NMC & LFP-batterier

Baserat från detta Detta gör vi en ren prattråd om dessa batteristandarder.

Det JAG vet och kan bidra med:

  • LFP innehåller inte Kobolt, som är problematiskt rent geopilitiskt.
  • LFP ska laddas till 100% men inte för att dom ska hålla utan för att dom ska fungera. Dom har ett snävt spann mellan ca 3,6 och 3v men problemet ligger i att dom håller ca 3,2V mellan ca 80 och 20%, därför måste det laddas fullt för att kalibrera “algoritmen” som räknar ut SOC.
  • NMC har en större skillnad mellan fulladdad och urladdad (mellan ca 3v och 4,2v på cellnivå) så där är enklare att småladda.
  • Det är en myt att man förstör ett NMC-batteri på att ladda fullt varje dag.
  • Det är däremot sant att man kan förstöra det på vissa bilar av att låta det vara fulladdat när bilen ska stå länge.
  • Nästan alla bilar har fräsig mjukvara som skyddar batteriet och kommer se till att det får så lång livslängd som möjligt.
  • Alla bilar mår bra av att laddas fullt då och då. Gör man det väldigt sällan kan bilen, när den kopplas ur, sjunka någon eller några procent under natten.
  • Inga tillverkare bygger hård eller mjukvara som aktivt förstör komponenter i bilen.
3 gillningar

LFP-batterier kan cyclas fler gånger än NMC-batterier och har generellt sett en längre livslängd. Intressant studie som nyligen kom från The Electrochemical Society var att LFP-batterier verkar ta mer skada av att laddas 100-75-100 än 100-0-100. Jag kan ju bara gissa vad som är mest vanligt för LFP-ägare.

Samtidigt har ju tillverkare, som du säger, tagit höjd för detta och kanske är det så att diskussionen om batterier är helt orelevant. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka det är rätt mycket “slit och släng”-mentalitet om man laddar 100% varje dag när tillverkaren rekommenderar 80%.

Stuiden: Radware Bot Manager Captcha

2 gillningar

Att NMC inte skulle förstöras av att laddas till 100% varje dag är en sanning med modifikation. Batteriet mår bäst av att vara under 50-ish procent över tid.
Så nej inga batterier förstörs av att laddas fullt hela tiden, däremot kommer de över tid degraderas mer än ett batteri som laddas enbart till 50%.
Där är forskningen generellt sett överens.

Sen är det också så att det skiljer ganska mycket mellan tillverkare hur väl deras batterier skyddas mot en snabb degradering och kunskapsnivån ute hos handlarna är också väldigt varierande.
Det resulterar i att alla konsumenter får inte rätt information i hur man ska ta hand om sitt batteri när man köper sin första elbil, eller hur bilen har lagrats i hallen (100% konstant i månader, för då visar ju mätaren i instrumentklustret längst räckvidd)

Är det verkligen en myt? Som jag förstått det så tär det mer på batteriet att ladda till 100% med en NMC-bil, men däremot att effekten inte är lika stor som många tror att den är, och att eventuella dåliga effekter kommer efter många (över 10) år. Myten är väl att överdriva skadan av detta, eller?

Personligen laddar jag ändå min NMC-bil till 80% i vardagligt bruk. Det är också det min biltillverkare (Renault) rekommenderar. Det påverkar inte hur jag använder bilen i vardagen, och om det gör att batterierna håller lite längre, så varför inte.

Däremot ökar gränsen till 100% om jag ska på långresa. Jag destinationsladdade till 100% varje dag när jag var på bilsemester i somras, just för att procenten där där för att användas när man behöver dem.

Att begränsa till 80% i vardagen är faktiskt också trevligt om jag stöter på gratis laddning någonstans, för då har jag ju plats kvar i batteriet att ladda de där gratis kilowattimmarna man får i :slight_smile:

Så jag skulle nog säga att begränsa laddningen till 80% (eller lägre) är något man kan göra om ens omständigheter tillåter det, då man får ute lite mer liv ur batteriet, men om man t.ex. inte kan ladda hemma, eller ofta behöver den extra räckvidden, så kanske man ska ladda till 100%. Batteriet håller kanske inte fullt lika länge, men det dör ju inte i förtid.

1 gillning

Effekten är synlig vid tester redan efter 3 år, vissa plattformar är det väldigt tydligt på. Däremot kanske den kännbara effekten för konsumenten inte kommer förens efter 5-7 år. Men det betyder ju inte att batteriet är helt oanvändbart, uppfyller en bil med 75% kvar av kapaciteten i batteriet ägarens behov går det ju fortfarande alldeles utmärkt att använda.

Men om man laddar fullt varje dag så är ju bilen inte full så länge.

Det står även att den inte ska lämnas fulladdad en längre tid :wink:

Just detta med batteri-slitage blir ju en dimension till om det är så att V2G börjar användas. Där hoppas jag man har alla betänkligheter med ansvar och garantier klara innan man börjar använda det. Kan bli mycket jobb för advokater annars!

