Köpa begagnad Nissan Leaf

Jag funderar på att köpa en Nissan Leaf 62 kWh Tekna från 2020 för 175 000 kr.
Den kommer att fungera som andrabil/pendlarbil och användas mest för kortare sträckor, runt 2 mil om dagen, men även för lite längre resor ibland.

Jag har några funderingar som jag hoppas få hjälp med, det är min första elbil.

Först funderar jag på laddningen. En nackdel, som jag förstår det, är att bilen har CHAdeMO för snabbladdning (DC). Jag kommer att sätta upp ett uttag hemma och troligen inte snabbladda så ofta på stan. Om jag sätter upp en laddbox är det väl Typ 2 som gäller och kommer då fungera?

Jag har också läst att bilen har 6,6 kW 1-fas-laddning. Om jag installerar en laddbox, till exempel en Zaptec Go på 11 kW, kommer jag då kunna få ut 6,6 kW för laddningen hemma?

Sen undrar jag om det är något mer jag bör tänka på vid köp av en begagnad Nissan Leaf. Bilen har gått ganska långt, 13 000 mil. Jag ska kontrollera batterihälsan, men är det något annat jag bör kolla upp?

Finns det andra bilar som jag bör överväga i samma prisklass, runt 175 000 kr?

Nä Leaf har inte ens typ 2 (om inte det är annorlunda med de nyare som den) men väl typ 1 så det är inget problem om du köper en laddbox utan kabel och använder bilens.

Största nackdelen är väl enfasladdning, leaf finns bara med enfas och har aldrig funnits med något annat så särskilt vintertid kommer den ta lååååång tid att ladda hemma. Det behöver inte vara ett problem men värt att veta för de 2 milen går i på nån timme eller två.

Däremot om du hittar en 22kW stolpe på stan så kan du passa på för Leaf tar 32A på enfas.

Det är trevliga bilar annars och bra prissatta pga sina brister, går det leva med är dom klockrena.

Går att åka genom hela Sverige med Chademo men det kräver en viss planering och tur för många såna laddare börjar bli väldigt gamla och det byggs inte jättemånga nya men Recharge och Circle K är duktiga.

1 gillning

Nissan Leaf har Typ 2 för hemmaladdning så det kommer fungera bra, du kommer också kunna ladda på publika långsamladdare utan större svårigheter :slight_smile:

Leaf har 1-fas 32A vilket betyder max 6,6 kW för den. Eftersom det är 1-fas så kommer din laddbox, som har stöd för 3-fas 16A, bara kunna leverera 1-fas 16A = 3,3 kW. Åker du två mil om dagen så kommer det ta dig 1-2h att ladda fullt vilket kanske känns okej ändå :slight_smile:

De som jag hört har en Nissan Leaf har generellt sett varit väldigt nöjda med sina bilar så länge man vet om begränsningen i laddningen (1-fas) men också att det är ju Chademo för snabbladdning. På chargefinder.com kan du filtrera på chademo så kommer du se att det ändå finns en hel del av dem i landet :slight_smile:

1 gillning

Nedan är bara utifrån vad jag läst, och jag har ingen personlig erfarenhet av bilen.

Om du bara ska köra så långt som batteriet räcker varje dag, och du kan ladda det du använder dagligen och lite till hemma, så kommer du aldrig ha några problem med laddning. Som pendlarbil, och för kortare resor där ingen laddning krävs så kommer du inte ha något problem med laddningen, särskilt eftersom du kan ladda hemma. Du kommer aldrig behöva ladda på stan, varken snabbt eller långsamt, om du kan ladda hemma. Du kör helt enkelt inte upp hela batterikapaciteten på en dag. :slight_smile:

Nissan Leaf är dock sämre på långa resor. En stor nackdel är att Leaf använder CHAdeMO, precis som du är inne på, och det gör att utbudet av snabbladdare inte är lika stort, och kommer inte bli större med tiden. Där CHAdeMO-laddare finns är det ofta bara någon enstaka laddare, vilket ökar sannolikheten att just den laddaren är upptagen när du ska ha den. Dessutom laddar Leaf ganska långsamt, i cirka 45 kW endast, vilket betyder att det tar nästan en timme att ladda från 10 till 80%.

