Kia kampanjer när de dyker upp

Det har ju börjat komma lite Kia kampanjer nu, så det kanske kan vara intressant att samla dessa i en tråd framöver?

ÅF brukar ju vara snabb att sänka ner de rekommenderade priserna Kia har centralt och där kan det skilja mycket från olika ÅF.
Jag har sett priser på från ca 391 000kr nu för Kia EV3 där ÅF listat detta.
Här är exempel från en av dessa ÅF. Rekommenderat pris Kia inom parentes.

Standard range, 391 807 kr (419 900kr)
Long range, 467 855 kr (498 300kr)
Plus long range, 498 895 kr (530 300kr)
GT line long range, 547 345 kr (580 300kr)
Alla priser med Billån Kia finans
EV3: 7,7% (Rörlig ränta), 30% kontant, 36 mån

Privatleasing inkl. serviceavtal ²

Från 5 595 kr/mån, 36 månader, 3000 mil.

Har inte själv ännu sett några prissänkingar på kontantpriset eller privatleasing för Kia EV3, men det är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp hos ÅF.

Det som nu damp ner från Kia centralt i mailbrevlådan tolkar jag vara ett svar på Tesla kampanjen med model Y?, så det kanske är nåt som intresserar nån. Kia uppgraderar ju EV6 nästa år och har därför kommit ut med detta erbjudande. Jag har ingen aning om detta är ett bra erbjudande och har inte heller kollat vad man får i priset så att säga.

Någon bättre insatt av bilen och avtal kanske kan kommentera om och hur bra erbjudandet nedan är?

Kia EV6 Special Edition

Privat: Kia Billån med 0,99% ränta fr. 2 512 kr/mån inkl. serviceavtal.*

*Billån: EV6 AWD SPECIAL EDITION: 0,99% (Rörlig ränta), 30% kontant, 36 mån, kreditbelopp 436874kr, Restvärde 362120kr, effektiv ränta 1,26% (okt 2024), sammanlagt belopp att återbetala 451895kr, serviceavtal ingår med 105kr/mån. Uppläggningsavgift 995kr & adminavgift 59Kr/mån tillkommer. Finansiering via Kia Finans i samarbete med Santander Consumer Bank.

Kia Privatleasing fr. 5 495 kr/mån inkl. serviceavtal.2, 36 mån, 3000 mil.

Erbjudandena gäller till den 31 december 2024, begränsat antal bilar.
Kia EV6 AWD Special Edition ger dig 800-voltsteknik som möjliggör ultrasnabb laddning från 10–80% på ned till 18 minuter med en 250 kW snabbladdare, hög prestanda, Vehicle-2-Load-funktion, fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 506 km.

Jag tycker dessa kampanjer döljer det verkliga priset.

Ev6 special edition går att köpa för ca 560.000 kr (Snart med rabatt?)

Men här är priset 187+437=624.000kr?
Där 30% är insats dvs 187 och 437 är lånebelopp.

Ränta (rörlig, ej fast som Tesla hade?) ja den är ju billigare än husräntan men grundpriset är ju fel så vad spelar det för roll?

1 gillning

Tack för klarläggandet. Ja det är en djungel därute med olika lockpriser.
I detta fallet blir det troligen en sämre affär om man inte har summan och lyckas investera de 437k med en avkastning på mer än 64k-ish under de första 3 åren.

Tror Tesla också hade en drive tidigare med billigare köpepris, innan de ändrade till sitt nuvarande 0-ränte erbjudande.

Köp med egen finansiering, Köp med billån, Leasing. Alla har de kanske lite olika kundgrupper som de vill fånga upp.

Finansiering kan vara väldigt intressant, viktigt att man kollar vad det egentligen står. Fick tex en offert för ett tag sedan där säljaren försökte sälja bilen med låg månadskostnad. Han gjorde helt enkelt så att jag inte skulle amortera något alls (hade ett inbytesvärde på nästan 70%) och inte heller betala hela räntan så restskulden efter 36 månader skulle ökat över 37.000kr, dvs mer än 1000kr/månad…