V2G påverkar väldigt lite. Effekten som dras från batteriet är ingenting jämfört med full gas ut på motorväg. Snarare tvärt om – att V2G-systemet ser till att hålla batteriet på optimal SoC.

V2G kommer troligen aldrig slå igenom ändå.

I alla fall inte förrän det kommer kombiväxelriktare som kan hantera det samtidigt som solceller.

Det låter betryggande Peter, då borde det inte påverka garantierna från batteritillverkarna till det sämre iallafall kan man hoppas. Jag tror nog V2G har en framtid som komplement till batteriparker, men vi får se om marknaden trycker på för det! Den som lever får se!

Hur mäter ni egentligen att ert batteri degraderas eller ej? Lämnar ni in bilen återkommande (säg varje år) och mäter det via teknisk utrustning? Eller mäter ni det utifrån vad som anges i bilen från ett år till ett annat(förutsatt att det inte anges i procent)? Eller gör ni egna mätningar utifrån körsträcka?

Har själv ett NMC-batteri och har nu laddat fullt i ca 3 år och kan inte själv riktigt säga om räckvidden är sämre än när jag hämtade ut bilen. Det jag garanterat märker är dock sommar vs vinter. Där blir skillnaden så pass stor att den är märkbar vid normalt nyttjande.

För om det nu visar sig att degraderingen på NMC är relativt liten om man laddar fullt så tycker i varje fall jag att det känns bättre att ladda fullt(om man laddar hemma) och därmed mer sällan.

Det är svårt att mäta. Men det går att få en uppfattning

Men hur vet man vilket batteri bilen har?
:thinking::smiley:

Kolla manualen, googla, fråga tillverkaren, fråga forumet. :slight_smile:

Vissa tillverkare använder bara en enda batterityp. Renault t.ex. använder bara NMC-batterier i sina bilar (så vitt jag vet). LFP är på gång men inte än.

Vissa modeller kommer alltid med en enda batterityp. Samma sak där. Men det kan variera utifrån årsmodell.

Andra bilar kommer med olika typer beroende på hur stort batteriet är (tror Volvo EX30 är en sådan).

Hos vissa tillverkare (t.ex. Tesla) går det att se på VIN-numret vad batteritypen är. På andra kan informationen sitta på en etikett någonstans.

Utan att veta vad du har för bil så är det svårt att ge ett mer ingående svar.

Annars “behöver” du kanske inte veta vilken batterikemi bilen har. Tillverkaren rekommenderar ofta hur batteriet ska skötas, och ofta är det väldigt förenklade skötselanvisningar som prioriterar att de är enkla framför att de är optimala, men de kommer du väldigt långt med.

1 gillning

Får man även fråga vad er uppfattning är av termen länge när det kommer till att batteriet mår dåligt av att stå fulladdat länge? Är det dagar, veckor eller månader?

Jag noterade dessutom nyligen i en bok om motorbåtar att man rekommenderade att man tar in batteriet inomhus och laddar det fullt när det är dags för vinterförvaring av båten. Det låter ju som lite motsägelsefullt när man med bilar inte vill att batteriet skall stå fulladdat en längre tid.

Skulle inte säga att det finns “x antal dagar så dör ditt batteri” men om man har 100% på morgonen, åker till jobbet och gör av med 7-10%, sen kommer man hem vid 17-tiden igen och pluggar in, bilen laddar upp till 100 på någon timme och sen står den så i 12h varje dag 5-7 dagar i veckan i 3 år, då skulle jag säga att det är länge.

1 gillning

Tror på den teorin med. Brukar ladda våra bilar fulla, sen är MG:n på runt 10 - 15% efter ca 14 dagar och golfen efter ca 1 vecka.

Så 100% i två-tre timmar, 92% i 8 timmar, 84% i några timmar, osv…

Funkar ju när vi har så nära.

Min första elbil laddade jag 100% alltid för den saknade inställning, på vintern blev det 100-10% varje dag fram och tillbaka till jobbet.

1 gillning

Batterier för motorbåtar är ju (antar jag) blybatterier. Blybatterier har helt andra kemiska egenskaper än litiumbatterier, vilket är vad som används som “driftbatteri” i en elbil, och därmed också andra skötselråd.

Elbilar har för övrigt också blybatteri, som används för att driva lågspänningssystemet i en elbil. Det är bl.a. det batteriet som används för att “starta” elbilen genom att slå till en kontaktor som aktiverar högspänningsbatteriet. Är ditt lågspänningsbatteri trasigt så kan ditt högspänningsbatteri vara fullt, du kommer ändå ingenstans.

Men den här tråden avhandlar ju högspänningsbatterierna i bilarna, inte lågspänningsbatterierna. :slight_smile:

1 gillning

Engineering explained på Youtube har gjort två bra videos om NMC och LFP batterier.

Nmc

Lfp