Nedan är bara utifrån vad jag läst, och jag har ingen personlig erfarenhet av bilen.
Om du bara ska köra så långt som batteriet räcker varje dag, och du kan ladda det du använder dagligen och lite till hemma, så kommer du aldrig ha några problem med laddning. Som pendlarbil, och för kortare resor där ingen laddning krävs så kommer du inte ha något problem med laddningen, särskilt eftersom du kan ladda hemma. Du kommer aldrig behöva ladda på stan, varken snabbt eller långsamt, om du kan ladda hemma. Du kör helt enkelt inte upp hela batterikapaciteten på en dag.
Nissan Leaf är dock sämre på långa resor. En stor nackdel är att Leaf använder CHAdeMO, precis som du är inne på, och det gör att utbudet av snabbladdare inte är lika stort, och kommer inte bli större med tiden. Där CHAdeMO-laddare finns är det ofta bara någon enstaka laddare, vilket ökar sannolikheten att just den laddaren är upptagen när du ska ha den. Dessutom laddar Leaf ganska långsamt, i cirka 45 kW endast, vilket betyder att det tar nästan en timme att ladda från 10 till 80%.
Batteriet är dessutom luftkylt, inte vattenkylt, vilket gör att temperaturen inte alltid blir helt optimal under längre resor, vilket kan påverka batteridegradering och laddhastighet ytterligare. Det här gör ju dock inget i pendlarscenariot.
Att AC-laddningen också bara har stöd med enfas gör ju inte situationen bättre. Ofta kan man ju undvika snabbladdning genom att destinationsladda istället. T.ex. om man åker en längre sträcka, laddar den på destinationen ett par timmar, så har man tillräckligt att åka hem. Har du bara en enfasladdare kommer dock destinationsladdningen ta väldigt lång tid. 7 kW får du i bästa fall vid laddare som är märkta som “22 kW”, men vanligare är att du laddar i 3,7 kW, vilket är okej om du laddar över natten, men inte om du bara stannar några timmar.
Enfasladdningen gör också att din hemmaladdning inte kommer kunna gå i mer än kanske 3,7 kW, om du inte har en extremt stor huvudsäkring. Men det gör ju inget om du laddar över natten.
Med det sagt går det ju att köra bilen längre sträckor om det behövs någon enstaka gång i undantagsfall, men den är ju inte på något sätt bra på det.
Vad är en “lång resa” för dig? Testa gärna att simulera några resor i ABRP så får du mer av en uppfattning av vad du kan förvänta dig.