Kanske inte riktigt passar under enbart laddbara bilar. Köpte en ny KIA Niro PHEV 2019. Sålde den i höstas då jag köpte nya KIA Niro PHEV 2024, den kom som ny 2023 tror jag. Bor på landet och kör en del lokala sträckor men ofta fram och tillbaka till Sandviken. 7 mil totalt. Även till och från Gävle. Den nya Niron går att värma upp med el från högspänningsbatteriet. Ingen körning med bensinmortorn för att värma upp kupén. Har nu kört 680 mil med bilen. Så mycket el som möjligt. Med den gamla Niron så kunde jag ligga på en halvliter bensin per mil på vintern. Med den nya, med lite större batteri och eluppvärmning av kupén så ligger snittet för bensin på 0,2 liter per mil. + en del el i båda fallen. Köpte bilen maxutrustad när det var en kampan i höstas. 410 000 SEK. Svårt för mig att motivera att köpa en bil som enbart går på el. 60 mil till sommarstugan. Dit körde jag i höstats på 0,38 liter per mil och 8 kWh el. Snart kommer effektavgifterna på el. Då ställer jag ned bilen till max 2 kW. Vet att alla som har hybrid, PHEV eller ren elbil har olika förutsättningar. Mitt val blir oavsett KIA tack vare 7.års garantin. Detta är min 4:e KIA. Började med diesel för 10 år sen. Oj vad jag tyckte om min 7-växlade KIA Ceed, diesel, GT-Line. Saknar den.
Det här var ett ämne som lockar till att återvända. Ja du har verkligen rätt i att elbilar inte passar för alla . Kanske om 5-10 år med bättre batterier och lägre priser. Jag pendlar 12 mil om dagen i en elbil i golf klassen, med 58 kwt batteri . Laddar till 80 % som man rekommenderas nu på vintern , och kommer hem med 20 -25 % en vecka som denna . Med ca 5 mils räckvidd kvar = bedrövligt lite om man ska ha marginal för omväg eller stillestånd , vid olycka eller stopp i trafiken av andra orsaker som snöoväder mm . Skulle jag då känna mig som en privilegierad människa , på färd till huvudstaden 35 mil bort i dag med stopp på E4 an ? . Med stopp var 15 e mil för laddning vid något snabbmatskedja? . Svar nej , jag skulle få ångest över risken för stopp i trafiken , när batteriet kommit ner under 30% , och därmed stannat var 10 e mil . Men nu till den positiva biten . Jag hade en laddhybrid med 6 mils räckvidd WLTP , och låg på en förbrukning på 0,4 liter milen på vintern , och 0,3 på sommaren , med samma transportbehov som nu . Körde mestadels på hybridläget , då bilen blev så bedrövligt slö på ren eldrift, visst blev det fart på den vid plattan i mattan , men att rusa en nystartad motor kall kändes inte bra . Så i stället för det bekväma lyxigare valet laddhybrid, om man bara har behov av en bil , så har vi en elbil och en dieselbil. Där vi väljer dieselbilen på långfärd . Vi är ju ändå två vuxna människor i familjen som behöver var sin bil . Inte ovanligt i samhället vi bor i i alla fall , det står två eller fler bilar utanför dom flesta villorna . Fördelningen på mil efter ett år med denna lösning, har hamnat på 3200 mil på elbilen , och 700 mil på dieselbilen . Det hade kunnat varit lägre på dieselbilen , och högre på elbilen , men av omtanke om dieselbilens välbefinnande, så tar vi den på 8-10 mila rundor ändå ibland på helgerna . Gumman kör mest lokalt . Alla människors transportbehov ser nog väldigt olika ut ,och därmed också vad som passar bäst för dom .