Hej!
Jag hörde på en annan pod (förlåt) där Kenny Bräck dissade elbilen. En sak som fastnade hos mig och det var det här med miljödeklaration av nya elbilar och då gärna jämfört med en diesel/bensin-driven bil. Nu vet inte jag om det är något som redan finns, men jag har i a f inte sett det någonstans. Jag tror dock att Kenny Bräck har en poäng där och det vore väl bra om köpare av bil direkt, hos handlaren, kunde jämföra vilka miljöeffekter som tillverkning av elbilen jämfört har eller vad tror ni?
Vilken podd? Svårt att svar på Kennys resonemang om man inte hört det
Att jämföra just tillverkning elbil vs ICE-bil är annars en klassiker som många som har problem med elbilar kör. Det är välkänt att när bilarna har rullat exakt 0 mil så är ICE-bilen den bättre. Men så fort de börjar rulla börjar elbilen komma ikapp under sin livstid är elbilen vinnaren, alltså behöver man ta i beaktning hela livscykeln, inte bara tillverkning.
Sen kanske jag drömmer nu men har inte EU haft något om detta på tapeten? Eller var det våra egna lokala politiker som pratade om det?
Det är podden “Gubbar som tjötar om bilar”. När jag lyssnade på den stängde jag av och har inte lyssnat vidare.
Deras näst senaste podd, där utvecklingschefen på både Saab och Volvo och sedan VD för Geelys utvecklingsbolag CEVT i Göteborg och bla ansvarig för utvecklingen av Polestar 2 deltar, är mycket intressant.
Det är så intressant att de som är emot elbilar skall räkna med helt kedjan av utsläpp när en elbil byggs, men man tar sätten med hela kedjan av deras egen bils dinosauriejuice. Där är det bara siffran kring vad som släpps ut när det förbränns i bilen. Lägger man till hela produktionskedjan innan bensin når pump, så är den siffran inte alls lite “snygg”.
Här en länk gällande raffinering och utsläpp kring detta. Bara detta steg adderar 20-30% CO2.
Vad är det tänkt att man ska jämföra? Elbilar mot fossilbilar i allmänhet, eller ska man jämföra olika bilmodeller mot varandra?
Det finns så många variabler och osäkerheter att det vore väldigt svårt att ta fram något som är vettigt när det handlar om att jämföra olika modeller och tillverkare mot varandra, och väldigt svårt att kontrollera att dessa siffror faktiskt stämmer. Resultatet kommer bli att alla tillverkarna bara ljuger om hur bra de är för att bräcka sina konkurrenter.
Att jämföra elbilar mot fossilbilar rent generellt vet jag inte riktigt varför handlaren skulle blanda sig in i. Frågan är ju mycket större än handlaren för det första, för det andra så finns det stora möjligheter att ta fram vilseledande siffror, så att handlarna och biltillverkarna är fel källa för denna typ av information.
Men generellt så ja, att tillverka en elbil är mer påfrestande på miljön än att tillverka en ny fossilbil, i själva tillverkningsstadiet. Men i så fall är ju det bästa ur miljösynpunkt att använda en äldre begagnad fossilbil, och helt sluta tillverka nya fossilbilar. Det finns gott om fossilbilar på andrahandsmarknaden för de som vill vara “miljömedvetna” och inte bidra till onödig nytillverkning av bilar, när man kan återbruka en äldre bil istället.
Det tror jag kan komma framöver . Framförallt på elbilar jämfört med andra elbilar , och hur stora koldioxidutsläpp tillverkningen av batteriet gett upphov till . Och det vore nog bra för Europeiska batterifabriker , ur konkurrens synpunkt gentemot Kina . Det kan nog till och med bli straffskatt / tullar på vissa vid försäljning inom EU . Att inte Kenny bräck är så positiv till elbilar har jag inga problem med. Att en sån motorsport ikon , som hela sitt liv utövat motorsport , enormt framgångsrikt . Inte är så positiv är kanske inget att förundras över .
Suck. Som en som är lite trött på vi-och-dem-känslorna som många tycker om att uppvigla mellan EV och ICE-ägare så måste jag säga att det där argumentet att man inte kan skaffa elbil eftersom de minsann är lika miljöfarliga som en förbränningsmotorbil är så urbota intellektuellt oärligt.
Det är ingen som går på att det finns en enda av dessa människor som har valt att köra en förbränningsmotorbil “för klimatets skull”. Ta dem inte seriöst. Jag vet inte svenska översättningen, men på engelska heter tekniken (för det är en teknik) “bad faith argument” och jag känner att det har blivit väldigt vanligt nuförtiden i vissa kretsar.
