Hej!
I min bostadsrättsförening har vi nyligen skaffat laddlösning från Vattenfall Incharge. Laddboxen som används är en Chargestorm Connected 2 eller 3 (tror jag, det är någon liknande i alla fall), med dubbla uttag, ej fast kabel.
Våra parkeringsplatser är förhyrda, och även om det teoretiskt är möjligt att boende laddar på varandras boxar, är det inte tänkt att det används på det sättet. I praktiken laddar jag alltså alltid i samma uttag box, och det är bara jag som laddar i det uttaget.
Nu var jag inte involverad i detta projekt. Hade jag varit det hade jag förespråkat fast kabel, eftersom det är betydligt smidigare att bara kunna koppla in sig istället för att behöva gräva fram sin kabel och stoppa tillbaka den varje gång man ska parkera och ladda, och åka därifrån. Blir ju någon minut extra varje gång.
Jag frågade Vattenfall Incharge, som ansvarar för lösningen, om det går att justera boxen så att den alltid har kabeln fastlåst. Det går tyvärr inte. De sade att “kanske” en installatör kan fixa det, men då förverkar man garantin. Och man vill ju inte låta kabeln bara ligga där för vem som helst att plocka med sig.
Mot den bakgrunden funderar jag på om man skulle kunna göra en ful-lösning själv. Jag tänker att man borde kunna hitta ett bygellås (typ cykellås) eller liknande som är smalt nog att laddkontakten inte går genom, men brett nog för att gå runt stolpen, och låsa fast kabeln i själva stolpen. Det förutsätter att stolpen inte är bredare än kontakten, är den det kan man laborera med att hitta en bygel som är kort nog.
Jag tänker att man inte behöver kosta på sig ett dyrt cykellås, då en laddkabel kostar typ 1500 kr, utan någon “biltema-special” för någon hundralapp borde kunna vara ändamålsenlig.
Sedan vore det ju bra med någon slags snygg lösning för att hänga upp kabeln när den inte används, för att det inte ska se allt för fult ut om den bara ligger på backen i gräsmattan bredvid parkeringsplatsen. Tyvärr behöver jag några meter kabel då min laddbox sitter på “fel” sida. (Bilens närmaste hörn till laddboxen är höger bak, men laddkontakten sitter höger fram.)
Har någon på forumet gjort något liknande, och har ni några inspel?