Batteriet är dessutom luftkylt, inte vattenkylt, vilket gör att temperaturen inte alltid blir helt optimal under längre resor, vilket kan påverka batteridegradering och laddhastighet ytterligare. Det här gör ju dock inget i pendlarscenariot.

Att AC-laddningen också bara har stöd med enfas gör ju inte situationen bättre. Ofta kan man ju undvika snabbladdning genom att destinationsladda istället. T.ex. om man åker en längre sträcka, laddar den på destinationen ett par timmar, så har man tillräckligt att åka hem. Har du bara en enfasladdare kommer dock destinationsladdningen ta väldigt lång tid. 7 kW får du i bästa fall vid laddare som är märkta som “22 kW”, men vanligare är att du laddar i 3,7 kW, vilket är okej om du laddar över natten, men inte om du bara stannar några timmar.

Enfasladdningen gör också att din hemmaladdning inte kommer kunna gå i mer än kanske 3,7 kW, om du inte har en extremt stor huvudsäkring. Men det gör ju inget om du laddar över natten.

Med det sagt går det ju att köra bilen längre sträckor om det behövs någon enstaka gång i undantagsfall, men den är ju inte på något sätt bra på det.

Vad är en “lång resa” för dig? Testa gärna att simulera några resor i ABRP så får du mer av en uppfattning av vad du kan förvänta dig.

1 gillning

Alla har ju redan förklarat om laddning kontakter Ah laddkurvor räckvidd laddplatser men inget om mekaniken

En bil med 13.000 mil EV eller ICE behöver vid köp en grundlig mekanisk kontroll ta den till en Bilprovning och låt dom göra en grundlig besiktning häng på besiktningsmannen (men fråga först om det är OK) och ställ frågor Länkarmar bussningar stabbstag hjullager bromsar bromsledningar läckage (leaf är väl luftkyld) elkopplingar fälgar däck och generellt slitage

Snöa inte bara in på det elektriska kolla det mekaniska minst lika noga

3 gillningar

Jättebra att du tar upp detta, är aldeles för mycket fokus på batteriet när man pratar begagnade elbilar, finns så mycket mer som slits på en bil. Man måste kolla helheten på bilen.

Jag upplevde en kraftig överrepresentation på ett visst märke då jag kollade runt på begagnat i fjol. Bilmärket hade många begagnade som var i fruktansvärt dåligt skick tidigt i sin livscykel (1-3år gamla bilar). Min slutsats var att det är kopplat till det märkets frånvaro av krav på service för garanti och ägarnas snåltarm. Läser ju relativt ofta kommentarer där ägaren säger “Bilen är så billig i drift då jag aldrig behövt servat den på 10.000 mil”…

1 gillning

Jag har nyss avslutat en ettårsleasing på en Nissan Leaf. Det elektriska behöver vi inte prata om, det är gjort.

Men den hade en del andra problem. Det är i mitt tycke egentligen inte en så bra bil.

Den inre spegeln sitter för lågt (för min kropp) och kan gömma både cyklar och små bilar bakom sig, eftersom den sitter mitt i blickfältet.

Stolarna är väl ok för kortare turer, men klädseln! Den är billig och tyget blev blankt och kändes lätt solkigt redan efter ett år. Både i stolarna och det som sitter i dörrarna där man tar mycket tex.

I övrigt tyckte jag att kvalitetskänslan på plasten i det man tar i var ok - blinkersspakar, knappar, rattar osv.

1 gillning

Tack för alla bra svar! Gällande laddningen så känns det som de kommer fungera bra, kommer som sagt i princip uteslutande ladda hemma. Längre resor innebär typ max 20 mil isåfall.

@J.Erasmie Bra input gällande att göra en grundlig mekanisk kontroll. Bokar man en vanlig beskitning isåfall? Eller bara åka dit och prata med dem kanske och se om dom har tid att titta på den

@Frans Okej tack för input! Ja det är ju inte drömbilen egentligen, har testkört en förut och känslan är väl att det är en ok bil men inte mer än så…

Som sagt så kommer den fungera som en andrabil för oss, som går till jobb och förskola. En av bilarna vi äger nu har rasat ihop så behöver en hyffsat snabbt. Våran huvudbil ska snart bli en elbil också. Men jag är för långt bort gällande att bestämma mig vilken det ska bli. Tesla Model Y, ID.4, Enyaq eller EV6… listan är lång :smiley:

1 gillning

Jag skulle rekommendera OG Bilprovningen Besikta Opus och Carspect känns inte lika noggranna Kolla Bilprovningens website för mer info om man som jag bor i en mindre stad kan man oftast bara drop in

Väl spenderade pengar

1 gillning

Den här aspekten känner jag inte riktigt fått tillräckligt med kärlek. :slight_smile:

Det känns som att för 175 000 kronor kan du få något betydligt mer prisvärt än en 60 kWh Leaf som gått 13 000 mil.

