Köpa ut leasingbil?

Hej
Ville bara kolla lite med er här då jag är lite osäker på om jag ska köpa ut min Mini Cooper SE efter 36 mån privatleasing. Den kostade som ny 369000kr där jag även fick 70000kr i bidrag då min leasing hamnade på 3500kr med 4500mil. Sen har ju avgiften tyvärr höjts som för många andra men räknar jag ett snitt så har jag betalt ca 140000kr. Får nu erbjudande om att köpa ut bilen för 224000kr där jag är lite osäker på om jag ska köra på det. Med tanke på att den fallit som en sten i värde och går bara 17mil på en bra dag så är det kanske dumt. Vi använder den som en lite extrabil där jag funderar på att istället köpa en bensin mini och köra den några år tills jag kan köpa en beg elmini senaste modell som nu går dubbelt så långt men tycker de är lite dyra just nu.

Detta är ju så klart ett val jag själv får göra men tar gärna emot lite tips :blush:

Kollar man beg marknaden så verkar mini se ligga runt 220.000 så firman verkar har lagt sig på oprutade marknadspriser. Man tycker ju att de borde kunna erbjuda lite bättre pris om du köper loss den direkt vilket sparar viss hantering för leasingbolag och bilfirma.

Ett annat tips på en trevlig bil med ungefär samma räckvidd och storlek är mazda mx-30. De verkar gå att hitta från 180.000kr, så lite billigare om du vill fortsätta med elbil. Dock var det väl bara 7kw ac laddning på dem om jag minns rätt. 11kw först från årsmodell 2023 och då kostar den ca 250.000kr och uppåt. Samt lite motorsvagare än minin.

Välkommen till forumet Peter,

ÅF vill troligtvis inte sälja bilen till dig. De tjänar mer på att du lämnar tillbaka den så de kan sälja den vidare (utomlands?) och att du istället leasar en ny bil av dem.

Om du är nöjd med just den bilmodellen så kan det faktiskt bli billigare att leasa en helt ny likadan än att behålla den 3 år gamla som du har, pga t.ex. att försäkringen blir dyrare (halvförsäkring blir till helförsäkring), servicen ingår inte längre i leasingpaketet, du tar hela risken med ytterligare värdeminskning och besvären blir ju fler ju äldre bilen blir.

Det som talar för att köpa bilen är om du har kört många övermil eller har många småskador på den som kommer kosta mycket att laga. ÅF kommer strunta i det om du köper bilen.

Så fråga om du kan få en bra deal på en ny leasingbil och jämför. Precis som det är dags att förhandla ner bolåneräntan just nu är det läge att förhandla ner leasingpriset.

Tänk också på vad det kostar i värdeminskning och utebliven ränta/vinst att köpa en bil för alla pengarna istället för att ha pengarna på börsen eller sparkonto med bra ränta.

Ja du har rätt den ligger nog lite högt så har nog bestämt mig för att inte köpa ut den. Tror faktiskt jag kommer köra på en beg bensin mini cooper något år och ev köpa en av de nya elmini när de kommer säljas beg för att undvika dessa sjuka värdetapp som varit på nya elbilar.

Tackar för ditt svar

1 gillning

Hej
Jag tror nog att de vill sälja bilen till mig då de jagat mig delux :blush: de får nämligen inte sålt bilarna för ett högre pris då de ligger ute till försäljning i en evighet. Har även kollat privatleasing på en ny där en motsvarande hamnar på 4700 vilket blir 170000kr på 36mån. Det tycker jag känns som ganska mycket pengar för en liten extrabil. Sen säger de nu att de vill vara sjysta och köra med fasta leasing avgifter som varken kan gå upp eller ner vilket är lite komiskt då räntan troligen kommer gå neråt nu men man vill bara höja priset då sänkning så klart inte är lika kul :star_struck:

Tror faktiskt jag kommer köra på en beg bensin mini cooper något år och ev köpa en av de nya elmini när de kommer säljas beg för att undvika dessa sjuka värdetapp som varit på nya elbilar.

Tackar för ditt svar

1 gillning