det var mer tänkt som en lite raljant poäng. :slight_smile: D.v.s. att det går att få fördelar av om man har ett elbilsladdningsbolag, och väljer att smälla upp en bensin- eller dieselpump också. För det är ju faktiskt det som premieras här.

1 gillning

Hm, har du sett några faktiska regler här mer än det här utspelet?

Det enda rimliga utifrån hur ägarstrukturerna ser ut idag vore att de kunde tillgodoräkna sig laddning som sker på deras mark, oavsett vem operatören är.

Annars, vore det inte lite coolt med en gammal rostig “farmartank” på en av era mackar? Ni kan skriva “100% fossilbränsle” och undertill förklara att reduktionsplikten inte gäller er eftersom ni säljer så mycket el. Mer som ett slags icke-fungerande PR-jippo för att lyfta absurditeterna i reglerna då än något praktiskt :wink:

Hela mitt argumentet föll ju platt iochmed att tydligen upplåter bara bensinstationer mark för andra att bygga och driva snabbladdare…

När det kommer till inblandning av biobränslen så har jag varken miljö eller politiska åsikter utan rent praktiska När 95oktanig fick inblandning av etanol började problemen gräsklippare där förgasarmembran fullkomligen smälte 2 taktare (båtmotorer mopeder etc) började skära för att vissa 2T oljor inte kunde blanda sig med etanolen men istället skicktade sig och gummitätningar i äldre bilar började smälta och insprutningar läckte detta kostade kunder en massa onödiga slantar Inblandningen i diesel skapade också problem med algbildning i bränslesystemet och till slut gick vissa bilar inte att köra på viss diesel jag hade en Fiat Scudo med stora VM turbodiesel motorn som även satt i Alfa Romeo och vissa Saab som inte gick att köra på Preems “tallkottsdiesel”

Visst min A-B transport är en EV och jag skulle inte kunna ha något annan daily driver men alla mina andra fordon är ICE några som tillochmed borde ha blyad bensin så för mig är en bensinstation med 98 oktan (mindre inblandning) minst lika viktig att hitta som en snabbladdare Jag kommer att använda och njuta av dom resten av mitt liv

Tankar alltid Aspen i både mopeder och gräsklippare. Skaffar jsg en veteranbil framöver med bensinmotor blir det troligen aspen där med.

Jag har testat att köra Aspen i ett par av mina vintage 2 takts 125 och 250cc road racing hojar och det funkar bra men tyvärr är Aspen färskvara och inte helt stabil så det gäller att tappa ur den när man ställer undan annars blir det inget kul och det är inget bra att har Aspen dunkarna stående kallt över vintern så jag kör 98 octan i gräsklippare mopeder Vespor som jag använder oftare så länge det inte blir för mycket inblandning Golf Mustang Ducati och Bentley körs även dom på 98 oktan Jag ska till nästa vår testa med Aspen i Ducati nu när den är ommappad får vi se hur det funkar Visserligen kostar Aspen runt 35.-/liter men man kan få bättre pris på 25 liters dunk eller ett fat och det lär man ju köra upp på en sommar

Är det kul får det kosta…

Vad tusan FF har du gått och blivit såsse? Vad hände med alla våra härliga samtal på gamla jobbet? :kissing_heart:

Finns nog inget annat än en powerpoint i dagsläget.

Ja men det är ju någonting iaf! Tyvärr är det hela ännu mer knapphändigt…

I dokumentet står det inte särskilt mycket om detaljer. Bara: “Att elen från publika laddstationer räknas in ökar drivkrafterna för elektrifieringen”

Det kan ju då tolkas som att all el som säljs på publika laddstationer (oavsett om det är bensinmackarnas laddstationer eller andra på Ica t.ex.) räknas med i reduktionsplikten.

Det kan ju också tolkas att all el som säljs på publika laddstationer som finns på mark som disponeras av bensinbolagen (oavsett vem som äger laddstationerna) kan tillgodoräknas.

Jag har väldigt svårt att se att regeringen skulle välja att skriva reglerna på det sättet att bensinmackarna i fråga skulle behöva äga laddstationerna om det i stor utsträckning inte är så idag. Utan det blir nog något som kan maximera mängden fossilbränsle man kan sälja.

Kanske någon slags “fossilrätter” som bolag som säljer publik laddning kan sälja?

Oavsett hur det implementeras i praktiken är det en dålig idé imo. Elbilsladdning är en idé som står på sina egna ben utan att behöva finansieras med hjälp av avlatsbrev för de som fortfarande kör fossilt

Ohh nej, det är ingen risk. Ger dock inte mycket för Tidölaget. :blush:

Deras politik kring fossila bränslen och elektrifiering verkar gå ut som att föra en politik som i det närmaste påminner om att SMS-låna i barnens namn utan avsikt att betala tillbaka.

3 gillningar

Tänk om Elbilsladdning kunde finansieras med utsläppsrätter på fossilbilar.

För varje liter som säljs skänks motsvarande mängd ström.

1 gillning