Laddbox som är förberedd för V2G?

Hej,

Går i planerna att skaffa laddbox hemma där Zaptec varit toppkandidaten, fram tills jag såg att Tibber nu stödjer ChargeAmps. De har en intressant laddbox, Charge Amps Dawn, som säger sig stödja V2G protokoll. Från tibbers hemsida:
“Charge Amps Dawn är förberett för ISO 15118, vilket öppnar upp för flera spännande möjligheter när framtidens elbilar börjar stödja vehicle-to-grid-teknik”.

En ISO standard tänker jag låter bra och att det borde vara det som gäller framåt, men samtidigt har jag ju hört, i ex. elbilsveckanpodden, att det finns olika standarder för V2G idag. Är det dumt att hoppa på ISO 15118 standarden om den bara är en nisch för vissa bilmärken eller hur ser det ut? Eller är vi för långt ifrån V2G så att standarden kommer hinna ändras så mycket så att boxen blir obsolet innan funktionen kan användas?

Länk till Tibber:
Charge Amps Dawn – Ladda elbilen hemma :zap: Tibber Store

Det finns en hel del osäkerhetsfaktorer som omgärdar V2G (både via växel- och likström). Att köpa en laddbox som åtminstone är förberedd för ISO15118-protokollet är ett bra första steg, men det dröjer sannolikt 3-5 år innan det finns en full kommersiell tillämpning av tekniken.

Värt att tänka på är att tex Volkswagens MEB bilar enbart stödjer V2G via DC

Dvs det krävs en box som inte ens finns på marknaden idag för dessa bilar.

Jag är övertygad om att man de närmstare 5-6åren helt kan räkna bort V2G som en lösning för privatpersoner.

Tack för svar! Jo det är det jag tänker, därav att det känns som att standarden hinner ändras från nu till då, och att man betalar en premium för en box för en funktionalitet som är utdaterad när V2G blir verklighet för massan, och när det väl rullar ut så är det ISO15118: 2030 som gäller (hur nu numreringen fungerar).

Tack för svar! Menar du att om 6 år så kommer V2G vara ett minneblott för privatpersoner, eller att det blir tillgängligt till folket först om 6 år?

Värt att lägga till är även att om ISO 15118-20 rent tekniskt stödjer V2G med AC, så saknas en del data (bl.a. nätkoder) som laddstationen skulle behöva skicka till bilen innan sessionen startas. Det är tänkt att lösas med ett tillägg som ska komma ut till sommaren (om allt går som planerat).

Dessutom så saknas säkerhetskraven för V2G AC i produktstandarden, som även den håller på att tas fram. Därav är det oklart vem (laddstation/infrastruktur eller bil) som ska svara för olika delar av säkerheten och efterföljandet av nätkoder mm. Produktstandarden ligger iaf ett par år bort.

1 gillning

En annan fördel som går att använda redan nu med ISO15118 är att laddboxen kan kommunicera mer med bilen (än vad som görs nu via CP signalen), du får te.x ut bilens SOC och identifiering av bilen (alltså även vid hemmaladdning via typ2 handsken). Inte så häftigt kan tyckas, men har du två, eller flera, elbilar hemma som du laddar från en laddare kan du enkelt logga hur mycket varje bil har laddat, akumelerat, samt om laddaren vet bilens SOC så kan du med smartladdning hitta dom billigaste timmarna att ladda. Jag vet att man kan göra detta genom bilens app, telematik, och Tibber, med glesa uppdateringar. Men det är ju att föredra att slippa molnlösningar och ha SOC i realtid för att ladda sin bil hemma.

Vad jag vet finns det ännu ingen kommersiell hemmaladdare med ISO15118 som låter användaren göra detta ännu, men det finns laddare med öppen kod via Github som gör detta redan nu.