Köpa bil: Audi Q6 med mindre batteriet

Har gett mig in i elbilsdjungeln och 2025 blir nog året då jag köper en elbil.

Den bil jag helst vill ha är Q6, som tveklöst bäst matchar det jag vill ha. Men det blir i så fall den billigaste versionen, den för 749k med mindre batteri. Lägger till Tech paket pro och MMI pro som de stora tillvalen. Med stöldlarm och mörktonade rutor stannar det på 840k. G A L E T. Plus vinterdäck och förlängd garanti, men det betalar jag eventuellt separat.

Har kollat på alla videos som finns och lyssnat på era poddar där Q6 diskuteras. Hittar inget där den billigaste versionen har diskuterats eller provkörts. Det nämndes ialla fall att Performance-varianten var bra. Kan även versionen med det mindre batteriet vara acceptabelt och ge samma körkänsla etc? Precis som det nämndes i podden så kommer bilen för mig primärt att användas som stads-SUV.
Att Q6 är byggd på PPE, är det ett stort plus i jämförelse med tex Q4? PPE är väl såklart bättre anpassad för elbil men har det någon stor betydelse för oss köpare?
Vad tror vi om elbilspriserna, kommer de gå ner redan under 2025? Och i synnerhet tyska jättarna Audi, BMW, Merca etc, tror vi att de kommer att tvingas sänka sina priser inom överskådlig framtid eller kommer de vägra göra det?

Q6an är ett dyrt val som kommer kosta, jag vet. Det är dessutom privatköp. Galet men alla elbilspriser är ju sjuka och ingen bil jag är intresserad av stannar under 700k (jo Tesla, strax under) och om jag ska lägga 700k+ på en elbil så kan jag fasen lika gärna tänja på det och köpa den bil jag faktiskt vill ha. Lite så känner jag. Jag hoppas på nån bra kampanj under året så man får ner kostnaden lite ialla fall.

Mina alternativ:
Tesla Y Juniper 2025, om den uppgraderas likt Model 3 och priset inte går upp för mycket. Förmodligen allt som allt det bästa (eller minst dåliga) valet egentligen, känner jag.
Q4 45 e-tron, i så fall rätt bra utrustad. Stannar då på 730-760k
ID4 GTX, OM interiören får en uppgradering i nivå med den ID7an har och priset håller ungefär samma nivå. Slutpris ca 750k

Tar gärna emot input, särskilt om Q6an med mindre batteri.

Är lite i samma sits och har kikat en del på Q6 som väl bockar de flesta av mina kriterier. Jag gillar SUV-konceptet, utrymmen, snabb laddning, bra komfort, att den har OPD och bra infotainment. Jag har också tänkt att lilla batteriet får räcka med tanke på prislappen. Det ska sägas att via medlemsskap i vissa organisationer så kan man få ned priset 9%, vilket gör det lite bättre. Nu har de även kampanj på några lagerbilar så man kan få 70 tkr i rabatt på performance, men det blir fortfarande inte billigare än att välja det lilla batteriet.

För min del har jag inte slagit till ännu av främst två skäl, en basutrustad med kontrastlackering och 19”-fälgar tycker jag ser ganska tråkig ut och ger mig inte något riktigt ha-begär, och så såklart priset som är mastigt. Det är ett antal extra tusenlappar mot vad jag betalar idag för min XC40 Recharge vilket gör att det tar emot lite.

Jag har även försökt att verkligen gilla ID7 GTX Tourer som får bra recensioner, men det är lite samma där att den inte riktigt lockar med dess tveksamma infotainmentsystem. För mig är det Polestar 4 som lockar mest just nu, efter prissänkningen så får man mycket bil för pengarna där som egentligen har allt jag vill ha: snygg bil, bra komfort, bra körkänsla, bra infotainment. Det den saknar är SUV-känslan och möjligen en bakruta :grin:

Än är dock inte mitt val gjort och prissänkningarna som kommit gör en osäker, vill inte göra ett dåligt köp.

Insåg att jag inte skrev något om lilla batteriet. Jag har inte heller sett någon provkörning av den och tror att lilla batteriet precis börjat tillverkas? Bilen blir ju såklart långsammare och får kortare räckvidd med det batteriet än de större men jag tror absolut det funkar, om man är medveten om det. Körkänslan och komforten med luftfjädring tror jag blir samma som de större modellerna.