Håller med till 100%
Jag är inne på min 3e EV och säkert någonstans runt 170 ICE lifetime
Valet att efter ett 10tal hybrider att gå EV har för min del absolut inget med miljötänk att göra bara 100% bekvämlighet att ha en daily driver som man kan “tanka” hemma på uppfarten som går tyst och vibrationsfritt och som har en bra form och funktion det blir fan inte mycket bättre än så
Jag har idag två (användbara) ICE sommarbilar en 1.8 liters och en 6.75 liters som används flitigt under dom varma månaderna här på Österlen och det kommer att komma och gå många fler innan jag lämnar in mitt körkort
Jag kommer aldrig sluta använda mina ICE fordon så länge jag kör och jag tror inte att vi kommer att sakna fossila drivmedel dom närmsta 50 åren och nu när Trump ska “drill baby drill” lär olje och drivmedelspriser gå ner och det kommer aldrig dom senaste 10 åren varit billigare att köpa bensin och diesel det kommer nog bli avsevärt billigare att köra en riktigt snål dieselbil än en EV dom närmaste åren så jag kan på sätt och vis förstå Kenny Bräcks reservationer om EV ägande
Just my two cents
Det är inte min mening att “uppvigla” till något, jag refererade bara till en pod där Kenny Bräck berättade vad han tycker om elbilar och efterlyste att tillverkare borde berätta vilken miljöpåverkan elbilarna har. Själv kör jag elbil vilket jag gjort i mer än fyra år och trivs bra med det.
“De här människorna” som jag lite konspiratoriskt anspelade på var inte du, kanske inte heller herr Bräck — jag vet ingenting om honom — utan de här mystiska skuggfigurerna som tycker om att så missämja och split mellan vanligt oskyldigt folk, oftast för egen vinning, varifrån det här måste ha sitt ursprung. Sen kan man vara oskyldig vidarespridare bara, för det är lätt att man dras med om man hör saker upprepas tillräckligt många gånger tills det blir någon slags de facto “sanning”. Man brukar ju ändå säga att vi lever i ett postfaktiskt samhälle.
Hej, på greenncap.com har man gjort ett försök till vägledning genom att man kan jämföra olika bilar och även väga in vilket land det används i. El framställd i ett kolkraftverk eller från vindkraft gör skillnad. Så en elbil som körs i Polen behöver köras fler mil än en som körs i Norge eller Schweiz. Allt beroende på energimixen i brukar fasen.
Jag tycker väl miljödeklaration och livscykelanalys är vettigt på alla produkter egentligen.
Det som stör mycket är att på elbilar bubblar man alltid om hur elen tillverkas för att visa sin poäng medan det aldrig tas med de enorma energimängder som går åt att göra motorbränsle när det jämförs.
Finns det ens en siffra på hur mycket koldioxid framställningen av bensin släpper ut, eller hur mycket el pumpar och raffinaderier använder?
Sen är ju frågan, gruvbrytning eller oljeutvinning, vad är mest skadligt för klimat och miljö?
Klart att du ska fortsätta köra dina entusiast bilar . Och biltävlingar utan äkta motorljud och känsla , tycker i alla fall jag kan kvitta att titta på . Säkert kul för dom som kör , men meningslöst för åskådaren ? . Jag har två syskon , en syster och en bror . Vem av oss släpper ut minst ? . Syrran har aldrig haft någon bil alls , och reser mycket sällan = självklar vinnare . Brorsan har två ICE bilar varav en cabbe entusiast bil , men kör bara totalt ca 5-700 mil om året , och föredrar att pula med sina bilar att hålla sig mer lokalt = näst bäst . Och jag då ? . Kör mestadels elbil , men mycket mil , och gillar att resa . Gran Canaria i januari , flyg till Luleå från Arlanda i Juli , tillbaka till Arlanda bytte vi bara flyg till Kroatien . Sammanlagt ca 1600 mil med flyg = riktigt dåligt med tanke på höghöjds effekten dessutom . Och som lök på fläsket så älskar jag kött , som ju också ska vara dåligt för klimatet säger dom . Så det hänger ju verkligen inte bara på om man kör elbil eller inte . Men jag hade ju varit ännu sämre om jag dessutom hade kört 3500 mil om året i en ICE bil i stället . Så minska lite är väl bra kanske.
Precis och sedan är det ju så att allt inte är effektiviserat när man tar fram ny teknik. Med det sagt så har väl fossilbilsbranschen livscykel haft ett herrans massa år på sig att komma dit man är nu. Inget man direkt stolt ska klappa sig på axeln för vad gäller miljöförbättringar/år i jämförelse.
Lite om Kenny Bräck
Jag vet inte riktigt varför en racerförares åsikt kring detta ska väga tyngre än någon annan av oss här på forumet. Han är väl säkert bättre än någon annan här på forumet på att bil köra fort på bana. Jag är väl bättre på IT-grejer än vad han är också, det är ungefär lika relevant i frågan om huruvida någon av oss är auktoriteter inom vilka slags fordon som är bättre ur ett miljöperspektiv eller livscykelanalys.
Jag har fått svar på min fråga och jag tycker att admin kan stänga tråden nu.