Krånglande laddare

Jag DC-laddar ett fåtal gånger per år. Jag har appar registrerade med bankkort inlagda i telefonen. Komma till en laddstation och börja med att hämta hem lämplig app och regga bankkort där och då? Nej jag tar fram telefonen, startar appen i fråga, kopplar in kabeln och klickar två gånger på telefonen och laddningen startar. Min timeout ligger på max 10 sek.

Appar som samlar olika operatörer är oerhört bra tycker jag. Elton är min favorit. Den fungerar överallt känns det som.

1 gillning

Jag pep mitt Elli kort och den säger man ska välja uttag i skärmen… Men inga knappar och skärmen är inte touch eller så var touch trasigt… så noll fysiska knappar

Försökte betala med vanlig bankkort gick inte heller.

Lyckades efter en stund få igång laddningen i Elli appen…

Värdelöst.

När man förköpet på Elton. Får man då 30% på de antal kWh man köper på det utskrivna priset?.

Eller köper man tex 300kWh som man sedan får använda hejvilt överallt?

Förköpa? Som jag skrev så DC-laddar jag sällan så att man kan förköpa något i Elton-appen vet jag ingenting om. Sist bara startade jag laddningen hos Circle K med Elton-appen.

1 gillning

Elli kan starta recharge, oftast i alla fall…

1 gillning

Yes. Men inte kortet utan fick gå till appen. Tyvärr var den stationen lite för ny så märkningen stämde inte riktigt… Men lyckades lista ut det.

Ok. För man kan förköpa antal kWh… men förstår inte riktigt hur det gynnar köparen att göra det.

@cgullin har du koll?

Som jag fattat det så får du ett saldo på 300 kWh som du får 30% rabatt på när du laddar. Eftersom kostnaden är 549kr/mån så krävs det att du i princip laddar alla 300 kWh för att det ska löna sig tänker jag. Recharges 6,29kr blir 4,40kr och då tjänar man typ 60kr… så jag hoppas att jag förstått det fel för det låter sjukt onödigt :sweat_smile:

1 gillning

Exakt min tanke också… Känns klart ovärt.
Jag hade hoppats man förlöpte tex 300kWh som man sedan får ladda upp var man ville.

För en som mig, som är ganska grön på elbilsladdande, har det flera gånger krånglat på diverse sätt. Kanske inte avbrutits mitt i, men väl varit knepigt att få det att starta. Inte sällan rörigt att förstå hur man skall göra, alternativt inte lyckats alls.

Numera försöker jag hålla mig till Circle K, som är någorlunda lättbegripligt.

Jag förstår dig. CircleK har lyckats ganska bra med sin app tycker jag. Att läggatil autocharge är också smidigt… Dock borde det vara en stor skyllt att laddaren har autocharge så man inte kopplar in å står som ett fån och väntar på att den ska börja ladda… Självklart aldrig hänt mig, utan en kompis :wink:

Testade precis Göteborg Energis egna laddare. Spännande upplevelse!

Första gången fock jag igång laddning efter ca tio minuter fipplande deras hemsida.

Andra gången hamnade jag på nedladdning av deras app. Registrera konto och eller logga in med BankID. Båda går bra. Men oavsett har jag inget konto.

Vad hände med att betala med kontokort? En teknik som fungerat smidigt i tjugotals år.

Jag försökte inte ens ladda på GBG energi… Usch…

…4 stolpar… Alla går på den hastigheten… Awesome

Det ser ut som Gävle, där är trippelskåp med 6 uttag. Nåt är fel där…alt en felaktig inställning i laddaren som begränsar vid något tröskelvärde.

2 gillningar

Yepp. Lustigt nog så pratade jag med en person som jobbar på max där. Och när alla uttag är upptagna så går ventilationen hos dem ner…

Något är väldigt fel.

Uttags numren stämmer inte heller mot appen (Elli) så .an fick gissa

Är det Max vid Geodetgatan? Minns att jag hade en otroligt seg laddning där i somras. :low_battery:

1 gillning

…vet inte vad gatan heter men stämmer att det var vid MAX iallafall.

Är det InCharge/Vattenfalls laddare? Felanmäl gärna så de kan kolla extra på problemet.

Vet om en handfull Kempower-anläggningar som är nedstängda/nedstyrda pga tekniska problem med installationen.

1 gillning

Vet inte riktigt var jag ska lägga detta men…känns som man blir här ett tag