Tycker det är kul och bra att vi människor är olika. Idag var vi inne i stan och passade på att hoppa in på VW (och klappade ID.7 Dog) och Polastar, tyvärr har Volvo stängt på söndagar men Volvo är så svalt hos mig så kanske gör detsamma. Dessutom är ju bilen beställd…

Polstar tilltalar inte oss alls. Jag gillar inte SUV/crossover så det påverkar ju också så klart.
Infotainment hos Polstar med Google tycker jag inte alls om, i motsats till @tobias. :slight_smile:
Polstar 3 sittar man skönt i men mitten bak i både 3 & 4 men framförallt 3 är bedrövligt. Så otroligt hårt ryggstöd, som en planka.
Vi har iof (för)många barn med 3 st så jag förstår att inte alla ens tittar/tänker på det.

Men som jag började med tycker jag det bara är kul att vi är olika. Annars skulle vi alla åka runt i den otroligt tråkiga Tesla Y. :grinning:

Att vi inte sett något om det lilla batteriet har att göra med att den kommit igång senare i tillverkningen, mig veterligen har det inte börjat levereras någon Q6 med det lilla batteriet än.

Gällande PPE på Q6 vs MEB på Q4 så är det jättestora skillnaden. Det är tack vare PPE som du får 800V-system för snabbare laddning, bättre dragvikt, bättre infotainment, bättre motor och broms, större batteri osv.

Du nämner stadssuv och då borde väl lilla batteriet inte vara någon större fara. Jag tror att det är en toppenbil för staden, fin styrning och bekväm :slight_smile: För laddning har man snabbladdningen när man väl ska åka någonstans och gör man det en gång per år eller så, så är det kanske inte värt att betala de extra pengarna för ett större batteri.

Model Y Juniper kommer nog vara lockande, pris eller så har vi ju ingen aning om idag så svårt att jämföra med just nu. Q5 skulle jag säga är en mycket sämre bil än Q6, ska du ta en sån så se om du kan hitta någon beggad som du har ett år innan du sen köper en Q6. Jag tror nämligen att Q6 kan gå ner i pris under 2025 och framförallt när BMW iX3 kommer så blir det priskrig mellan dessa (hoppas jag).

Avvaktar också med köp, hoppas på nån bra kampanj innan jag slår till. Bäst om man kan vänta till nov-dec 2025 då priserna alltid sjunker lite men kan nog bli svårt att hålla sig till dess. Men dyrt blir det hursomhelst, det är ju ofrånkomligt.
Det kommer ju hända mycket 2025, många nya bilar och uppgraderingar av modeller. Och förhoppningsvis sjunker priserna på elbilar överlag.

Dock är jag nöjd med standardfärgen på Q6, tycker inte den är lika snygg i ljusa färger. Framför allt inte i vitt, den är ju hiskligt ful :slight_smile:

Jag gillar SUVar så av den anledningen så är ID7an mindre intressant. ID4 i så fall om den får samma interiör som ID7.
Polestar har jag också koll på, snygga bilar, men blir det inte Q6 så lutar det mer åt nya Tesla Y Juniper om priset håller sig på ungefär samma nivå som nu.

Svårt att välja bil och göra ett bra köp. Överlag känns alla köp av elbilar i nuläget som otroligt dåliga affärer så jag har förlikat mig med att det blir en rejäl förlustaffär oavsett bilval. Så därför känner jag att pengarna i så fall ska brännas på en bil jag verkligen vill ha :slight_smile:
Om du slår till på en Q6 så skriv gärna igen och berätta hur den känns.

1 gillning

Tack för bra input. Besvarar många av de funderingar jag har haft. Då är nog Q4an helt ute ur bilden. Bör väl kanske finnas några fördelar med ett mindre batteri också, tex mindre vikt, mindre slitningar på däck mm samt kanske lite billigare försäkring.

Tanken är att försöka hålla mig kall och vänta ett tag och se vad som händer i början på året innan jag slår till. Det kommer ju många nya bilar och uppgraderingar av modeller. Inte minst av Tesla, Y och kanske till och med budgetvarianten Q som kan röra om i elbilsgrytan igen.

Jag hoppas också verkligen på ett priskrig, inte bara mellan BMW och Audi. Överlag måste väl priset på elbilar sjunka snart. Med så många nya, bra och snygga elbilar som poppar upp så måste ju konkurrensen tvinga ner priserna, tycker man.
Jag tror att väldigt många har både köpkraft och köplust av elbil och om bara priserna sjunker så tror jag att elbilsförsäljningen skulle blomstra rejält.

