Krav på laddstolpe på parkeringsplats

Man läser att det nu ska bli retroaktivt krav på laddstolpe om en parkeringsplats har 20 eller fler platser.
Läser också allt i från kommuner som säger de inte går och de lagt konsult pengar på att komma runt kravet till föreningar som säger de inte har pengar och kommer få lägganer.

Vad är det som gäller?. Låter som gjort för spjutspets journalisten @Esse att gräva i.

Vart läser man det?

:slightly_smiling_face:

Tex

Katastrof ifall en infrastruktur som samhället skulle må bra utav får en kosekvens som gör att något annat bra behöver upphöra.

Får väl byggas 19 officiella parkeringsplatser och resten är ”djungelns-lag”-platser utan parkeringsförbud :see_no_evil:

Jag har fattat det som om man har gratis grusparkering behöver man inte ha laddare… men kan ha förstått fel

Får bli fler grusparkeringar då.
Nej missförstå mig rätt. Båda delarna i samhället behövs verkligen. Så man skall givetvis inte jobba mot varandra

[editerad efter att ha haft problem att hitta rätt pdf]

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32024L1275

Bara att gräva ett dike innan tjälen 2026, lägga lite 50 mm markrör, fylla igen och sedan strutsa/rulla tummarna.

3 gillningar

Sent skall syndaren vakna.
Kravet på att det ska finnas laddstolpar om man har 10 platser eller fler vid nybygge och retroaktivt att man ska ha en om man har 20 eller fler. Kom väl redan 2019? Men man har väl inte viljat ta tag i saken förrän det verkligen brinner i knutarna.
Finns det krav på effekt? Om inte och man har motorvärmaruttag går det väl att byta ut dom och ställa ner effekten på typ 3Kw. Då kommer man billigare undan.

Känns inte som ett jätteproblem.

Har du 20 platser, gör om en till cykelställ.
Har parkeringen belysning så kan man ju säga att det typ är fördraget. Man behövde inte montera upp något.

Många parkeringar har ju även nåt trefas uttag för typ korv/biljettvagn eller loppmarknad på parkeringen, där är en förberedelse.

Ibland äger kommunen byggnaden där verksamheten är, då är det helt plötsligt ett ickeproblem för föreningen.

Hittade ingenstans där effekten är definierad, tekniskt sätt bör det vara att, som nån annan skrev, byta ut motorvärmaruttagen mot billigast möjlig laddbox säkrad med 10A enfas.

Om inte motorvärmaruttagen t.om kan räknas hem som förberedelse för laddpunkt.

Är nån så dum att dom betalar en jurist för att komma runt kan dom ha det svettigt, det kommer förmiddagen kosta som att bara följa kraven…

Blir ju samtidigt löjligt att leta efter ”skitlösningar” för att bara ticka en box. Antingen gör man det som det skall göras eller så kan man skita i det.
En 3,7kw-laddare vid en förening hjälper på sin höjd en laddhybrid.
Att ha ett motorvärmaruttag och att det skall laddas via schuko är inte säkert och har ännu lägre effekt än ovannämnda.

Kreativitet skall belönas, men detta blir bara kortsiktigt, en onödig utgift utan att påverka eller hjälpa något. Så skall det göras så anser jag att det skall också bidra med något :blush:

Håller med, men det är en väldigt stor skillnad i arbetsinsats och kostnad på många ställen att gå upp till trefas matning och beefa upp alla delar dit. Särskilt om det är från byggfuskens gyllene årtionde 70-talet så kablarna ligger löst i marken istället för rör…

Felet är att vi av någon underlig anledning är på väg mot att strössla ut laddare överallt och samtidigt får våra bilar längre räckvidd och behöver laddas mer sällan. Är ju inte så att parkeringar rent generellt har krav på sig att erbjuda andra drivmedel så varför skall man behöva erbjuda el? Se istället till att stödja mer laddning vid bostaden för det är ändå där som bilen står klart mest.

1 gillning

Håller med.
Sen kan dock den publika laddningen (AC samt DC) hjälpa till att sänka tröskeln för de som inte har möjlighet att ladda hemma men hemskt gärna vill åka helelektriskt.
Sen bra för laddhybriderna. Där kanske de gör som mest nytta med tanke på deras låga räckvidd på el i förhållande. Kan en ännu större andel av resorna vara på el för dem är det bra för alla :blush:

Jag tycker lagen skulle börjat med att om du har en egen parkeringsplats så ska du kunna få upp en laddare… det känns som det viktigaste att ha på plats innan man vågar gå över till elbil.

För publik ac laddning har en tendens att bli dyrt…5-7kr kwh + parkering är inte jätteovanligt… även om ac laddningspriserna faktiskt börjat gå ner lite senaste året.

2 gillningar