Ny bil vs begagnad 2023/2024

Innan elbilarna kom så var det otänkbart för min del att köpa en ny bil. När sedan privatleasing blev stort och elbil blev lite av en självklarhet så fanns det för mig endast alternativet med en ny bil. Men nu har det trots allt tryckts ut en hel del elbilar på marknaden så nu börjar jag återigen fundera på om den gamla sanningen om att en bil tappar mest i värde under de 2-3 första åren gäller även för elbilar och att man snarare skall ge sig på att köpa en 2-3 år gammal elbil istället för en ny.

Har ni några tankar runt det här? Är det någon poäng att köpa en ny, säga Skoda Enyaq iV, istället för att plocka upp en som är 2-3 år gammal? Och om man tar en begagnad(oavsett märke) vad är det man skall kolla/värdera?

1 gillning

I ViBilägares podcast från igår 15/9 diskuterar man bla köp av begagnad elbil.
Innehåll: Vad ska man köpa? Ny eller begagnad? Var ska man ladda? Hur ska man ladda? Hur betalar man för laddningen? Hur hittar man den bästa snabbladdaren? Hur länge håller elbilen? Hur länge håller batteriet? Måste man köpa elbilsdäck till den?

4 gillningar

Jag köpte för första gången en ny bil privat när jag var ute efter en elbil våren 22. En hel del har hänt sen dess som gjort att jag absolut skulle titta på begagnat idag. Framförallt är det inte samma hets på marknaden så utbudet är betydligt större och priserna har gått ner. Det gäller förvisso också ny bil där man verkar kunna få hyfsade rabatter istället för hånflinande säljare som meddelar att det är två års leveranstid på bilar :).

Ett visst frågetecken på begagnade elbilar är status på batteriet. På en gammal leasingbil/motsvarande är det inte säkert att brukaren brytt sig att ta hand om batteriet och snabbladdat ofta och/eller laddat fullt ofta. Därför står en testrapport av batteriet på min kravlista vid eventuellt begagnatköp av elbil.

Skulle jag leta bil idag hade jag nog tagit in offerter på nya bilar och ställt det mot vad en begagnad motsvarande kostar. Utöver själva prisskillnaden måste man även väga in att en fabriksny bil har garantier, nya däck, billigare försäkring (oftast) samt känslan av att åka helt nytt vilket man bara själv kan värdera. Ytterligare en faktor skulle kunna vara finansiering, om man behöver det, där exempelvis Tesa och Polestar erbjuder låga räntor på nyköp.

Köpte en begagnad leasingbil från 2022 med 2000 mil på mätaren. Har inte märkt någon sämre kapacitet på batteriet men inte mätt om nu förre chauffören laddade som ett svin. Väldigt nöjd och sparade många tusenlappar men fortfarande den dyraste bil jag någonsin köpt, även jämfört med nya bilar jag köpt. Har också 6 års garanti kvar på Kian vilket känns tryggt.

Till er som äger Renault Zoe 22 kWh, NEDC är 240 km vad är rimlig körsträcka på vintern (Svealand)? 120 km? Hur illa kan degraderingen av batteriet vara på en årsmodell 2016 som rullat 45000 km, en ägare (andrabil). Ska själv ha den som andrabil, så ingen CCS är ok men räckvidden och batterihälsan kan vara avgörande.

Var en på jobbet med en 22kWh Zoe, han tog sig precis från Blomstermåla till Oskarshamn och tillbaka på en laddning vintertid, det är ca 8 mil.

1 gillning