1 gillning

Absolut, håller med dig. Jag gillar SUV så bara därför ID7 faller bort. Gillar ID4 så om den får samma interiör och uppgradering som ID7 så är den högintressant.
Ja det rullar så galet många vita Tesla model Y på vägarna här där jag bor, komiskt att se. Bland annat därför jag gärna väljer bort Tesla. Men med en ny förbättrad version av model Y och ungefär samma pris så blir det ändå svårt att avfärda Tesla som möjligt val. För mig, så känns allt sammanräknat, ändå Tesla som det minst dåliga elbilsvalet egentligen, som det är i nuläget ialla fall.

Har du tittat på/provkört Xpeng G6? Jag körde den i fredags och tycker att det var en trevlig bil.

Priskrig kan man naturligtvis hoppas på och viss utrymme finns nog fortfarande, men jag tror tyvärr inte man ska hoppas på för mycket. Många modeller är redan idag paketerade i Edition-utföranden och de höga räntorna har tvingat tillverkarna att pressa priserna, frågan är hur mycket mer de kan pressa. Med sjunkande räntor och en förhoppningsvis bättre konjunktur hoppas nog tillverkarna att efterfrågan kommer öka igen och således slipper de sänka priserna mer. Som exempel för Q6 med lilla batteriet så garanterar VW finans ett inbytespris på 450 tkr om 3 år/4500 mil, jag tror således inte de ser framför sig att den kommer sjunka så mycket i pris de kommande tre åren.

Avseende facelift på ID4 verkar vi vänta mer än ett år till :frowning:

Allt beror väl på hur försäljningen går, alla tillverkare måste ju få igång försäljningen. Och får de inte det så måste ju priserna sänkas. Men visst, de sänker ju inte gärna listpriset i första hand. Däremot generösa rabatter på tillval och räntor kan man ju hoppas på till att börja med.

Garanterat inbytespris 450k, dvs 60% på listpriset på Q6 med mindre batteriet? Har du fått det från bilhandlaren? I så fall vilken?

Jag klev in i elbilsdjungeln rätt nyligen och har försökt lära mig lite, har jämfört och sorterat ut vilka bilar jag är intresserad av och vad jag tycker mig ha råd med. Så jag har inte haft någon kontakt med nån bilhandlare än och inte provkört. Börjar jag med det så blir det lätt att jag slår till där och då, jag känner ju mig själv :slight_smile: Tänkte försöka hålla mig till våren ialla fall för att se hur året börjar, vad för nytt som kommer osv. Om jag lyckas vänta tills dess återstår att se.

Dessutom tror jag stenhårt på att med lägre priser så kommer folk köpa elbilar. Som jag skrev så finns köpkraft och köplust och folk har ju alltid varit villiga att lägga stora pengar på bilar.

Garanterat restvärde erbjuder alla återförsäljare men det förutsätter billån från VW finans så man får såklart betala deras ränta för den säkerheten det innebär. Precis, jag tycker själv det är ett ganska attraktivt upplägg för privatpersoner. Värdeminskningen blir motsvarande en ID7 Tourer.

Jag gillar att ha kontakt med olika ÅF för att följa marknaden och se hur olika erbjudanden artar sig, men det gör det väldigt svårt att veta när man ska slå till :grin:

Jo det är klart. Tyckte ändå garanterat restvärde 450k för lilla batteriversionen lät helt ok faktiskt. Vad ligger VWs ränta på, runt 8%?

I december var den 6,7%. Vet inte om de sänkt vid årsskiftet.

Jag hoppas en del på Mercedes och deras nya bil/plattform som jag tolkat kommer nu 2025. Så förhoppningsvis en lagom tuff konkurrens mellan BMW, Mercedes och Audi under 2025. Tycker i synnerhet att Mercedes fokus på låg förbrukning kan bli ett riktigt trumfkort framöver.

Håller med om att MB levererar fina förbrukningssiffror på konceptbilarna. Dock måste man sparka Gorden som designchef. En uslare designer kan man nog inte finna.

Hoppas innerligen att man finner någon som Bruno Sacco i framtiden som ersättare, så att jag kanske kan köpa en Mercedes igen.

Ja Mercedes blandar och ger lite i sina teknikval.
Gillar att de satsar på sina parallelkopplade mixcells-batterier, men tror inte deras solcellslack blir nån succe tyvärr.

Hoppas Mercedes och de andra Europeiska leverantörerna lyckas vända den negativa trenden de haft på senare tid.