1 gillning

Jag gillar inte vissa Kia säljarnas åtminstone och deras undvikande av svar på raka frågor.
Ställde först fråga om de kan matcha kampanjpriset om man köper Kia EV3 kontant direkt.
Ett tydligt Nej på den frågan från säljaren. Rekommenderade priser gäller där som Kia gått ut med. Men jag kan betala av vid 2:a fakturan.
Ställde då fråga om jag köper bilen med billån till kampanjpriset, men amorterar av allt vid 2:a fakturan. Vad blir då totalpriset med alla avgifter inkluderade.
Då slingrade sig säljaren och sa att de inte har några dolda avgifter, men det tillkommer ju alltid avi och uppläggningsavgift och ränta på 7,95%

Sa då att han kan räkna ut totalsumman då antingen direkt, eller återkomma till mig via mail, men det sa han inte har tid att göra och hänvisade till avtalet och santander consumer bank.

Jag tackade för mig och sa att jag kommer aldrig skriva på avtal som de själva inte ens kan eller vill räkna ut och lade på luren.
Hoppas det bara är ett olyckligt fall bland Kia säljarna, annars är det illa?!

Om jag räknat rätt så landar man på 414 601kr för Kia EV3 standard range, om man hoppar på ett billån 36 mån, men löser det i förtid vid 2:a fakturan… om det nu inte tillkommer några dolda avgifter.
Inte så stor skillnad mot rekommenderade priset 419 900kr, men kan ju vara ett alternativ om man vill slå till nu direkt. Men för sjutton köp inget av ÅF som inte ens vill räkna på alternativ till finansieringen.

“There is no such thing as free lunch”

1 gillning

Jag är lite sugen på Special edition med 1% ränte lånet, är klurigt med priserna bara.
För priset på 569 000 som man kan hitta på blocket verkar vara någon företagskampanj? annars verkar priset vara runt 629 000

Detta med ÅF billån och santander consumer bank börjar lukta väldigt oseriöst, men hoppas förstås att detta är ett olycksfall i ÅF leden.

Man påpekade från ÅF jag var kontakt med att det inte finns några dolda avgifter, men kunde inte ge mig ett totalpris, utan hänvisar till Santander consumer bank.

Santander consumer bank är i det närmaste omöjlig att kontakta märkte jag då jag idag ville få klarhet i vad som gäller vid billån. Ingen inloggning till deras internetbank fungerade när jag provade och i deras telefonkö gav jag upp.
Däremot hittade jag information om att vad gäller billån så verkar man peka på att man ska gå via sin ÅF och där genomföra en kreditprövning i samband med tecknandet. Ehhh om det är kreditprövning de saknar så kan de göra det, utan att jag tecknar avtal tänker jag, men nu verkar det vara moment 22 :slight_smile:
Allt tyder alltså på att du måste teckna billånet innan du får reda på vad det kostar om du vill lösa in lånet vid 2.a fakturan för att på det sättet ta del av deras kampanjpris.
Läste sedan att santander consumer bank har rätt många ärenden hos KO på sig just med dolda ej beställda avgifter vad gäller leasing. Såg inget om billån, men det är väl bara en tidsfråga då med tanke på deras hemlighetsmakeri.

Jag kommer själv aldrig att befatta mig med att ta ett billån, där man inte är ärliga med att ge mig en tydlig kostnad vad lånet innehåller för parametrar och kostnader. Hoppas ingen annan heller hoppar på avtal från den typen av oseriösa ÅF/banker.

Säger som en gammal kollega till mig sa. Bilar lånar man inte till, utan där räknar man ihop det man har i madrassen. Går till säljaren och prutar ner priset. För att sedan spotta i handen och teckna avtalet med en handskakning.(han litade inte heller på banker och det finstilta i kontrakten). För honom räckte det med att han visste var säljaren bodde :slight_smile:

1 gillning

Jag fortsätter kolla upp ÅF/santander relationerna och har ställt samma frågor nu till en lokal ÅF som jag upplevt vara ok tidigare, så får jag se om det är nåt mera systematiskt med krångligheten och mörkandet, eller är enskilda ÅF som inte gör sitt jobb med sin relation till santander bank. Hoppas jag har fel, men annars får det bli en anmälan till KO så får de avgöra vidare.

Är det inte så att de endast kan erbjuda kampanj-priset om de vet att du tar ett billån och kommer betala ränta (och amortera) på det under ett antal år? Om du köper bilen kontant så missar de räntan och då måste de ta igen det på kontantpriset och därmed kan du inte få samma kampanjpris.

