Låsa fast sin laddkabel när inte boxen kan göra det

Hej!

I min bostadsrättsförening har vi nyligen skaffat laddlösning från Vattenfall Incharge. Laddboxen som används är en Chargestorm Connected 2 eller 3 (tror jag, det är någon liknande i alla fall), med dubbla uttag, ej fast kabel.

Våra parkeringsplatser är förhyrda, och även om det teoretiskt är möjligt att boende laddar på varandras boxar, är det inte tänkt att det används på det sättet. I praktiken laddar jag alltså alltid i samma uttag box, och det är bara jag som laddar i det uttaget.

Nu var jag inte involverad i detta projekt. Hade jag varit det hade jag förespråkat fast kabel, eftersom det är betydligt smidigare att bara kunna koppla in sig istället för att behöva gräva fram sin kabel och stoppa tillbaka den varje gång man ska parkera och ladda, och åka därifrån. Blir ju någon minut extra varje gång.

Jag frågade Vattenfall Incharge, som ansvarar för lösningen, om det går att justera boxen så att den alltid har kabeln fastlåst. Det går tyvärr inte. De sade att “kanske” en installatör kan fixa det, men då förverkar man garantin. Och man vill ju inte låta kabeln bara ligga där för vem som helst att plocka med sig.

Mot den bakgrunden funderar jag på om man skulle kunna göra en ful-lösning själv. Jag tänker att man borde kunna hitta ett bygellås (typ cykellås) eller liknande som är smalt nog att laddkontakten inte går genom, men brett nog för att gå runt stolpen, och låsa fast kabeln i själva stolpen. Det förutsätter att stolpen inte är bredare än kontakten, är den det kan man laborera med att hitta en bygel som är kort nog.

Jag tänker att man inte behöver kosta på sig ett dyrt cykellås, då en laddkabel kostar typ 1500 kr, utan någon “biltema-special” för någon hundralapp borde kunna vara ändamålsenlig.

Sedan vore det ju bra med någon slags snygg lösning för att hänga upp kabeln när den inte används, för att det inte ska se allt för fult ut om den bara ligger på backen i gräsmattan bredvid parkeringsplatsen. Tyvärr behöver jag några meter kabel då min laddbox sitter på “fel” sida. (Bilens närmaste hörn till laddboxen är höger bak, men laddkontakten sitter höger fram.)

Har någon på forumet gjort något liknande, och har ni några inspel?

Har likande ”problem”

Så jag köpte en DEFA hållare.

1 gillning

Den ser väldigt ändamålsenligt ut! Frågan är hur man kan montera denna på en stolpe.

Valfritt stolpfäste med montageplåt.

Nackdelen är då att den är ganska enkel att demontera om man verkligen vill ha kabeln.

Hej

Tolkar texten som det är en stolpe/parkering och inte “tvillingstolpar”, för då kanske det gått att byta parkering med någon med samma problem.
Tycker det låter som mer problem med två hänglås att fixa med. Kommer ihåg när man för i tiden hade motorvärmarstolpe, där låsen frös och man fick ta fram tändaren och värma nyckeln för att tina upp låset.
Hade släppat sladden eller köpt en i anpassad längd.
Kan vara så att BRF:en har synpunkter på en hängande kabel, skulle kolla upp det också.

Det verkar som om förslagen springer iväg i pris.
Vi vet inte vad har du för stolpe eller vägg att fästa något i? Får du göra åverkan på det?

Finns lås för bara kabeln, typ dessa:
https://amzn.eu/d/gjYngbw

https://amzn.eu/d/cBxxRT9

Tack för svar!

Ja, det hade kanske varit möjligt för mig att byta plats med min granne som parkerar bakom mig, så att jag har närmare med sladden. Då skulle man inte behöva hänga upp en sladd som är lika lång, vilket hade gjort lösningen snyggare. Jag hade kunnat komma undan med en kabel som är 1-2 meter lång bara. Frågan är om det ens går att köpa så korta kablar. Behöver vara 22 kW också, både laddbox och bil klarar det, så det vore dumt att begränsa sig.

Det finns ingen vägg att fästa något mot, bara en stolpe. Det går ju ström genom stolpen eftersom det är därigenom elen matas, därför så är det nog ingen bra idé att göra någon åverkan på stolpen. Att fästa något runt den borde ju dock gå. Däremot behöver ju själva infästningen då vara säker. Det var därför jag var inne på ett cykellås från början.

Angående att fråga BRF:en, givetvis så kommer det vara nödvändigt innan jag gör något. Men jag tänker att jag vill lägga fram ett förslag på hur det kommer se ut och vad jag kommer vilja göra så att de har något de kan säga ja eller nej till.

Sedan behöver jag också testa se vad som händer om man låter kabeln sitta fast i laddboxen, så att idén i sig faktiskt fungerar. Vore dumt om t.ex. laddsessionen inte stoppar tills man faktiskt kopplar ur kabeln ur boxen.

Minst jobb är väl som du var inne på ett cykellås av kedje eller vajermodell som du lindar runt stolpen/sladd med lämpligt antal varv så det blir så tight att laddkontakten inte går att dra ut. Blir ingen påverkan på BRF egendom och du kan lätt ta bort om behovet ändras. Denna lösning kan ju kosta relativt lämpligt mycket också.

Vajerlås var ju faktiskt en bra idé. Ett av tveksam kvalité och säkerhet (men tillräckligt bra för detta syfte) är ju svinbilligt (kostar bara några tior) och att köra vajern mer än ett varv runt löser ju problemet med att ett vajerlås är för långt, och att det är svårt att hitta ett bygellås som är av en bra längd och bredd.

Nu gäller det bara att hitta en extra laddkabel, så jag kan ha en som jag har hemma, och en som jag har prydligt nedstoppat i baggaget bara.

En hållare som jag kan montera på stolpen med U-klämmor för att hänga upp kabeln på är sista pusselbiten bara, men det ska ju inte vara så svårt att hitta.

Något sånt här och några buntband kanske: Kabelhållare, 90–110 mm - Biltema.se

Tack för inspirationerna. Får låta det mogna till lite och se var det landar!

ChargeStorm Connected 2&3 har funktionen att låsa fast kabeln permanent. Med ett litet aber, att kabeln endast är fastlåst så länge som stationen är strömsatt.

Och samma aber gäller även flera andra boxar som kan låsa fast kabeln. (Kan vara värt att kolla upp, om det är en viktig funktion).