Om detta blir permanent efter prövotiden på 4 månader, vad kommer hända med omställningen när de rimligt prisade familjebilarna försvinner?
Kommer värdet öka på våra begagnade kinabilar?
Kommer europeiska tillverkare behöva höja priset hemma om Kina svarar med samma mynt, för att täcka utebliven försäljning där?
Såg detta också och det här är kanske rätt utifrån att det skall vara rättvist mellan tillverkare på det globala planet men jag hoppas verkligen att EU samtidigt ställer krav på de inhemska tillverkarna att de skall erbjuda priser och modeller som är lägre i sådant fall med tanke på att det gissningsvis är MG och andra kinesiska märken som bidrar med att fler med medelinkomst och lägre får en möjlighet att skaffa sig sin första elbil. Och det är ju trots allt det som den elektriska omställningen handlar om på EU/lands -nivå. Inte att en VD skall kunna skaffa sig en Q6:a som sin tredje elbil.
EU har infört strafftullar som varken VW, Mercedes eller BMW vill ha. De vet mycket väl att det bara blir ett strafftullskrig som Kina kommer att vinna. Kinesiska bilar säljs i Kina till halva priset mot i EU. 30% strafftull och kineserna sänker priset på sina bilar med kanske 30%. De tjänar ändå mer på att sälja bilar i EU än i Kina… Dessutom flyttar vissa produktionen till EU och strafftullen försvinner - och kineserna tjänar ännu mer på att sälja till EU.
EUs biltillverkare blir den stora förloraren för deras bilar kommer att få motsvarande strafftull i Kina. Och de har inga marginaler att sänka priset, alltså kommer de att konkurreras ut från Kina.
Men det fattar inte beslutsfattarna i EU…
Kineserna svarar på ett märkligt sätt. De sätter strafftullar på fossilbilar som har större motorer som importeras till Kina och på annat importerat som inte har med elbilar att göra.
Det skall bli intressant om kineserna kommer att sluta med statliga subventioner av bilar till Europa nu, eller om Europa skall suventionera sina tillverkare så att de överlever.
Handelspolitik är ju alltid ett komplext spel. Inte sällan kommer konsumenten i kläm.
Kina har ju länge haft höga tullar på Europeiska bilar. Tillverkarna har då startat tillverkning i Kina av sina modeller. Kineserna kommer ju göra likadant, startar tillverkning här, många Europeiska anställda osv. Ännu mer Kinesiskt ägande i Europa, dett gynnar Kinesisk säkerhetspolitik långsiktigt och ger dem makt. De har ju redan nu spridit sina investeringar i hela världen, köper upp hamnar, energiproduktion osv.
Man kanske borde gå en språkkurs i Mandarin och Kantonesiska.
Såg ett klipp nätet där BYD startat en fabrik i Thailand. Troligen som en del i att undvika tullar på vissa marknader.
Det är väl flera tillverkare som har fabriker på gång inom EU?
Detta kan på en del sätt kanske ses som bra arbetsmarknadspolitik för oss i förlängningen? Och en möjlighet för länder med tuff arbetsmarknad och ett relativt lågt löneläge att komma upp sig? På det hela en bra affär för EU, men det tar förstås längre tid än ett par årsmodeller för oss som bara vill ha en billig bil nu.
Precis! Då har ju redan hoten om dessa “antidumpingtullar” (som är den faktiska benämningen) fungerat - dvs produktion flyttar till EU istället för utanför.
Men löser man problemet med kinesisk sponsring även o bilarna byggs i Europa? Risken är att det blir ett ganska trubbigt verktyg där ett tusental bil arbetare får lönen betald av kinesiska staten, dom säljer bilarna lika “billigt” som nu och den enda vinnaren är landet fabriken ligger i som istället får blickarna på sig för att dom “gör affärer med Kina”…
Har sagt det tidigare och gör det igen. Om vi(EU) har ett problem med att kinesiska staten hjälper kinesiska biltillverkare så kan väl aldrig lösningen vara att om de skruvar ihop bilarna i EU så är vi helt ok med det? Vill vi ens ha stora fabriker i EU som styrs av kina. Bättre då att vi får deras varor men inte deras tillverkning.
För 10 år sen pratade alla (förutom USA kanske) om fördelarna med frihandelsavtal gentemot protektionism.
Såklart subventionerar Sverige Volvo, såklart subventionerar Tyskland VW/BMW/Mercedes, såklart subventionerar Tjeckien Skoda och så vidare. Ingen tycker det är konstigt. Men vi ser ändå frihandel som nånting bra.
Helt plötsligt dyker en ny spelare upp, Kina. De producerar elbilar som är billigare än de bilar som produceras i Europa. Och de subventioneras såklart också av Kina. Och nu är det inte längre ok för dem att subventionera sitt lands elbilsproduktion.
Frihandel så länge som vi tjänar på det, protektionism när vi behöver det. The way to go…
Och dessutom är det något ingen vill ha, som ingen tjänar på. Kineserna har andra vinster än tullar på att bygga bilarna i Europa, typ transportkostnader, så fabrikerna kommer säkert ändå.
Nog för att bilar är dyra kapitalvaror och lätta att beskatta utan att speciellt måna drabbas, men är man arg på Kina som sådant är det väl ändå bättre att lägga tullar på typ sojaprotein, elektronik och annat smått och gott vardagskrams, det ger nog en större effekt för det säljs i enorma mängder.
Såg att MG börjat saluföra MG3 laddhybrid i Sverige nu. Är det kanske för att ha nåt att sälja när tullarna börjar gälla?
I den klassen ligger ju redan MG4…
Fick från Hedins idag när jag klämde på BYD att priset till slutkund kommer inte ändras, BYD sväljer mellanskillnaden i marginalen (eller nåt) så bilarna kommer fortsätta kosta samma fortfarande.
Återtstår att se hur Geely, Xpeng, MG och resten löser sitsen.