Jag tror dessutom att dom(säljarna/ÅF) blir skeptiska till dig som kund om du genom att lösa lånet direkt vid 2:a inbetalningen försöker komma runt deras system. Ingen gillar någon som försöker hitta kryphål i systemet och därmed ta sig runt en affär som är mer lönsam för ÅF/säljaren. Den kunden släpper de nog gärna till en konkurrent.

2 gillningar

För det första så är det tydligt och som också ÅF ok:ade att man kunde betala av lånet vid 2:a fakturan. Det var faktiskt säljaren själv som lade fram det tillsammans med att det inte finns några dolda avgifter, när jag frågade om billånet och om man vill lösa det tidigare. För det andra så är det ÅF jag köper bilen av och i många andra fall, så kommer inte säljare undan med att skylla på sina kompanjoner om de mörkar uppgörelser eller begår fel. De har alltså en skyldighet att tydligt berätta vad det jag planerar köpa kostar. Om sedan säljaren inte är intresserad att sälja bilar till mig som kund så kan de förstås vara ärliga att säga det, eller ändra sitt kampanjpris. (Säljaren i detta fallet har tagit bort sina kampanjpriser och övrig information på sin websida under denna period). Men jag tror att använder man samma metod att som denne ÅF hantera obekväma frågor angående kostnader systematiskt så tycker nog KO inte att det är justa försäljningsargument. Låt oss hoppas att detta bara är ett svart får i ÅF skocken! Sedan tror jag som sagt att det knappt skiljer nåt mellan ordinarie pris och att hantera det som ett billån på det sätt jag tagit upp. Detta under förutsättning att det inte finns några dolda avgifter eller klausuler som man säger att man inte har dvs.

Jag har själv aldrig haft något billån, eller leasing på mina bilar, men om andra har dåliga erfarenheter så tror jag alla är hjälpta av om ni tar upp detta exempelvis i denna tråden även om det inte specifikt gäller Kia kampanjer!

Glädjande nog så råkade jag nog hitta ett svart får bland ÅF skocken, då jag frågade om bil lånet. Jag räknade också fel baserat på de uppgifter jag läste på ÅF sida. Om det sedan var jag som tolkat fel eller var skumt med siffrorna på hans sida, ska jag låta vara osagt. Det skumma var ju att ÅF inte ville räkna på lånet, utan hänvisade till Santander consumer bank. ÅF tog ju dessutom bort alla erbjudanden denne hade uppe, så nåt skumt verkade det vara.

Nåväl nu kollade jag med min närmsta ÅF som också fått upp erbjudanden på sin websida och han var väldigt behjälplig med alla siffror och tydningar av det finstilta. Sedan är jag förstås ändå överskeptisk kanske till alla lån, så helt litar jag inte på nån försäljare :slight_smile:

Så glöm min uträkning tidigare och förhoppningsvis är denna korrekt om man som jag i första hand köper kontant och i 2:a hand amortering av lånet efter minsta möjliga tid.

Kontant kostar nu Kia EV 3 standard range 419 900kr ordinarie pris.

ÅF erbjuder nu samma bil till ett rabatterat pris för 391 800kr om man finansierar det via kia billån.
Minimitid innan man kan lösa kia billån är 2 månader enligt avtalet. Rörlig ränta f.n 7,45%
Offerten jag fick baserades på att jag vid första fakturan betalade 79 000kr kontant + uppläggningsavgift 995kr + aviavg. 59kr/mån.

Vid faktura 2 betalade jag av restskulden 312 807kr + aviavg 59kr + en serviceavgift 105kr + 2 månaders ränta. ca 3 900kr

Totalt landar alltså mitt köp på en kostnad på totalt ca 397 000kr

Alltså en rabatt på ca 22 900kr från ordinarie kontantpriset.

Med det sagt så verkar det ganska bra och flexibelt med kia billån och kan och vill man istället investera de 312 807kr i något som minskar de månatliga kostnaderna löpande för billånet så är ju förstås detta också ett alternativ i detta fallet.

Jag tror och hoppas på fallande priser under 2025 så jag kommer att testa EV3 och säkert andra bilar också under nåsta år, innan jag bestämmer mig. Hoppas dock att jag inte ser tillbaka på denna offert och grämer mig bara :slight_smile: