Nya laddboxregler 9 maj enl SEK Handbok 444?

Hej!

Var på väg att köpa en Charge Amps Halo. Pratade idag med en person på ett bolag som tipsade emot det, baserat på information som Efuel skrivit på sin hemsida. Han jag pratade med hade frågat men inte fått svar på vad som kommer förändras.

Tydligen kommer nya regler 9 maj, och enligt Efuel kommer Charge Amps att komma med en ny box:

Från den 9 maj träder nya krav på åtgärder för laddboxar i kraft enligt SEK Handbok 444, vilket påverkar Charge Amps Halo. En uppdaterad version av Halo kommer att lanseras och vi kommer att informera er om detta framöver. På grund av dessa förändringar erbjuder vi en utförsäljningskampanj fram till 3 maj.

Observera att installation av befintliga laddboxar måste slutföras senast den 8 maj, därefter blir dom obrukbara. Ingen returrätt gäller.

Har själv noterat att flera företag haft kampanjer på Halo på sistone.

Någon som vet mer om ovanstående? Kan inte hitta mer information om det, och den där handboken kostar massa pengar (vet ju inte heller hur Halo är byggd så handboken skulle nog inte hjälpa iaf). Om det stämmer är det självklart att Charge Amps inte vill säga något om det, då man i en sådan situation förstås vill sälja slut sina lager.

Vad säger @Elektrotjanst ?

Du kanske syftar till utgåva 4 som släpptes 9 maj 2023?
Det är den senaste utgåvan av handbok 444.

Det bör vara den, ja.
Om jag tolkar allt rätt, så upphör utgåva 3 att gälla 2024-05-08, så de bör syfta på något av det som uppdaterades mellan utgåva 3 och 4…

Den stora förändringen är krav på individuell jordfelsbrytare per ladduttag.

Om man installerar en Halo så sätter man väl ändå in en jordfelsbrytare för laddaren. Så länge man inte har flera laddare på samma jordfelsbrytare så är det ingen skillnad? Om det stämmer som Efuel skriver iaf så borde inte det betyda att någon ny eller uppdaterad box behövs?

Vore intressant med något från Charge Amps, men det kan man nog drömma om - deras support kunde inte ens svara på en enkel fråga om mjukvaruuppdatering när jag frågade…

Står inte så mycket här men…

Anpassning till laddningsstandarden SS-EN IEC 61851-1 har genomförts. Skydd enligt IPX4 och IK08 fordras, samt att uttag som inte kan användas samtidigt kan nu dela på skydd. Fordringar om DC-felskydd har uppdaterats enligt IEC 62955.

Har mailat Efuel och efterfrågat information om vad det är som ändras och varför Halo påstås vara påverkad till den grad att en ny box behövs. Samt var de fått denna information från, som jag inte kan hitta någon annanstans.

Nja, den skrivelsen finns med i utgåva 3 också…

Dessutom, iom att Halo:n inte har inbyggd JFB, så kan/måste den sättas externt, så det borde inte vara ett problem.

Samma här!

"Halo som den är konstruerad idag kan monteras efter den 9/5 men då ska det monteras en extern jordfelsbrytare av typ B istället för Typ A som är kravet idag. Charge Amps utvecklar en ny version av Halo som de planerar att ha till försäljning i mitten av juni. Planen är att den ska ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och den kommer alltså då inte behöva någon extern alls.

Jag skulle nog sammanfatta ändringen i två huvuddelar:
En testknapp ska finnas för jordfelsbrytaren. I Aura hamnar den innanför locket. Den behöver inte vara tillgänglig för slutanvändaren. I Dawn sitter den innanför ytterskalet. På en extern jordfelsbrytare sitter testknappen på själva brytaren.

Förenklat stod det tidigare i SEK 444 att en laddare måste ha ett DC skydd. Antingen en RCD typ B eller en RCD typ A med ett DC skydd. Skillnaden är att man nu har lagt till att det måste vara “i enlighet med IEC 62955”. Halo har idag ett DC skydd som är testat mot IEC 62955, men vi kan inte deklarera mot IEC 62955 i och med att vi inte har mekanisk sammankopplade reläer/ brytare som standarden kräver. För att uppfylla installationskravet så måste man installera en RCD typ B."

Mycket bra svar, som bekräftar vad vi/jag senare kommit fram till…

En orelaterad fråga blir då (sorry, fel tråd och företag…), hur Easee agerar. De har också separata reläer i sina boxar och hävdar att det räcker med en JFB Typ A framför de “nya” boxarna. Något att titta på?