Om vi håller oss till Leaf, behöver det just vara 60 kWh? Ska du inte åka längre än 20 mil så räcker ju 40 kWh för detta, så länge det inte är motorväg hela vägen och mitt i vintern. Då kan du få en Leaf som gått hälften så långt.

Till exempel ser jag en 40 kWh variant med ungefär samma miltal för 135 000 kronor på Blocket. Är det bara en pendlarbil så kan ju den extra räckvidden vara lite att betala pengar för ingenting, särskilt när vi är överens om att det inte är en långfärdsbil. Å andra sidan ger ju ett större batteri dig lite mer flexibilitet, om du kanske vill åka lite längre någon gång utan att ladda t.ex…, men är det värt 40 000 kronor plus att du får en dubbelt så sliten bil?

En annan bil jag direkt kommer på som alternativ är Renault Zoë. Scrollade precis förbi en 2021 års Zoe med 52 kWh batteri och 3500 mil på mätaren med friköpt batteri (viktigt, annars tillkommer batterihyra ofta på Zoë) för 160 000 kronor. Det är en bil som har CCS i nyare årsmodeller som är mer problemfri att snabbladda. Den klarar 20 mil utan problem oavsett väder. (I äldre årsmodeller finns ingen snabbladdning alls, eller “AC”-snabbladdning på 43 kW, som är ungefär lika vanligt som CHAdeMO.)

Renault Zoë är ju långt från en spännande bil, men det är ju inte Leaf heller. :slight_smile:

En annan “fördel” (om man vill se det så) med Zoe är att man kan få ner kontantpriset om man kan tänka sig betala batterihyra…

Sen finns det ju också en hel del MG ZS EV att få tag på runt det prisspannet med betydligt mindre miltal, om man inte räds kinabilar.

Kan vara värt att kolla upp de två modellerna om de passar dig, för båda finns det gott om på begagnatmarknaden i det prisspannet med en verklig räckvidd på 20 mil.

1 gillning

Är du en riktigt bra förhandlare så ligger en tidigare privatleasad low spec ID.3 i det spannet och om du kan leva med räckvidden en beggad BMW i3 eller en Honda-e nu när alla Honda ÅF står med sina osålda demobilar Och som det ser ut är det en EV begagnat köparens marknad just nu

1 gillning

@pv2b @J.Erasmie Tack för bra tips!

Jag har ju problemet att jag bor på Gotland så utbudet är inte så stort :sweat_smile:

Det finns faktiskt en MG ZS 2020 som gått 4300 mil för 185k. Jag räds väl inte kinabilar direkt, även om man i bästa fall skulle vilja undvika det. Det jag är mest orolig för är hur är det är om det skulle bli problem med den här på ön, tänker på serviceverkstäder.

Zoe har jag kollat lite på, känns dock som den är anningen för liten. Ska ha in två ungar till förskola/skola.

En billigare ID 3 hade inte varit dumt! Men känns som det blir lite dyrare då.

Det är som sagt dåligt utbud på ön just nu med begagnade elbilar. Men kanske får bli att spana in blocket och ta en tripp till fastlandet.

Jaha, Gotland. :slight_smile:

I så fall kanske det kan vara värt att kolla på Carla. De har fri hemleverans av bilar i hela Sverige. Även till Gotland om man ska tro deras FAQ.

Just nu har de några Peugeot E-208 med 50 kWh batteripack inne för runt 190-200 tkr, som är typ 2 år gamla och gått 3500 mil. Det kanske hade varit något för dig? Peugeot kanske är lite lättare att hitta en verkstad som kan serva tänker jag. Även om jag inte vet om det är svårt att hitta en MG-verkstad.

(Fast när jag tänker efter så kanske den kommer vara för liten om du också kände att en Zoe var för liten.)

1 gillning