Har beslutsångest, ska välja ny tjänstebil men vet inte vad. Ska ha bilen i tre år, vill därav gärna att den är hyfsat ny idag. Tittat på i5 Xdrive40, EX90 och Q6.
i5 får jag rätt bra med utrustning på, lite mindre på EX90 och Q6. Har egentligen inget behov av utrymmet i EX90 utan kraven är: barnvänligt med utrymme för barnvagnar etc, eldriven, fyrhjulsdrift och bra komfort.
Vilken hade ni valt och varför?
Har själv suttit och letat efter en tjänstebil senaste 2 månaderna. Kollade in BMW i5 eDrive40 och gillade den verkligen! Men valde till slut en BMW iX pga att man fick en sån pass mycket större bil med fyrhjulsdrift för samma peng i princip.
Har alltid ägt audis innan men tycker att BMWs nya elbilar känns så sjukt lyxiga invändigt så jag hade nog valt BMW i5 xDrive40 av dom bilarna
Men herregud alla dom tre bilarna är ju riktigt fina så testkör alla tre och ta det därifrån
Av de bilar som du listar hade jag gått på Audi Q6 alla dagar i veckan. Hade hade den haft lägre TCO så hade det tveklöst varit i den absoluta toppen över mina egna val.
Ser man på recensionerna så verkar I5 vara en trevlig bil att köra men dess ursprung som fossilbil ger extremt dåligt utrymmen sett till konkurrenterna som bygger på rena elbilsplattformar.
Personligen skulle jag inte köpa en Volvo ens om livet hängde på det. Även om man bortser man från min högst personliga åsikter om Volvo, så verkar ju hela projektet kring EX90 vara minst sagt skakigt.
Jag hade också kollat på EV9, det är extremt mycket bil för pengarna, även om den kanske saknar den yttersta spetsen av komfort man får från premiummärken som Audi och BMW levererar.
Oj är det så? Jag vet inte men tyckte interiören i iX kändes sjukt lyxig. Blev helt kär i bilen! Vet dock att utseendemässigt att den inte faller alla i smaken dock.
Stolarna tycker jag är riktigt sköna! Dock inga sportstolar direkt, det känns mer som att man sitter i någon fotölj i en lounge.
Har du kollat nya Q8 också? går nog att hitta en riktigt bra deal på den bilen. Dock är väl Q6 mer lockande med sin helt nya interiör.
Den enda av dom du väljer mellan som jag spenderat en längre tid i än provkörning är BMW i5 M60 xDrive Touring (finns et tråd om det) och som en som har haft ett flertal BMW under 80-00 talet kändes det som att komma hem fast mycket modernare ergonomi sittkomfort interiör är verkligen BMW körkänslan även den men jag tyckte att den 4 hjulsdrivna kändes inte helt rätt tung i nosen ville den gärna ploga när vägarna blev tightare (och roligare) och för ett tag sedan fick jag det bekräftat då jag spenderade ett par dagar i en BMW i5 eDrive40 utan extra motorn fram mindre vikt med lite mindre effekt kändes den mycket lättare på foten med verklig BMW körglädje som jag kom ihåg den från en E39 M5
Om du inte drar runt på hästsläp stora husvagnar inte bor i Norrland eller spenderar vinterhalvåret i Åre så skulle jag gå bakhjulsdrivet alla dagar och smeta på mer utrustning för pengarna en xDrive kostar extra
Välja ny bil är inte lätt ut och provkör försök få låna minst en dag och se om den funkar för dig är du seriös köpare brukar det gå att ordna
Petar in VW ID.7 i ekvationen kanske inte smäller lika högt runt fikabordet eller på uppfarten men på det stora hela en bättre bil
Håller med @Bankiren Audis design är lika oinspirerad och tråkig som att se färg torka
Ps. Välj inte en svart eller mörkgrå i5 ser så otroligt bra ut i vitt eller den där ljusgrå (typ Audi Nardo Grey) våga sticka ut Ds.
Jag röstar också på i5! Volvon går bort p.g.a. osäker leverans och Audin ser bara för trist ut både in- och utvändigt (har dock inte testat själv). Jag hade också tittat på Polestar 3, om bagageutrymmet räcker till?